2013-12-29, 21:03
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Varför kan inte F-22 kommunicera med andra? Ger den upp sin position då eller ?

F-22 använder inte den konventionella datalänken Link-16 som resterande USAF. Dock har man börjat utveckla detta lite, men det är långt ifrån operativt och långt ifrån så pass tillgängligt informationsutbyte som skulle uppskattas av många piloter, stridsledare och befälhavare.
Citera
2013-12-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
F-22 använder inte den konventionella datalänken Link-16 som resterande USAF. Dock har man börjat utveckla detta lite, men det är långt ifrån operativt och långt ifrån så pass tillgängligt informationsutbyte som skulle uppskattas av många piloter, stridsledare och befälhavare.

Låter ju lite sjukt att dom inte skulle kunna ha en radio o snacka med dom övriga. Bara o uppgradera dom gamla systemen
Citera
2013-12-29, 21:18
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Låter ju lite sjukt att dom inte skulle kunna ha en radio o snacka med dom övriga. Bara o uppgradera dom gamla systemen
Inte radio, utan dataöverföring, så att den lägesinfo som ett flygplan har kan användas fullt ut av någon annan.
Sverige däremot har gått från ett av världens mest avancerade datalänksystem till att tvingas använda okrypterad radiotrafik för att kommunicera mellan sina "stridsflyg".
Citera
2013-12-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Inte radio, utan dataöverföring, så att den lägesinfo som ett flygplan har kan användas fullt ut av någon annan.
Sverige däremot har gått från ett av världens mest avancerade datalänksystem till att tvingas använda okrypterad radiotrafik för att kommunicera mellan sina "stridsflyg".

det är väl igentligen sak samma. Informationsöverföring oavsett om det sker via människor eller datorn. men ok.hur har det gått till ? Låter konstigt att man tvingats bakåt. har Nato med det o göra ?
Citera
2013-12-29, 21:46
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
det är väl igentligen sak samma. Informationsöverföring oavsett om det sker via människor eller datorn. men ok.hur har det gått till ? Låter konstigt att man tvingats bakåt. har Nato med det o göra ?

Nej det är stor skillnad. Det handlar om att tex kunna skicka data från sin egen radar som visar var tex fiendens 4 stridsvagnar och 3 stridsflyg befinner sig, så att andra plan kan attackera/bekämpa utifrån ett annat plans information.

Tiden då man i radion skrek "Jerrys four a clock" i sin brölande Spitfire är lång förbi!

Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Samtidigt som IR-sensorer blir allt bättre på att upptäcka värmekällor, och alla dessa sensorer blir tämligen onödiga i kurvstrid då mycket hänger på flygplanets manöverförmåga då jag hellre skulle satsa mina pengar på en MiG-29:a än det långt mer avancerade F-22.

Nu blev jag intresserad; Menar du att en MIG-29:a skulle klara sig bättre i WVR och/eller kurvstrid jämfört med en F-22:a om vi antar att planen har samma piloter (dvs allt beror på planens prestanda)?

Nog för att F-22 är stort och anpassat för stealth, men jag trodde att det ändå var tillräckligt avancerat/aerodynamiskt/kraftfullt för att fortfarande fungera fint i kurvstrid. Att F-35 är värdelös vet jag, men trodde att F-22 var mer kompromisslöst.
Senast redigerad av BuprenOrvar 2013-12-29 kl. 21:51.
Citera
2013-12-29, 21:57
Medlem
[quote=BuprenOrvar|46797963]Nej det är stor skillnad. Det handlar om att tex kunna skicka data från sin egen radar som visar var tex fiendens 4 stridsvagnar och 3 stridsflyg befinner sig, så att andra plan kan attackera/bekämpa utifrån ett annat plans information.

Tiden då man i radion skrek "Jerrys four a clock" i sin brölande Spitfire är lång förbi!

QUOTE]

Jo men är ändå inte principen den samma? Att ge information till ens kamrater om var fienden befinner sig? Visst på den tiden var det inte alls så pass exakt som det är nu.
Citera
2013-12-29, 22:09
Medlem
BuprenOrvars avatar
[quote=Megaapan|46798134]
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Nej det är stor skillnad. Det handlar om att tex kunna skicka data från sin egen radar som visar var tex fiendens 4 stridsvagnar och 3 stridsflyg befinner sig, så att andra plan kan attackera/bekämpa utifrån ett annat plans information.

QUOTE]

Jo men är ändå inte principen den samma? Att ge information till ens kamrater om var fienden befinner sig? Visst på den tiden var det inte alls så pass exakt som det är nu.

Den stora skillnaden är väl att man nu kan ta datan från ett annat plan och skicka in i sin egen robot, dvs man eliminerar behovet av att "förklara" var tex fiendens stridsvagn nr 3 finns. Allt sköts tämligen automatiskt och piloterna behöver bara bestämma vad dom vill göra och trycka på knappen.

