2013-12-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Om man tycker att det är slöseri, så kan man naturligtvis kritisera detta. Min fundering är egentligen uppdelad i två; är det verkligen slöseri och bör man inte fokusera på de uppenbara problemen innan man söker åtgärda de små upplevda?

Någon statschefsfunktion kommer vi sannolikt alltid behöva, och inget tyder på att vår lösning är särskilt dyr i jämförelse med andra länders. Däremot har vi rätt många skadliga kostnader som är högre än i andra jämförbara länder, som borde åtgärdas.

Man ska åtgärd allt slöseri omedelbart i den mån man kan och inte förbise något av det. Att hänvisa till värre problem för att dölja dom mindre är bara en svensk version av "svältande barn i Afrika" argumentet.

Att monarkin inte är "särskilt" dyrt i jämförelse är oväsentligt. Det är en stor utgift i ett land där till exempel sjukvården är underfinansierad. Skattepengar tas ifrån folket med våld och därför får dom enbart spenderas på det absolut nödvändigaste. Detta inkluderar inte ett liv i lyx åt en familj som på något sätt skulle vara födda berättigade till en förmögenhet av vår svett och tårar.
Citera
2013-12-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Man ska åtgärd allt slöseri omedelbart i den mån man kan och inte förbise något av det. Att hänvisa till värre problem för att dölja dom mindre är bara en svensk version av "svältande barn i Afrika" argumentet.

Min poäng är att givet de måttstockar som vi kan använda, så är monarkin knappast att betrakta som ett slöseri, och om man ändå vill framhärda så bör man likväl inse att man inte bör sila mygg och svälja kameler, denna så populära svenska nationalsport.

Citat:
Att monarkin inte är "särskilt" dyrt i jämförelse är oväsentligt. Det är en stor utgift i ett land där till exempel sjukvården är underfinansierad. Skattepengar tas ifrån folket med våld och därför får dom enbart spenderas på det absolut nödvändigaste. Detta inkluderar inte ett liv i lyx åt en familj som på något sätt skulle vara födda berättigade till en förmögenhet av vår svett och tårar.

Svensk sjukvård är inte underfinansierad, men däremot ytterst ineffektiv med de rätt stora resurser man disponerar.

Att ha en statschef är absolut nödvändigt. Då är det bra att ha ett kostnadseffektivt system.
Citera
2013-12-25, 22:59
Medlem
Citat:
Min poäng är att givet de måttstockar som vi kan använda, så är monarkin knappast att betrakta som ett slöseri, och om man ändå vill framhärda så bör man likväl inse att man inte bör sila mygg och svälja kameler, denna så populära svenska nationalsport.

Bara för att det finns större slöseri så betyder inte det att dom mindre slöseriet inte är slöseri.

Citat:
Svensk sjukvård är inte underfinansierad, men däremot ytterst ineffektiv med de rätt stora resurser man disponerar.

Att ha en statschef är absolut nödvändigt. Då är det bra att ha ett kostnadseffektivt system.

Brandkår är absolut nödvändigt. Polis och Försvar är nödvändigt. 100 miljoner per år för att en familj ska kunna låtsas att dom är bättre än resten av folket. Det är inte nödvändigt.
Citera
2013-12-25, 23:18
Medlem
Citat:
Bara för att det finns större slöseri så betyder inte det att dom mindre slöseriet inte är slöseri.

Som ovan sagt så ifrågasätter jag om det är ett slöseri och efter vilken mått stock i så fall.

Citat:
Brandkår är absolut nödvändigt. Polis och Försvar är nödvändigt. 100 miljoner per år för att en familj ska kunna låtsas att dom är bättre än resten av folket. Det är inte nödvändigt.

I vissa avseenden är de bättre än resten av folket, men förmodligen inte på det LO-artade sätt som du resonerar.
Citera
2013-12-25, 23:32
Medlem
Citat:
Som ovan sagt så ifrågasätter jag om det är ett slöseri och efter vilken mått stock i så fall.

Där vi stoppar in 100 miljoner och får ut avsevärt mycket mindre än det.

Citat:
I vissa avseenden är de bättre än resten av folket, men förmodligen inte på det LO-artade sätt som du resonerar.

Dom lever på folket i en medfödd tro på sin egen överlägsenhet. För att kungafamiljen ens skulle kunna aspirera att vara "lika bra" som folket som försörjer dom så skulle dom först behöva försörja sig själva. Skulle dom sedan hoppas uppnå status som "bättre" så skulle dom behöva åstadkomma det på egen hand genom sina egna gärningar.
Citera
2013-12-25, 23:49
Medlem
Citat:
Där vi stoppar in 100 miljoner och får ut avsevärt mycket mindre än det.

