2017-11-28, 10:36
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jag tror inte på din teori. Hur många på den här klubben går omkring med kniv i fickan? Visst, det händer ibland att folk går ut och festar beväpnar sig med kniv. Det här är ett rån som gått snett. Det är en person som ofta bär kniv, för att det ingår i hans persona.

Det var väl så att den misstänkte mördaren bodde i närheten av klubben som gick hem efter kniven som han använde vid Swartlings, enligt inlägg jag läst de senaste dagarna.
Citera
2017-11-28, 17:52
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Det var väl så att den misstänkte mördaren bodde i närheten av klubben som gick hem efter kniven som han använde vid Swartlings, enligt inlägg jag läst de senaste dagarna.
Vilken "klubb" är det frågan om?
Citera
2017-11-28, 20:16
Medlem
Kioskvikariens avatar
Inte rån.
Motiv: lustmord, havererad narkotikaaffär, mord med sexuella förtecken som går snett.
GM enligt polisen har minst delgivits misstanke, eventuellt även suttit häktad. Hur många finns då att välja mellan? 2 st?
Per skulle till polare på Gärdet för att kinesa på en soffa och planerar att ta 94:an vilket tyder på minst en viss hemmastaddhet.
G M koppling till denna lite udda plats/stadsdel okänd, i a f för tråden. Men troligen inte för utredningen. Detta bör vara ett starkt kort för polisen.
Om inringare och GM är samma person vet vi ej med säkerhet. I tråden finns tvärsäkra röster som hävdar motsatta ståndpunkter i a f avseende en av de misstänkta.
Bevis saknas för att fälla GM.
Senast redigerad av Kioskvikarien 2017-11-28 kl. 20:23.
Citera
2017-11-28, 22:12
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Det fanns inga DNA eller andra bevis på knivslidan man hittade i området runt Villagatan som någon i tråden för några veckor sedan berättade. Jag tror det var du.

Så sent som den 5/5/2017 har DN krönikören Evelyn Jones ett långt sammandrag från knivmordet på Per Häggström. https://www.dn.se/nyheter/sverige/mystiskt-larmsamtal-hetaste-sparet-i-21-ar-gammal-mordutredning/

Där bland annat kan man läsa att Pers plånbok låg på mordplatsen men ingenting om att den var tom.
Det står också. Jag läser innantill. Per tar sig ut på Valhallavägen för att gå hem till en kompis lägenhet på Gärdet där han skall sova över. Exakt det jag hävdat i alla mina inlägg.

Hon skriver. Där polisen hittar Per går en gångväg från Valhallavägen till Gärdet, exakt det jag också hävdat hela tiden.

Polisen säger i artikeln att dom inte tror på rånmordsteorin. Det har jag ej heller trott.

Till och med GW Persson säger i artikeln att Per försökte ta sig vidare till gångvägen bredvid men det hinner han inte.

Du klagade på att jag kallade Valhallavägen för Vallhallavägen, du har själv ser jag mycket tidigt i tråden diskuterat om saken. Alla Stockholmare kallar vägen för Vallhallavägen. I Göteborg däremot heter den Valhallavägen så varför idioterna döpt vägen till Valhallavägen är fel. Dessutom börjar gatunumreringarna från Slottet, förutom Valhallavägen som börjar numreringen vid Roslagstull.

Vänligen, sluta sprida felaktiga uppgifter. En ung människa föll offer för ett mycket brutalt mord och hans anhöriga - som mycket väl kan tänkas läsa i tråden - lever med djup sorg och saknad sen mer än 20 år. Det är en sak att diskutera ett mordfall och utbyta teorier men att driva oriktiga uppgifter är inte av godo.

Jag har inte skrivit ett ord om dna eller annat bevismaterial på vare sig kniv eller fodral. Däremot hävdar bl a Leif GW Persson att mordvapnet och knivslidan hör ihop; enligt LGWP (se t ex aktuellt avsnitt av Veckans brott) var Häggströms plånbok länsad på pengar.

Din artikel har ett uppenbart faktafel; Jones placerar Häggström på fel plats på Swartlings tomt och man illustrerar med en bild av gamla ridhuset istället för stallet. Annars är det en hygglig sammanfattning.

Citat:
Nej. I änden av infarten mellan Swartlings och Försvarshögskolan gick det en stig sedan 100 år ut på gärdet som heter Starrbäcken som militären använt som övningsområde. På andra sidan gärdet går ErikDahlbergatan med några tvärgator på vänster sida. Stigen gick rakt fram till antingen Armfeltsgatan eller gatan bredvid Sandelsgatan. En pefekt genväg för dom som bor på Gärdet.
Att man fann Per inne på genvägen tyder på att Per bodde på Gärdet och brukar gå genvägen, eller så försökte han fly från knivattacken. Jag har gått genvägen men det är 30 år sedan. Nu är gärdet igenbyggt med nya gator som Bo bergmans Väg och Starrängsringen.