Man slipper förklara att pansarvagnen står bakom tant sveas skithus, det skithuset till höger, bakom kullen till vänster, med gråa takpannor.

Men visst, principen är densamma, att kunna dela information!
Citera
2013-12-29, 22:11
Medlem
Är inte så bra med det tekniska inom flyg
men var det inte så att man byte till nån Nato länk/stril i Gripen fast den Svenska som redan satt i var mycket bättre.

Har man satt in båda nu eller vad har man gjort?

Hoppas ni förstår vad jag menar
Senast redigerad av chillhunter 2013-12-29 kl. 22:14.
Citera
2013-12-29, 22:13
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Nu blev jag intresserad; Menar du att en MIG-29:a skulle klara sig bättre i WVR och/eller kurvstrid jämfört med en F-22:a om vi antar att planen har samma piloter (dvs allt beror på planens prestanda)?

Nog för att F-22 är stort och anpassat för stealth, men jag trodde att det ändå var tillräckligt avancerat/aerodynamiskt/kraftfullt för att fortfarande fungera fint i kurvstrid. Att F-35 är värdelös vet jag, men trodde att F-22 var mer kompromisslöst.

Uttryckte mig lite dumt att jag fick det att låta som Raptorn är chanslös. Naturligtvis är oddsen jämnare än så. Dock ska vi inte glömma att kurvstrid är MiG-29:ans främsta egenskap, ställt mot F-22:an som främst är anpassat till BVR strider trots dess mycket goda manöverförmåga.

Men sedan har vi helt andra faktorer som höjd, fart, utgångsläge, och bränsle/vapenlast som påverkar oddsen markant. Magkänslan säger att man sitter i ett jävligt läge mot en Fulcrum på låg höjd. Men någon kan säkert motbevisa mig med lite fysik och tekniska beräkningar.

Var det för någon månad sen det släpptes en film på hur en fransk Rafale besegrade en Raptor mano -y- mano? Jänkarna gnällde som fan att Raptorn hade extratankar med sig, trots att man såg klart och tydligt att planet var "rent". Tyvärr hade jänkarna svårt att acceptera att planet kanske inte är så pass överlägset i kurvstrid.
Senast redigerad av Snooze91 2013-12-29 kl. 22:18.
Citera
2013-12-29, 22:15
Medlem
[quote=BuprenOrvar|46798346]
Citat:

Den stora skillnaden är väl att man nu kan ta datan från ett annat plan och skicka in i sin egen robot, dvs man eliminerar behovet av att "förklara" var tex fiendens stridsvagn nr 3 finns. Allt sköts tämligen automatiskt och piloterna behöver bara bestämma vad dom vill göra och trycka på knappen.

Man slipper förklara att pansarvagnen står bakom tant sveas skithus, det skithuset till höger, bakom kullen till vänster, med gråa takpannor.

Men visst, principen är densamma, att kunna dela information!

Ok då förstår jag. Så offrar F-22`an helt detta o varför ?
Citera
2013-12-29, 22:16
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Vad har gripen för länk?

Är inte så bra med det tekniska inom flyg men var det inte så att man byte till nån Nato länk/stril
(Vad det nu heter) från den Svenska som var överlägsen egentligen.

Har man satt in båda nu eller vad har man gjort?

Hoppas ni förstår vad jag menar nu

JAS 39 använder Länk 16 (NATO-standard). Under den tid det tog att implementera detta stod våra stridspiloter utan någon jaktlänk öht och tvingades till helt öppen radio.
Citera
2013-12-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Men RM12 byggs väl helt i Sverige, Volvo Aero numer GKN trimmade dessutom motorn och gjorde den mer driftsäker jmf den amerikanska F404 motorn.
Således fick man både kompetens gällande utveckling och byggnation, nu blir det väl enbart service i sådana fall och det bör leda till ytterligare neddragningar i Trollhättan, det har redan sparkats folk sedan britterna tog över.

Vissa delar till RM12 skickas till Sverige och slutmontering sker här. Var så förr i alla fall.
Uppgraderingen ledde som sagt till en del saker som hamnade i F114. Varje köp av en F114 borde rimligtvis ge en liten slant till VA. Självklart är det inte lika betydande mängd som från RM12:an.
Om britterna nu sätter käppar i hjulen för vidare utvecklingsarbete, är det förstås väldigt olyckligt. Ännu ett svenskt företag som handikappas av sin utländske ägare borde visserligen inte göra en förvånad, men tragiskt är det. Så det har redan sparkats folk? Ingenjörer eller överfödiga byråkrater? Illa om det är ingenjörer. Då är det ju som att köpa ett komplett företag bara för att ha ett till kontor. Värre saker har ju hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in