Eftersom andra hävdar att det är en vinst, så tar jag gärna del av din uträkning.
http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?1375057-Monarkin-%E4r-en-ren-vinst-ekonomiskt

Citat:
Dom lever på folket i en medfödd tro på sin egen överlägsenhet. För att kungafamiljen ens skulle kunna aspirera att vara "lika bra" som folket som försörjer dom så skulle dom först behöva försörja sig själva. Skulle dom sedan hoppas uppnå status som "bättre" så skulle dom behöva åstadkomma det på egen hand genom sina egna gärningar.

Ah, LO-argumenten igen.

De är i ett avseende bättre - de för blodslinjen för den svenska uråldriga monarkin, och detta är dels helt omätbart ekonomiskt, dels oersättligt.
Citera
2013-12-26, 00:06
Medlem
Citat:
Eftersom andra hävdar att det är en vinst, så tar jag gärna del av din uträkning.
http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?1375057-Monarkin-%E4r-en-ren-vinst-ekonomiskt

Att svenskar spenderar moms under bröllopsperioden är inte en större vinst för Sverige än den momsen som vi får in för våra kollektiva socialbidragstagare.

Citat:
De är i ett avseende bättre - de för blodslinjen för den svenska uråldriga monarkin, och detta är dels helt omätbart ekonomiskt, dels oersättligt.

Bernadotte är blodslinjen från en Fransk marionett som placerades på Sveriges tron av Napoleon den tredje för att Frankrike inte litade på att låta en svensk sitta på Sveriges tron.
Citera
2013-12-26, 01:29
Medlem
Citat:
Att svenskar spenderar moms under bröllopsperioden är inte en större vinst för Sverige än den momsen som vi får in för våra kollektiva socialbidragstagare.

Jag kan ha fel, sm jag inte är skatteexpert, men jag tror inte att man vid internationell marknadsföring i allmänhet betalar moms, särskilt inte om själva marknadsföringen sker i andra länder.

Citat:
Bernadotte är blodslinjen från en Fransk marionett som placerades på Sveriges tron av Napoleon den tredje för att Frankrike inte litade på att låta en svensk sitta på Sveriges tron.

Dagens kungs släktskap med äldre svenska kungahus, har redan redogjorts för i tråden. Napoleon III blev kejsare 1852. Då hade Bernadotteska ätten varit avsedd för den svenska tråden i 42 år.
Citera
2013-12-26, 10:46
Medlem
Jag vill snarare avskaffa demokratin och återinföra en monarki ...

Citat:
Ursprungligen postat av mullat93
Stolt, ? knappast .Dem lever på våra skattepengar idiot.

Det gör politiker också, ska vi inte ta bort dom också när vi ändå håller på?
Citera
2013-12-27, 00:32
Medlem
M0wes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullat93
Stolt, ? knappast .Dem lever på våra skattepengar idiot.

ja men de gör rajraj med.. och om vi hade president skulle han också göra det..
Citera
2013-12-27, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Jag vill snarare avskaffa demokratin och återinföra en monarki ...

Ja, monarkier har ju minst sagt varit väldigt lyckade genom tiderna. Jag misstänker starkt att du är en person med bristande kunskaper inom statsvetenskap, brukar bli så när man skolkar samhällslektionerna, och tror således att politik ligger långt över ditt huvud och vill helst inte involvera dig politiskt. Mitt tips till dig är att helt enkelt inte rösta, såvida du inte röstar blankt.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Det gör politiker också, ska vi inte ta bort dom också när vi ändå håller på?

Tror att detta konfirmerar mitt tidigare påstående om skolkade samhällslektioner. Givetvis skulle vi kunna avskaffa politiker i över huvud taget, men varför gör vi de inte? Därför att de flesta personer vill behålla dem och i en demokrati är det majoriteten som bestämmer. Du kan ju givetvis göra ett eget parti som representerar ett land utan politiker, såvida du inte vill rösta på anarkistiska partiet eller kommunistiska partiet. Kommunistiska partiet representerar i och för sig inte ett land utan politiker, men de samtycker nog till din idé att införa en diktatur.
Citera
2013-12-27, 06:02
Medlem
Har alltid varit för monarkin.
Främst för att det är billig marknadsföring av Sverige.
Och slotten kostar ju där dom står oavsett vem som betalar.

Men med senaste tidens jultal från kungen om att omfördela välfärden har jag svängt i frågan.
Bygg om dessa pisslott till flyktigförläggningar.
Så kan både du, jag och kungen gå runt och känna oss lite bättre.

Så får det bli, om det hinns till 2019 borde ju inte vara något problem med tanke på alla som saknar välfärd.
Och dessa fina människor har ju 100-tals rum per näsa.
Bara Stockholms slott har ju 800 rum!!

Jag håller med kungen - dela med oss av välfärden!
Senast redigerad av UltraMind 2013-12-27 kl. 06:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in