2013-12-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Jag inser att TS i första hand efterfrågade en diskussion kring metoder, men varken h*n eller några andra i tråden har särskilt bemödad sig om att förklara:

1) Vad är det verkliga problemet i dagens monarkiska lösning som motiverar allt besvär med att byta?

Landets finaste ämbete ska inte ärvas. Vem tar Carl-Gustav på allvar? Ingen makt, skandaler, urusel talare, osäker och nervös.

2) Till vad skall vi mer detaljerat byta, och varför är denna lösning den bästa?

Som Finland.

3) Finns det någon rimlig prognos att ett republikanskt system verkligen skulle förbättra så mycket substantiellt att de upplevad problemen (pkt 1) verkligen löses?

Fungerar i Frankrike och Finland.

Någon...?

Citera
2013-12-22, 12:56
Medlem
Jag är ju medborgare i en nation och alla som är medborgare i denna nation är medborgare. Ingen är bättre eller finare eller har mer rätt till offentliga tjänster om man är medborgare. Det är vad du gör som visar värdet på dig som människa, inte ditt ursprung eller hudfärg. Fråga vad du kan göra för Sverige, inte vad Sverige kan göra för dig.
Kronprinsessan som är nästa regent (Victoria Bernadotte) har inte rätt till att representera Sverige mer än vad du eller jag har.
Att hävda att släkten är kunglig och därför har rätt till att göra det är ju rasism eller?
Har man rätt till en tjänst pga blodsband?
Har ni verkligen tänkt på det?
Ska man bara få bli statsminister om man har en statsminister tidigare i släkten?
Ska man bara få bli polis om man har en förälder som är polis?
Att ärva en titel baserat på blodsband ligger väldigt nära rasbiologiska tankar.

Därför ska monarkin avskaffas.
Men min frågeställning är HUR SKA MAN BÄST AVSKAFFA MONARKIN?
Bästa tillvägagångssättet?
Förslag.
Citera
2013-12-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryTurtleDove
Jag är ju medborgare i en nation och alla som är medborgare i denna nation är medborgare. Ingen är bättre eller finare eller har mer rätt till offentliga tjänster om man är medborgare. Det är vad du gör som visar värdet på dig som människa, inte ditt ursprung eller hudfärg. Fråga vad du kan göra för Sverige, inte vad Sverige kan göra för dig.
Kronprinsessan som är nästa regent (Victoria Bernadotte) har inte rätt till att representera Sverige mer än vad du eller jag har.
Att hävda att släkten är kunglig och därför har rätt till att göra det är ju rasism eller?
Har man rätt till en tjänst pga blodsband?
Har ni verkligen tänkt på det?
Ska man bara få bli statsminister om man har en statsminister tidigare i släkten?
Ska man bara få bli polis om man har en förälder som är polis?
Att ärva en titel baserat på blodsband ligger väldigt nära rasbiologiska tankar.

Därför ska monarkin avskaffas.
Förslag.

Ras är en kollektiv bestämning, under det att blodsband är en individuell bestämning - det borde rimligen tilltala i detta individualiseringens tidevarv.

Du jämför de monarkiska befattningarna med maktpåliggande uppgifter, men det är knappast relevant. Kungen har inga politiska eller polisiära befogenheter. Hans roll är representativ och utan reella politiska uppgifter. Därtill så ligger det monarkiska systemets legitimitet i kontinuiteten. I över tusen år har Sverige varit en monarki, och landet är sannolikt en gång skapat av kungar. Med vilken rätt tar sig då en klick av vår tids människor före att söka republikanisera ett så långt styrelseskick? Med vilken rätt söker man beröva framtidens generationer förmånen att få leva i denna kontinuitet?

Denna hybris, att vilja jämställa alla människor, att till och med jämställa sig med kungen, eller med gud, är synnerligen skadligt för samhället. Vi ansvarskännande medborgare bör visa vårt stöd för monarkin och avvisa dylika försök till samhällsförödelse. Detta gör vi som goda demokrater, ty Sverige anses i internationella jämförelser vara en mycket välfungerande demokrati, en bit före Finland och långt före Frankrike.
Citera
2013-12-22, 13:20
Medlem
Yazmans avatar
Citat:
Förslag.

Nej frågan är, hur kan vi bäst straffa HarryTurtleDove för att han aktivt utövar landsförräderi.

