2013-12-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Var inte BO påväg hem till sin flickvän?
Okey att hjärndöda svenskar rånar folk hit och dit i dag.
Men 1996 av en hyggligt begåvad svensk som varken förr eller senare är känd för våldsbrott?
Låter inte sannoligt snarare halmstrå.

Men det är ju klart sitt här och gissa på dvs osannolika scenarion.
För eller senare hittar ni den berömda nålen.
Men det är ju rent av idiotiskt att börja i den änden.

På något sjukt sätt börjar jag förstå varför det har tagit 17 år att hamna där vi är idag.
Allt ligger upplagt ändå börjar folk prata om Jesus och Moses.
Grattis Flashback!!
Håller med. Ingen typiska gärningsmannaprofil för ett sånt här brott. Läste någonstans att det för varje spaningsmord brukar häktas två eller tre personer. Hoppas de har rätt man men jag undrar verkligen om det är så.
Citera
2013-12-22, 00:00
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Jag bara känner att jag vill hälla på lite bensin på brasan.
Vi leker med tanken att den mannen som är häktad även är GM så blir detta lite intressant.
Scenariot har då varit i kortversion.
Något händer som gör att GM o offer hamnar i mörkret vid ridskolan där GM sticker sitt offer.
Här inser GM att det här inte blev så bra o rusar till en telefonkiosk för att se till att offret får hjälp.

Således har vi inget motiv till ett mord. Handlingen som GM gör efter incidenten talar för att han inte ville döda.
Vad kommer i så fall att hända?
Jo, GM har inte begått något mord utan det han gjort är att begå ett dråp som sedan länge är preskriberat.
Så denna historia slutar med att GM släpps ut, med ett förstört liv.
Känns nästan synd om hans fru o barn att brottet blev uppklarat. Däremot kan offrets anhöriga få frid.
Om GM inte haft uppsåt kan det aldrig bli fråga om mord eller dråp utan då handlar det om vållande till annans död. Mord och dråp innebär nämligen att personen har haft uppsåt att döda.
Citera
2013-12-22, 01:32
Medlem
MrBlakeneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Er scheint ein wenig verrückt. Was sollte die Thai Mädchen über ihre Herrscher Barbarei denken?

Varför skriver du på ett språk som inte är ditt modersmål?

OnT: Vad vet vi egentligen om Per som person? Det som framkommit är av ganska ytlig karaktär; han var en lugn och storväxt (amatör)squashspelare, bördig från Ångermanland men uppvuxen framför allt i Stockholm med föräldrahem på Ekerö, och engagerad i KTH:s (lantmätarnas) studentliv. Någon nämnde även något om en flickvän.

Det låter ju som en nästan misstänkt skötsam helyllekille. Med all respekt för Pers heder, men fanns där inga suspekta beteendemönster alls? Brukade han droger? Engagerade i studentlivet är överrepresenterade i denna kategori. Hade han bra "game", och om ja, tenderade andra att störa sig på det? RO känns ju som lite utav motsatsen till en "ladies man" - kanske finns det en koppling? Frågorna är många och avsikten är varken att ursäkta RO eller misskreditera Per.
Senast redigerad av MrBlakeney 2013-12-22 kl. 01:37.
Citera
2013-12-22, 01:46
Medlem
Ok, jag har samma analys som de flesta.. Sorgligt nog så, blir inte mina inlägg och fakta lika mycket värda.. Jag vet att jag varit på samma fest som xallo, jag har mer eller mindre gått i oxenstrands klass.. Jag tillhör, tyvärr överklassen. Jag är nu i jul på en gård någonstans i Sverige..

Mina tveksamma källor tror att RO är gärningsmannen, jag har alltid trott att det är en annan vid namn Anders. När åtal och FUP kommer kan vi möjligtvis få reda på sanningen
Citera
2013-12-22, 02:02
Medlem
MrBlakeneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjordkvinna12
Ok, jag har samma analys som de flesta.. Sorgligt nog så, blir inte mina inlägg och fakta lika mycket värda.. Jag vet att jag varit på samma fest som xallo, jag har mer eller mindre gått i oxenstrands klass.. Jag tillhör, tyvärr överklassen. Jag är nu i jul på en gård någonstans i Sverige..

Mina tveksamma källor tror att RO är gärningsmannen, jag har alltid trott att det är en annan vid namn Anders. När åtal och FUP kommer kan vi möjligtvis få reda på sanningen

Utveckla i princip allting. Vad kan du säga om RO? Har han någon koppling till denne Anders? Vad har har din klasstillhörighet för relevans?
Citera
2013-12-22, 02:14
Medlem
Citat:

Mina tveksamma källor tror att RO är gärningsmannen, jag har alltid trott att det är en annan vid namn Anders.

