Citat:
Ursprungligen postat av
BuprenOrvar
Nu blev jag intresserad; Menar du att en MIG-29:a skulle klara sig bättre i WVR och/eller kurvstrid jämfört med en F-22:a om vi antar att planen har samma piloter (dvs allt beror på planens prestanda)?
Nog för att F-22 är stort och anpassat för stealth, men jag trodde att det ändå var tillräckligt avancerat/aerodynamiskt/kraftfullt för att fortfarande fungera fint i kurvstrid. Att F-35 är värdelös vet jag, men trodde att F-22 var mer kompromisslöst.
Uttryckte mig lite dumt att jag fick det att låta som Raptorn är chanslös. Naturligtvis är oddsen jämnare än så. Dock ska vi inte glömma att kurvstrid är MiG-29:ans främsta egenskap, ställt mot F-22:an som främst är anpassat till BVR strider trots dess mycket goda manöverförmåga.
Men sedan har vi helt andra faktorer som höjd, fart, utgångsläge, och bränsle/vapenlast som påverkar oddsen markant. Magkänslan säger att man sitter i ett jävligt läge mot en Fulcrum på låg höjd. Men någon kan säkert motbevisa mig med lite fysik och tekniska beräkningar.
Var det för någon månad sen det släpptes en film på hur en fransk Rafale besegrade en Raptor mano -y- mano? Jänkarna gnällde som fan att Raptorn hade extratankar med sig, trots att man såg klart och tydligt att planet var "rent". Tyvärr hade jänkarna svårt att acceptera att planet kanske inte är så pass överlägset i kurvstrid.