2006-08-17, 00:13
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Den stora frågan är väl egentligen vad man ska med alla dessa fantastiska stridsflygplan när fienden består av talibaner på flaklastbilar och terrorister med bomber i handbagaget...

Tiderna förändras, om 15 år kanske det inte är talibaner på flaklastbilar, förresten vi svenskar ska hata Eurofighter, och försvara Gripen och säga att det är bäst, Dom flesta länder som köpt Eurofightern har säkerligen blivit mutade. Det är min teori
Citera
2006-08-17, 00:20
Medlem
Dr-Bombays avatar
Jo flygplan skjuts väl vanligtvis ned på långa avstånd, men HMD bör väl även kunna användas beyond visual range? Vad jag förstår måste man med dagens siktlinjesindikator hela tiden korrigera det egna flygplanet för att på så sätt vara på rätt kurs mot målet, eller gäller det bara på korta avstånd? Iaf tycker jag att hjälmsiktet låter mycket bekvämare.
Citera
2006-08-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ja, det säger att man i möjligaste mån bör undvika närstrid eftersom allt kan hända. Den enda gången närstrid är en bra idé är om man är tekniskt underlägsen.

Närstrider har i princip inte förekommit sen början på 80-talet. Det är givetvis bra att vara förberedd om det skulle inträffa, även om man får intrycket av att piloterna övar det lite väl mycket eftersom det är häftigt.

Fördelen är ju ganska uppenbar: man vrider huvudet betydligt snabbare än man svänger flygplanet.

Å andra sidan har Gripen inte haft någon supermanövrerbar jaktrobot (kommer med IRIS-T), så hjälmsiktet hade ändå inte kunnat utnyttjas fullt ut.

Iofs är ju gripen utrustad med "Auto-aim system" dvs datorerna/radarn håller koll på din motståndare när ett viss antal träffsäkerhets procent uppnåtts så sköter datorerna avfyringen..
Citera
2006-08-17, 00:24
Medlem
Dr-Bombays avatar
Citat:

Fördelen är ju ganska uppenbar: man vrider huvudet betydligt snabbare än man svänger flygplanet.

Å andra sidan har Gripen inte haft någon supermanövrerbar jaktrobot (kommer med IRIS-T), så hjälmsiktet hade ändå inte kunnat utnyttjas fullt ut.

Ja det var precis det jag ville komma till. För övrigt introduceras väl IRIS-T och hjälmsiktet ganska nära inpå varandra, i version E 19?
Citera
2006-08-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Bombay
Jo flygplan skjuts väl vanligtvis ned på långa avstånd, men HMD bör väl även kunna användas beyond visual range? Vad jag förstår måste man med dagens siktlinjesindikator hela tiden korrigera det egna flygplanet för att på så sätt vara på rätt kurs mot målet, eller gäller det bara på korta avstånd? Iaf tycker jag att hjälmsiktet låter mycket bekvämare.

Varför anv hdm på långa avstånd. sköter liksom dator/radarn om du pekar ut mål och sedan behöver du inte ens mer bry dig....mjukvarorna sköter resten...
Citera
2006-08-17, 00:33
Medlem
Dr-Bombays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Varför anv hdm på långa avstånd. sköter liksom dator/radarn om du pekar ut mål och sedan behöver du inte ens mer bry dig....mjukvarorna sköter resten...

Okej det visste jag inte, men jag undrade mest för att få reda på ifall HMD har några fler användningsområden än bara närstrid.
Citera
2006-08-17, 00:40
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag tror att hjälmsiktet ska fungera även mot markmål.

(Apachehelikoptern har t ex hjälmsikte för skytten.)
Citera
2006-08-17, 02:26
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Enligt en säker källa så har även B-17, Spitfire och F-22 svenskt ursprung.

Nu har det ju visat sig att Werner von Braun egentligen hette Verner Brun och kom från Småland, så Sverige ligger bakom månlandningarna också.

Alla vet väl också att Concorde ursprungligen var ett projekt från Botkyrka Gymnasium?

"Du tronar på minnen från fornstora dar, då ärat ditt namn flög över jorden (med nåt svenskt fpl förstås (med hjälmsikte i nästa version))."
Citera
2006-08-17, 06:41
Medlem
Av alla här så ligger Oddball närmast sanningen.

Skämt åsido, man skall inte lägga ord i andras mun, krokodil. Självklart kan man installera hjälmsikte (liksom lufttankningsmöjligheter) om köparen vill ha det. Överlägsenheten i skarp luftstrid beror också på andra faktorer, tex vilka vapen man har osv. Hjälmsikte är självklart bra men man skall inte tro att ett plan är underlägset bara för att man saknar det - beväpning, eldledningsradar och annat har också stor betydelse liksom kurvförmåga, dragkraft, förarens skicklighet (viktigast av allt) och mycket annat.

Samordningen med NATO innebär anpassning till NATO-standard, utrustning för CAS-uppdrag och mycket annat som inte fanns i pipen när Gripen beställdes för svensk räkning. I takt med att fler och fler uppdrag blir gemensamma internationella sådana är det ju bra om planen inte skiljer sig alltför mycket åt. Givetvis även av försäljningsskäl.

Angående Israeliskt stridsflyg så har ju det i princip inga fiender utan används mest som attackplan mot arabisk civilbefolkning och undangömd RPG-beväpnad palestinsk milis. Luftstrid mot likvärdiga jaktplan har knappast förekommit i Israels historia. Gamla sovjetiska plan som sålts till Syrien möjligen men även där var det att beteckna som motståndslöst.
Citera
2006-08-17, 06:43
Medlem
Klart att B-17 är svensk....

http://www.b17.se/
Citera
2006-08-17, 07:51
Medlem
Citat:
Jag tror att hjälmsiktet ska fungera även mot markmål.

(Apachehelikoptern har t ex hjälmsikte för skytten.)

Japp det fungerar utmärkt mot mark och sjömål
Citera
2006-08-17, 08:12
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Tiderna förändras, om 15 år kanske det inte är talibaner på flaklastbilar, förresten vi svenskar ska hata Eurofighter, och försvara Gripen och säga att det är bäst, Dom flesta länder som köpt Eurofightern har säkerligen blivit mutade. Det är min teori
För att de väljer ett mer avancerat flygplan med helt andra prestanda......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in