Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-01, 17:14
Medlem
Tack för alla snabba och bra svar!
Citera
2014-01-02, 07:53
Medlem
SpooN.s avatar
Tänkte laga oxfilé, är det någon mening att marinera den och låta den stå i två timmar eller blir det bättre att köra utan? Ska man marinera bör man göra det ordentligt(länge) tycker jag, vad säger ni?
Citera
2014-01-02, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Tänkte laga oxfilé, är det någon mening att marinera den och låta den stå i två timmar eller blir det bättre att köra utan? Ska man marinera bör man göra det ordentligt(länge) tycker jag, vad säger ni?

Jag tycker inte du ska marinera oxfilén om du har bra kött utan istället bara salta och peppra den. Har du däremot skräpfilé från Brasilien så kan det vara idé att försöka dölja smaken
Citera
2014-01-02, 14:37
Medlem
På många recept för fritering (åtminstone för pommes) så tycks det sägas att man ska fylla större delen av pannan med olja, men är det verkligen nödvändigt? Samtidigt säger recepten att man borde lägga i få i taget så att det endast är på ytan... eftersom det är rätt dyrt att ha i en massa olja, kan man inte bara ha tillräckligt för att ett lager på ytan får plats?
Citera
2014-01-02, 14:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rwoz
På många recept för fritering (åtminstone för pommes) så tycks det sägas att man ska fylla större delen av pannan med olja, men är det verkligen nödvändigt? Samtidigt säger recepten att man borde lägga i få i taget så att det endast är på ytan... eftersom det är rätt dyrt att ha i en massa olja, kan man inte bara ha tillräckligt för att ett lager på ytan får plats?

Att man ska fylla pannan är för att oljan inte ska bli för kall när du lägger i saker, ju mer olja ju mindre påverkas tempraturen när du lägger i matvaror.

Oljan som blir kvar sparar du ju till nästa gång du ska fritera.
Citera
2014-01-02, 14:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. På många recept för fritering (åtminstone för pommes) så tycks det sägas att man ska fylla större delen av pannan med olja, men är det verkligen nödvändigt?

2. Samtidigt säger recepten att man borde lägga i få i taget så att det endast är på ytan... eftersom det är rätt dyrt att ha i en massa olja, kan man inte bara ha tillräckligt för att ett lager på ytan får plats?
1. Om det är fritering du är ute efter så är svaret ja. Men visst går det att steka pommes i mindre oljemängd än så. Skillnaden är dock som svaret antyder själva termen. Det ena handlar om fritering, det andra om stekning.

2. Man lägger i lite potatis i taget för att eliminera risken för en sänkning av oljans temperatur. Resultatet av det är nämligen att potatisen börjar koka i stället för att friteras. Det i sin tur medför att potatisen gärna blir till mos och fastnar i botten på pannan/grytan/kastrullen.

~Paul~
Citera
2014-01-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Om det är fritering du är ute efter så är svaret ja. Men visst går det att steka pommes i mindre oljemängd än så. Skillnaden är dock som svaret antyder själva termen. Det ena handlar om fritering, det andra om stekning.

2. Man lägger i lite potatis i taget för att eliminera risken för en sänkning av oljans temperatur. Resultatet av det är nämligen att potatisen börjar koka i stället för att friteras. Det i sin tur medför att potatisen gärna blir till mos och fastnar i botten på pannan/grytan/kastrullen.

~Paul~
Angående den första kommentaren så menar jag inte att man ska ha så lite att den steks, men att det är så litet att den fortfarande är omsluten av olja men ändå inte en massa marginal nedtill. Men om det nu är för att undvika att temperaturen ska sänkas så visst... fast då borde man ju kunna värma oljan en viss temperatur över så att den sen sänks till den rätta graden när man haft i. Fast kan tänka mig att det blir svårkontrollerat.. känns bara trist att man måste göra av med så mycket olja. Hur många gånger kan man använda samma olja totalt? 2-3 ggr?
Citera
2014-01-02, 15:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Angående den första kommentaren så menar jag inte att man ska ha så lite att den steks, men att det är så litet att den fortfarande är omsluten av olja men ändå inte en massa marginal nedtill.