Detta är vad du skrivit om "genvägen". Inte mycket stämmer med gångvägen mellan Swartlings och dåvarande Musikhögskolans byggnad.

Så kallar du dig Stockholmskännare men kan inte stava gatunamnet Valhallavägen rätt
Citera
2017-11-29, 09:18
Medlem
iSvempas avatar
Jag har inte skrivit ett ord om dna eller annat bevismaterial på vare sig kniv eller fodral. Däremot hävdar bl a Leif GW Persson att mordvapnet och knivslidan hör ihop; enligt LGWP (se t ex aktuellt avsnitt av Veckans brott) var Häggströms plånbok länsad på pengar.

Din artikel har ett uppenbart faktafel; Jones placerar Häggström på fel plats på Swartlings tomt och man illustrerar med en bild av gamla ridhuset istället för stallet. Annars är det en hygglig sammanfattning.

Detta är vad du skrivit om "genvägen". Inte mycket stämmer med gångvägen mellan Swartlings och dåvarande Musikhögskolans byggnad.

Så kallar du dig Stockholmskännare men kan inte stava gatunamnet Valhallavägen rätt [/quote]

Vänligen, sluta sprida felaktiga uppgifter. En ung människa föll offer för ett mycket brutalt mord och hans anhöriga - som mycket väl kan tänkas läsa i tråden - lever med djup sorg och saknad sen mer än 20 år. Det är en sak att diskutera ett mordfall och utbyta teorier men att driva oriktiga uppgifter är inte av godo.

Jag har inte sagt ett ont ord om Per som anhöriga skulle kunna ta illa vid sig av, utan det är din skitiga metod att försöka göra andra tråddeltagare till åtlöje genom att använda anhöriga som draghjälp.

Det finns ingenting som bevisar att den tomma plånbok som låg bredvid Per hade innehållit några pengar. Det är bara efterhandsteorier.
Hur kan du anklaga någon att fara med osanningar i ett fall där det inte finns några bevis än dina påhittade historier som du önskar vore sanna.

Som du ser så har alla nämnt genvägen till Gärdet utom du, ändå spammar du i tråden. Blää.

Den enda rimliga teorin om varför man hittade knivslidan i området kring Villagatan är att gärningsmannen bodde där (Som det finns många teorier om i tråden) som sprang hem från studentklubben mitt emot och hämtade kniven som slängde knivslidan på väg tillbaks till klubben förmodligen för att den skulle bli lättare och mer hanterbar som senare Per blev knivmördad med.
Mördaren såg rött av svartsjuka när Per tycktes stöta på hans partner som ruvade på hämnd och därför mämtade kniven.
Citera
2017-11-29, 19:29
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Vilken "klubb" är det frågan om?

Ingen klubb alls, tentapub i Teknis Kårhus.
Citera
2017-11-29, 20:14
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Jag har inte sagt ett ont ord om Per som anhöriga skulle kunna ta illa vid sig av, utan det är din skitiga metod att försöka göra andra tråddeltagare till åtlöje genom att använda anhöriga som draghjälp.

Det finns ingenting som bevisar att den tomma plånbok som låg bredvid Per hade innehållit några pengar. Det är bara efterhandsteorier.
Hur kan du anklaga någon att fara med osanningar i ett fall där det inte finns några bevis än dina påhittade historier som du önskar vore sanna.

Som du ser så har alla nämnt genvägen till Gärdet utom du, ändå spammar du i tråden. Blää.

Den enda rimliga teorin om varför man hittade knivslidan i området kring Villagatan är att gärningsmannen bodde där (Som det finns många teorier om i tråden) som sprang hem från studentklubben mitt emot och hämtade kniven som slängde knivslidan på väg tillbaks till klubben förmodligen för att den skulle bli lättare och mer hanterbar som senare Per blev knivmördad med.
Mördaren såg rött av svartsjuka när Per tycktes stöta på hans partner som ruvade på hämnd och därför mämtade kniven.

Veckans brott S2/6

Enligt LGWP var Häggströms plånbok tömd, hade innehållit 2.000 kr.

Nedan har du två skribenter som hävdar samma sak som jag. Du har fått din genväg om bakfoten.

Du för fram oriktiga uppgifter gång på gång och hävdar att de är fakta. Har du en aning om hur anhöriga till ett brottsoffer mår och hur smärtsamt det kan vara för dem att ta del av trams och dumheter? Det handlar dessutom om ett olöst mycket brutalt mord och absolut ingen - utom möjligen mördaren - gagnas av att felaktigheter sprids.

Citat:
Ursprungligen postat av Tabernak
Hm, inget illa ment här på något sätt, men den här knivslidan/knivhölstret både avfärdar du, och sedan använder som någon slags stöd i din teori?

