2021-09-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Dagens spaning: Brassarna funderar på att köpa ytterligare 40 plan av varianten F-39. D v s det som vi kallar JAS Gripen 39 E, a k a fpl39 ms21.

Senaste modellen i 39-serien alltså.

https://www.airway1.com/brazil-wants-more-gripen-fighters-and-less-kc-390/

Ja. De har ändrat inköpsplaner och budgetplanering.
De drar ner på antalet Embraer trupptransport.

Och det är läckert. att de prioriterar Gripen över inhemsk materiell.
Citera
2021-09-08, 21:04
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
F-15 ble aldri brukt i Vietnam, mens F-14 fløy noen få oppdrag mot slutten av krigen uten å være i kamp.

Stämmer F-14 var det!
Senast redigerad av Vitman-33 2021-09-08 kl. 21:06.
Citera
2021-09-08, 21:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja. De har ändrat inköpsplaner och budgetplanering.
De drar ner på antalet Embraer trupptransport.

Och det är läckert. att de prioriterar Gripen över inhemsk materiell.

De ser det första köpet om 28 plan som en grundplåt för fortsatt utvidgning av jaktplansflottan. Vad som fattas är nog pengar, men förr eller senare så kommer en ny order.

40 plan torde ge en intäkt om 4 miljarder till statskassan, om staten nu inte rabatterar genom billiga lån etc.
Citera
2021-09-08, 21:32
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Det man säljer är ett nytt stridsflygplan.

Du vet.. em modern VW Passa5t är inte samma bil som en Passat från 70-talet??

Var Draken, Viggen och Gripen samma fast olika årsmodeller alltså? Jag visste inte det.
Citera
2021-09-08, 23:31
Medlem
Kanske blir några Embraer KC-390 för oss då 😅

Citat:
De ser det första köpet om 28 plan som en grundplåt för fortsatt utvidgning av jaktplansflottan. Vad som fattas är nog pengar, men förr eller senare så kommer en ny order.

40 plan torde ge en intäkt om 4 miljarder till statskassan, om staten nu inte rabatterar genom billiga lån etc.
Citera
2021-09-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Var Draken, Viggen och Gripen samma fast olika årsmodeller alltså? Jag visste inte det.

Troll
Citera
2021-09-08, 23:38
Medlem
Citat:

Det verkar som om de vill ha enhet och då Gripen. Totalt 60... och om man tänker hur stort land det är så är det inte mycket.

Det som är kul med samarbetet är hur heta de är på att sälja vidare. De ville sälja till Argentina men det gick ju inte.. UK satte stopp för radarn (med mera). Men... dagens SAAB bygger allianser på ett så smart sätt att man imponeras.
Citera
2021-09-09, 06:15
Medlem
Citat:

Brasilien har även beställt 8 Gripen F plan förutom de 28 Gripen E som du nämner, således är det klart med totalt 36 nya gripar till Brassarna i dagsläget.
Senast redigerad av rapakivigranit 2021-09-09 kl. 06:25.
Citera
2021-09-09, 08:27
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Troll

Du exemplifierade så fint med Passat, därav min slutledning. Har jag fel?
Citera
2021-09-09, 11:30
Medlem
Hmm att hercules var gamla visste man ju. Har det inte varit snack om Englands gamla plan.

https://tt.omni.se/gamla-herculesplan-klarar-inte-kraven/a/a7v5kA

Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Kanske blir några Embraer KC-390 för oss då 😅
Citera
2021-09-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rapakivigranit
Brasilien har även beställt 8 Gripen F plan förutom de 28 Gripen E som du nämner, således är det klart med totalt 36 nya gripar till Brassarna i dagsläget.

Ja, och någonstans läste jag att brassarna stökat runt i sin budget för att kunna köpa loss 24 till senare.

De prioriterade ned transportflygplan från Embraer...

Men nu hittar jag inte länken.
Citera
2021-09-09, 13:46
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ja, och någonstans läste jag att brassarna stökat runt i sin budget för att kunna köpa loss 24 till senare.

De prioriterade ned transportflygplan från Embraer...

Men nu hittar jag inte länken.

Det är nog något som liknar den här du letar efter:

https://www.flightglobal.com/fixed-wing/brazilian-air-force-to-nearly-double-saab-gripen-order-cut-kc-390-order-in-half-reports/144019.article

Fixed-Wing

Brazilian air force to nearly double Saab Gripen order, cut KC-390 order in half: reports

By Garrett Reim 4 June 2021
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in