Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-12-23, 01:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peteq
Tänkte laga brunsås. Men grejen är den att jag inte har någon buljong hemma. Kan man göra brunsås ändå och använda något annat för att tillsätta smak?

Du kan ju göra egen buljong/fond på morot, lök, vitlök, purjolök, kryddor, tomtpuré,köttputs och ben tex. Blir bättre än en köpesbuljong.

Är det inte så mycket sås du vill ha så klarar du dig med att reda pannan efter att du stekt med grädde, vetemjöl, soya (för färg och lite sälta) och salt (om det behövs). Stekskyn ger faktiskt ganska mycket smak.

Men det funkar ju inte om det är köpesköttbullar (gummibollar) du stekt... Men om det är nån köttbit som du stekt i smör så brukar det räcka. Om man nu inte är såsoman förstås, det blir inga väldiga mängder.
Citera
2013-12-23, 13:29
Medlem
Hur länge håller risgrynsgröt som man gjort själv och förvarar i kylen?
Citera
2013-12-23, 14:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Hur länge håller risgrynsgröt som man gjort själv och förvarar i kylen?

Den brukar bli tråkig/torr på ytan efter några dagar.
Citera
2013-12-24, 03:51
Medlem
eribabsis avatar
Är det vanligt att mat möglar väldigt fort? Här hemma möglar saker på nolltid, hinner knappt reagera.

Frågade sambon för två dagar sen om hon skulle ha sina clementiner som låg någonstans (minns inte var) och det skulle hon. Idag när jag städade så hittade jag dom och två av fyra clementiner var helt gröna och det växte saker på dom. Till och med delar av påsen hade blivit grön. På två dagar.

Det här är alltså inte det första som möglar på en halvtitt, utan det mesta bara möglar över en natt sådär. Har sedan vi flyttade in här trott att någonting konstigt med lägenheten, men så kanske det inte är, eller kan någonting i lägenheten påverka?
Citera
2013-12-24, 04:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Är det vanligt att mat möglar väldigt fort? Här hemma möglar saker på nolltid, hinner knappt reagera.

Frågade sambon för två dagar sen om hon skulle ha sina clementiner som låg någonstans (minns inte var) och det skulle hon. Idag när jag städade så hittade jag dom och två av fyra clementiner var helt gröna och det växte saker på dom. Till och med delar av påsen hade blivit grön. På två dagar.

Det här är alltså inte det första som möglar på en halvtitt, utan det mesta bara möglar över en natt sådär. Har sedan vi flyttade in här trott att någonting konstigt med lägenheten, men så kanske det inte är, eller kan någonting i lägenheten påverka?

Kolla om hemförsäkringen täcker en undersökning av lägenheten. Har ni mögel så är det inte bara onyttigt för clementiner. En hydrometer (fuktmätare) kan vara en annan väg att gå, varmt+fuktigt så växer det så det knakar. Men ett par dar för dödsbesprutade clementiner verkar ju märkligt.
Citera
2013-12-24, 09:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi

Om ni har mögel i bostaden så finns det sporer i lften och då möglar saker lättare iom att sporer från luften landar och växer.

Det bör kollas snarast för dessa sporer är INTE bra att få i sig (tex andas in).
Citera
2013-12-24, 22:43
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kolla om hemförsäkringen täcker en undersökning av lägenheten. Har ni mögel så är det inte bara onyttigt för clementiner. En hydrometer (fuktmätare) kan vara en annan väg att gå, varmt+fuktigt så växer det så det knakar. Men ett par dar för dödsbesprutade clementiner verkar ju märkligt.
Dom har varit här och mätt fukt och det fanns ingenting. Jag tror inte på dom. Ena garderoben luktar det fantastiskt illa i, som om där ligger en död mus.
Citera
2013-12-25, 18:43
Medlem
Hestapos avatar
Här kommer jag in i en diskussion om döda råttor och mögel, hur den hamnade här vete gudarna men jag har tappat matlusten nu..

Min fråga gäller en vitlökspaté som blivit över, kan man steka en paté och vad bör man tänka på? Har du andra tillagningstips gällande patén så skriv gärna det.

mvh
Citera
2013-12-26, 04:09
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Här kommer jag in i en diskussion om döda råttor och mögel, hur den hamnade här vete gudarna men jag har tappat matlusten nu..

Min fråga gäller en vitlökspaté som blivit över, kan man steka en paté och vad bör man tänka på? Har du andra tillagningstips gällande patén så skriv gärna det.

mvh

När det gäller paté så kan man väl icke värma upp de? Utan att det smälter till en sorglig smörja
Citera
2013-12-26, 05:14
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
När det gäller paté så kan man väl icke värma upp de? Utan att det smälter till en sorglig smörja

Kanske i en omelett då eller smaksättning en gryta..

tack för svar

mvh
Citera
2013-12-26, 14:41
Medlem
irrblosss avatar
Tänkte testa ett recept på porterfärs i morgon enligt följande recept: http://mittkok.expressen.se/recept/porterfars/

Har dock några frågor:
1. Ska man låta det koka med eller utan lock? Med lock så blir det säkert blaskigt och utan lock försvinner lite goda smaker?
2. Hur gör man med vitlöken och purjon till lagen i receptet? Gissar att man kan ha i vitlöksklyftorna hela och purjon skuren i lite mindre bitar eftersom man sedan ändå ska sila den?
Citera
2013-12-26, 15:21
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tänkte testa ett recept på porterfärs i morgon enligt följande recept: http://mittkok.expressen.se/recept/porterfars/

Har dock några frågor:
1. Ska man låta det koka med eller utan lock? Med lock så blir det säkert blaskigt och utan lock försvinner lite goda smaker?
2. Hur gör man med vitlöken och purjon till lagen i receptet? Gissar att man kan ha i vitlöksklyftorna hela och purjon skuren i lite mindre bitar eftersom man sedan ändå ska sila den?

1. Utan lock, du vill bli av med vätska... kika på reducera enligt NE:

Citat:
reducera, matlagningsterm: att koka ihop en vätska, t.ex. buljong, sky eller en sås till mindre mängd (vattnet ångar bort) så att smaken förstärks.

Vilka smaker skulle koka bort, den blir ju mer koncentrerad istället.

2. Jag skulle lägga vitlöken på en skärbräda med en kniv över och drämma till (krossa den). Prujon skivar jag men är man lat så kanske det räcker med att halvera och skölja den om den ändå inte ska vara med i slutet.

Jag skulle nog haft med lite finhackad stekt gul lök åxå i färsen. Det är ju så jäkla gott. Men den kanske blir för lös då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in