EDIT: Att först följa efter någon, för att sedan springa iväg och göra sig av med knivslidan för att sedan återuppta efterföljandet känns ju inte särskilt troligt, eller?

Jag har bott i området under en tid på 90-talet men någon stig som på något sätt skulle korsa Swartlings Ridskola har jag varken sett eller hört talas om - därmed inte sagt att det inte existerade en sådan. Men om minnet inte sviker var väl Ridskolan omgärdad av ett staket likt det kring Sofia Hemmet och Stockholm Stadion? Fanns det en grind på baksidan menar du, eller? Starrängsringen var ju redan byggd när detta hände. Om nu så är fallet, att stigen existerade alltså, så undrar jag vad det är som säger att mördaren/dräparen följde efter Per in på ridskoleområdet? Skulle han inte redan kunna varit där av andra skäl? Antingen att han helt enkelt kom gående på stigen från andra hållet, eller i färd med något annat som gjorde att Pers plötsliga uppdykande skrämde eller störde honom till den milda graden att han överföll Per?

Jag kan villigt erkänna att jag inte lusläst tråden så om detta på något sätt redan är avfärdat eller klarlagt ber jag om ursäkt

Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Två saker som ni som nu skriver i tråden kan fundera över:

1: Mig veterligen hade PH ingen bostad på Gärdet. Ett rykte säger att han skulle sova hos en kompis, möjligen en flickvän, men ingen adress har någonsin framkommit. Så vart var han på väg?

2: Vad gjorde PH så långt in på Swartlings tomt? Genväg kan vi utesluta. Behöver man kissa behövde man inte alls gå så långt in. Så vad gjorde han där?

(Jag har skrivit i tråden tidigare och är mycket väl insatt i området, och har läst det mesta som finns att läsa om detta fall.)

SibirienKalle, i länkade Veckans brott påpekar LGWP att Häggström är på väg mot området bakom Swartlings där han bor. Måste avse Starrängsområdet eller möjligen någon av gatorna alldeles intill, översta delen av Artillerigatan t ex.

Citat:
Vältra inte över din startade OT på mig där du påstår att jag inte deltagit i andra trådar där jag håller mig till fakta. Där också.

Att gärningsmannen lät anfådd i telefon vilket jag inte irrierades av nämnvärt annat än att han fick en kick av att få spela "Förstefilolen" när han drev med tjejen i andra änden. Vilken annan skulle efter ett knivdåd ens vilja göra någonting sådant. Jo en lustmördare som njuter av sitt tilltag och i upphetsat tillstånd låter som att han sprungit och som njuter än mer när han får gäcka polisen. Han lyckades.
Varför polisens alla bilar i området efter samtalet inte fann gärningsmannen beror på att han bodde på Gärdet dit han var på väg innan överfallet därför såg man honom inte gåendes i mittstråket på Karlavägen.
Fortsätt du att kasta skit omkring dig, nu utan mig.

Och här var du alldeles övertygad om att ringaren bodde på Gärdet. I översta inlägget bodde han i närheten av Villagatan.
Citera
2017-11-29, 22:18
Medlem
Kioskvikariens avatar
Ett svartsjukedrama med dödlig utgång borde polisen kunnat pussla ihop. Det är inte troligt att den inblandade kvinnan skulle hålla den svartsjuke pojkvännen hemlig, och näppeligen hennes väninnor och vänner. Vidriga pojkvänner reas oftast ut billigt och till allmänt obeläte, om inte annat av bekantskapskretsen.
Citera
2017-11-30, 00:46
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
SibirienKalle, i länkade Veckans brott påpekar LGWP att Häggström är på väg mot området bakom Swartlings där han bor. Måste avse Starrängsområdet eller möjligen någon av gatorna alldeles intill, översta delen av Artillerigatan t ex.
Tack! Intressant.

Under några år bodde jag i det som får räknas till ”området bakom Swartlings”. Många gånger gick jag sena nätter längs Valhallavägen precis som PH. Jag letar alltid efter genvägar för att spara tio sekunder här, tio där.

Men att gena över Swartlings fanns aldrig på kartan, för man sparar ingen tid. Tvärtom; för det första är det mörkt därinne på natten och man skulle gå långsammare än på gatan. För det andra är det staketet. För det tredje så skulle man komma ut på en gångstig som snirklade sig förbi den gamla gymnasieskolan på så sätt att vägen knappast blir kortare.

Så - nej, jag tror inte att PH genade över Swartlings tomt.