2. Men om det nu är för att undvika att temperaturen ska sänkas så visst... fast då borde man ju kunna värma oljan en viss temperatur över så att den sen sänks till den rätta graden när man haft i.

3. Hur många gånger kan man använda samma olja totalt? 2-3 ggr?
1. Så fort pommesarna har kontinuerlig kontakt med botten på pannan eller grytan så handlar det om stekning. Sedan spelar det ingen roll ifall det handlar om 1 cm eller 2 cm med olja i pannan och att pommesarna är omslutna av oljan.

Fritering handlar således om att materialet svävar fritt från botten på kärlet och inte har kontakt med den.

2. Det funkar inte eftersom du riskerar att oljan reagerar med potatisen och fullständigt exploderar, varvid den svämmar över kanterna på kärlet. I samma veva så sänks tempen och du får börja om från början. Glöm inte att fylla på ny olja eftersom säkert hälften har gått förlorad .

3. Ja, ca 2-3 ggr är lagom.

I vissa krogar och korvkiosker kör man på upp till 8 ggr men resultatet i slutändan är inte bra.

Det många missar på är att det blir svårare och svårare att få till skorpan och att oljan blir mättad med en del ämnen som gör att friteringen blir svårare och svårare ju mer mättad oljan blir med diverse stärkelser och mineraler. Detta resultera i fettfyllda pommesar med usel yta (ingen skorpa).

Dessa pommesar känns krispiga omedelbart efter fritering men blir i sladdriga och mjuka bara efter en kort stund efter tillagning.

~Paul~
Citera
2014-01-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Så fort pommesarna har kontinuerlig kontakt med botten på pannan eller grytan så handlar det om stekning. Sedan spelar det ingen roll ifall det handlar om 1 cm eller 2 cm med olja i pannan och att pommesarna är omslutna av oljan.

Fritering handlar således om att materialet svävar fritt från botten på kärlet och inte har kontakt med den.

2. Det funkar inte eftersom du riskerar att oljan reagerar med potatisen och fullständigt exploderar, varvid den svämmar över kanterna på kärlet. I samma veva så sänks tempen och du får börja om från början. Glöm inte att fylla på ny olja eftersom säkert hälften har gått förlorad .

3. Ja, ca 2-3 ggr är lagom.

I vissa krogar och korvkiosker kör man på upp till 8 ggr men resultatet i slutändan är inte bra.

Det många missar på är att det blir svårare och svårare att få till skorpan och att oljan blir mättad med en del ämnen som gör att friteringen blir svårare och svårare ju mer mättad oljan blir med diverse stärkelser och mineraler. Detta resultera i fettfyllda pommesar med usel yta (ingen skorpa).

Dessa pommesar känns krispiga omedelbart efter fritering men blir i sladdriga och mjuka bara efter en kort stund efter tillagning.

~Paul~
Jo när jag säger omsluten så menar jag att den "svävar fritt".

Då vet man vad som är orsaken till usla pommes då, tycker mig ha märkt det där på rätt många ställen hehe.

Antar att oljan man spar kan stå i kylen en längre tid?
Citera
2014-01-02, 16:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Förvara inte oljan i kyl. Den mår trots allt bäst av att vara i rumstemperatur.

~Paul~
Citera
2014-01-02, 16:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jo när jag säger omsluten så menar jag att den "svävar fritt".

Då vet man vad som är orsaken till usla pommes då, tycker mig ha märkt det där på rätt många ställen hehe.

Sila av den och häll upp i lämplig flaska eller burk med tätslutande lock och förvara i skafferiet.
Citera
2014-01-03, 22:48
Medlem
Hej!

Jag ska göra revben imorgon och då ska man ha 1dl rårörsocker i (enligt receptet). Då jag inte har det hemma undrar jag, går det att ersätta med något annat socker? Har både farin-, ljus muscavado- och strösocker hemma.

Är för övrigt rårörssocker samma sak som råsocker eller rörsocker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in