Berätta gärna mer om denna A. Och varför du har trott att det är han som är gärningsmannen.
Citera
2013-12-22, 06:38
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Om GM inte haft uppsåt kan det aldrig bli fråga om mord eller dråp utan då handlar det om vållande till annans död. Mord och dråp innebär nämligen att personen har haft uppsåt att döda.

Jag tror att man kan glömma "vållande till annans död" om man överöser BO med knivhugg, i det här fallet handlar det väl om fler än tjugo stycken. "Ringaren" talade ju själv i larmsamtalet om att BO "fick många hugg". Jag har svårt att se någon annan rubricering än mord i det här fallet.
Citera
2013-12-22, 08:30
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlakeney
Vad vet vi egentligen om Per som person? Det som framkommit är av ganska ytlig karaktär; han var en lugn och storväxt (amatör)squashspelare, bördig från Ångermanland men uppvuxen framför allt i Stockholm med föräldrahem på Ekerö, och engagerad i KTH:s (lantmätarnas) studentliv.
För ungefär femtusende gången: PER VAR INTE ENGAGERAD I VARE SIG KÅREN ELLER LANTMÄTERISEKTIONEN!
Citera
2013-12-22, 09:42
Medlem
Citat:

När gick du "mer eller mindre" i RO:s klass? Grundskolan? Gymnasiet? Universitetet? Om du menar att du "mer eller mindre" var kursare med RO på SU så borde du också veta om han bodde i Vaxholm eller hade en lägenhet inne i stan.

Du säger även att du "alltid" trott att det var nån som heter Anders. Har du trott det sedan 1996 eller sedan RO blev häktad? Har du talat om detta för polisen?

Sist av allt, vad har din egen upplevda klasstillhörighet för betydelse i denna tråd? Att du firar jul på en gård? Är det något du försöker säga mellan raderna?
Citera
2013-12-22, 09:48
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Jag tror att man kan glömma "vållande till annans död" om man överöser BO med knivhugg, i det här fallet handlar det väl om fler än tjugo stycken. "Ringaren" talade ju själv i larmsamtalet om att BO "fick många hugg". Jag har svårt att se någon annan rubricering än mord i det här fallet.
Har jag påstått något annat?
Citera
2013-12-22, 10:15
Medlem
dricksprits avatar
Jag slänger ut något som inte kommit upp tidigare.

"Många hugg", hur många är det? Är inte det högst individuellt vad som uppfattas som många? För mig är 3 många, för någon inom brottets bana är kanske 20 många? Vad jag försöker komma fram till är att the ringer kanske har sett delar av händelsen ute på Valhallavägen. Det är ju faktiskt det han säger när han ringer, andra gången, Swartlings ridskola, Valhallavägen. Skylten med namnet satt ju utåt Valhallavägen, det är den man ser om man befinner sig ute på Valhallavägen.
Och eftersom the ringer verkar vilja att PH ska hittas kan man ju undra varför han inte säger inne på Swartlings område när han ringer.

Jag vet att jag bara orerar just nu, tänker lite högt. Men att det måste vara så att the ringer=GM köper inte jag. Det kan vara så, men måste absolut inte vara så.

En eventuell dispyt/rån/svartsjukedrama kan han börjat ute på Valhall och där såg the ringer början på det, springer för att inte bli indragen eller av rädsla och ringer. När han/om han springer tillbaka så ser han blåljus och tänker att han inget kan göra. Och dagen efter så tänker han själv på va fan han sagt i SOS-samtalet. Han måste ju varit inblandad med tanke på rapporterna dagen/dagarna efter om att det va inne på området.

Då är ju frågan, kan man få 2-5 knivhugg utan att det lämnar blodspår? Sannolikheten är ju inte stor men nog fan finns den. Att få med sig en knivhuggen person in på området som ju faktiskt bara är 40 meter bort borde inte vara någon större bedrift.

Äh, nu har jag blablat färdigt, bara mina tanker som har snurrat i mitt huvud i ett par år.

Vill även jag veta mer om denna Anders, då jag kanske kan veta nåt om en sådan som hade med KTH att göra under den tiden.
Citera
2013-12-22, 10:20
Medlem
MrBlakeneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
För ungefär femtusende gången: PER VAR INTE ENGAGERAD I VARE SIG KÅREN ELLER LANTMÄTERISEKTIONEN!

Vaknat på fel sida? Men bra, då var det klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in