För övrigt var 2.000 väldigt mycket pengar för en teknolog på den tiden. Klart anmärkningsvärt om han tog ut dom på kvällen/natten (gjorde han det?). Varför väntade han inte till nästa dag?
Citera
2017-11-30, 00:52
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvikarien
En person som inte bor, jobbar eller bedriver någon annan slags "aktivitet" i området känner inte till Swartlings Ridskola. Jag åkte åkte tåg, buss och tunnelbana från Östra från 60-talet och fram till början på 90-talet och har aldrig hört talas om skolan. Jag har i mitt liv passerat skolan tiotals gånger utan att ens notera den. GM har antingen kontakt med området via sin bostad, en kompis/flickvän som studerar på KTH, någon som bor där, någon som säljer tjack i krokarna, eller också har illdådaren i sin paranoida och sjuka värld förirrat sig till denna avkrok och noterat både adress och namn på platsen. Är mycket intresserad av hur utredningen ser på kopplingen mellan brottsplats och GM.

Fortfarande är jag nyfiken på huruvida det förekom någon form av prostitution på tomten. På denna punkt torde utredningen, eller folk som bodde där, veta klara besked. Var gick gubbarna i området med sina behov? Det kan finnas tredje part som håller käften om något för att inte röja sina egna göranden i dunklet på tomten. Kan GM:s ärende på platsen i själva verket rört sig om att skada någon annan person? Hann han börja skada någon innan Per dök upp? På sjukhusen kanske man vet om någon sökte vård för skärskador vid tidpunkten?

Troligen bär han handskar. Att han bar kniv vet vi. Fanns det fingeravtryck eller ej på telefonluren? Troligen inte. Varför bar han handskar?

Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Jag undrar om GM kan ha haft någon stark koppling till Ridskolan. Hade dom nån sorts verksamhet för missbrukare? Ibland brukar Arbetsförmedlingen/Soc skicka ut dom på praktik på lite olika ställen för att dom ska få lite nya intryck.

Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvikarien
Fanns det folk som sög av Östermalmsgubbar på Swartlings på nätterna? En snuskgubbe slaktades ju i Bagis vid den här tiden. Samma mördare kan ha fått reda på att det fanns gubbar runt Swartlings och ansatts av lusten att kniva ihjäl en, men Per grep in och fick själv smaka stålet.
Det förekom bögprostituerade i Humlegården och kvinnliga prostituerade på Valhallavägen, i närheten av Patentverket. Båda ligger en knapp kilometer från Swartlings.

De prostituerade kunde nog ta sina kunder avsides, men jag har aldrig hört talas om att Swartlings tomt skulle ha härbärgerat sådan verksamhet (vilket iofs inte utesluter att det förekommit).

Någon missbruksverksamhet har mig veterligen aldrig förekommit vid Swartlings.
Citera
2017-11-30, 01:01
Medlem
SibirienKalles avatar
Ett par saker man kan fundera över:

- kan PH ha väntat på att T-banan (nedgång strax intill Swartlings) skulle öppna så han kunde åka hem till mälaröarna? I så fall kan han ha strosat omkring runt Swartlings o tom ha satt sig ner vid huset vid mordplatsen för att ta en tupplur.

- huset vid mordplatsen; ett rätt litet hus som väl var mer eller mindre igenbommat. Ibland när jag gick förbi undrade jag vad det egentligen användes till. Kan det möjligen ha varit sovplats för hemlösa? Eller använts på annat sätt? Av vilka anledningar kan man ha sökt sig dit nattetid? PHs väska stod väl prydligt nedställd nära huset?
Citera
2017-11-30, 07:02
Medlem
Kioskvikariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Tack! Intressant.

Under några år bodde jag i det som får räknas till ”området bakom Swartlings”. Många gånger gick jag sena nätter längs Valhallavägen precis som PH. Jag letar alltid efter genvägar för att spara tio sekunder här, tio där.

Men att gena över Swartlings fanns aldrig på kartan, för man sparar ingen tid. Tvärtom; för det första är det mörkt därinne på natten och man skulle gå långsammare än på gatan. För det andra är det staketet. För det tredje så skulle man komma ut på en gångstig som snirklade sig förbi den gamla gymnasieskolan på så sätt att vägen knappast blir kortare.

Så - nej, jag tror inte att PH genade över Swartlings tomt.

För övrigt var 2.000 väldigt mycket pengar för en teknolog på den tiden. Klart anmärkningsvärt om han tog ut dom på kvällen/natten (gjorde han det?). Varför väntade han inte till nästa dag?

Tycker också summan i kr är märklig vid denna tidpunkt om han planerar att stanna i stan.T-bane uppslaget är nytt, mig veterligt. Men borde undersökts noggrant av polis. Tekniska är ju en annan gren av röda linjen än Gärdet, så det är möjligt. Huruvida han ska till Gärdet, känner någon eller icke verkar folk ha olika uppfattningar om. Enligt dn-artikel ska han låna soffan hos någon, och kollar 94.ans tabell, men går sen bortåt V...vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in