Vi har ingen som helst rätt att avskaffa något som bestått i mer än 1000 år. Våra minimalt korta liv är inget mot den bestående nationen Sverige och vad som bäst representerar den, dvs monarken och monarkin. Det vore inte rätt mot våra efterkommande att ta bort det som är själen i vår nation, vi får självklart förändra det (ex. gå tillbaka till valmonarki) men aldrig, aldrig ta bort eller förstöra monarkin och dess status.

Dessa äckliga republikanska tankar blir vanligare bland unga nu för tiden, anledningen är solklar, historieundervisningen är skit. Förr om åren så fick varenda ungjävel lära sig regentlängden från Gustav Vasas dagar fram till idag. Man gick i detalj igenom Gustav II Adolf fantastiska heroiska liv. Nu är ju allt sådant likställt med rasism och därför så nämns knappt monarkin, och nämns några krig så är det enbart för att visa på hur elaka de svenska trupperna var och hur många civila som dog. Att unga har noll koll på monarkins historiska värde är vad som uppviglar till den här typen av landsfientliga tankar.
Senast redigerad av Yazman 2013-12-22 kl. 14:04.
Citera
2013-12-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yazman
Nej frågan är, hur kan vi bäst straffa HarryTurtleDove för att han aktivt utövar landsförräderi.

Vi har ingen som helst rätt att avskaffa något som bestått i mer än 1000 år. Våra minimalt korta liv är inget mot den bestående nationen Sverige och vad som bäst representerar den, dvs monarken och monarkin. Det vore inte rätt mot våra efterkommande att ta bort det som är själen i vår nation, vi får självklart förändra det (ex. gå tillbaka till valmonarki) men aldrig, aldrig ta bort eller förstöra monarkin och dess status.

Dessa äckliga republikanska tankar blir vanligare bland unga nu för tiden, anledningen är solklar, historieundervisningen är skit. Förr om åren så fick varenda ungjävel lära sig regentlängden från Gustav Vasas dagar fram till idag. Man gick i detalj igenom Gustav II Adolf fantastiska heroiska liv. Nu är ju allt sådant likställt med rasism och därför så nämns knappt monarkin, och nämns några krig så är det enbart för att visa på hur elaka de svenska trupperna var och hur många civila som dog. Att unga har noll koll på monarkins historiska värde är vad som uppviglar till den här typen av landsfientliga tankar.

Bestått i 1000 år?
Tidigare tog konungar makten med svärdet i hand. Det har även valts konungar på Mora Sten = valmonarki.
På 1300-1500-talet hade Sverige riksföreståndare och Unionsregenter från Danmark.
Först 1523 blev Gustaf Eriksson I konung i Svea Rike.
Sedan har diverse "adliga" från nordtyskland varit regenter, sedan kom den antimonarkiska republikanen Bernadotte på vår tron 1818. Dagens ätt har suttit på Sveriges tron sedan dess. Snart 200 år.
Att vara stolt för vår historia och konungar MOTSÄTTER inte att vara för republik idag.
Jag är emot dagens urvattnade monarki pga att jag tycker att landets högsta ämbete inte ska ärvas och att Bernadottesläkten inte är några bra representanter för vårt land och demokratiska statskick.
Nej, jag kommer fortsätta ha mina "äckliga" åsikter och anser mig inte vara landsförrädare för att jag anser att Bernadottesläkten ska lämna Sveriges tron och förhoppningsvis flytta till Argentina.
Fråga: tycker du Madeleine är en bra representant för det konstitutionella Konungariket Sverige?
Carl-Philip också? Är Carl-Gustav en bra Kung? Silvia en bra Drottning?

Dags att lämna sagornas värld och ta steget in i framtiden.
Sverige republik 2018

Regentlängd:
http://www.historiska.se/historia/medeltiden/livochsamhalle/politik/regentlangd/
Citera
2013-12-22, 19:24
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Bestått i 1000 år?
Tidigare tog konungar makten med svärdet i hand. Det har även valts konungar på Mora Sten = valmonarki.
På 1300-1500-talet hade Sverige riksföreståndare och Unionsregenter från Danmark.
Först 1523 blev Gustaf Eriksson I konung i Svea Rike.
Sedan har diverse "adliga" från nordtyskland varit regenter, sedan kom den antimonarkiska republikanen Bernadotte på vår tron 1818. Dagens ätt har suttit på Sveriges tron sedan dess. Snart 200 år.
Att vara stolt för vår historia och konungar MOTSÄTTER inte att vara för republik idag.
Jag är emot dagens urvattnade monarki pga att jag tycker att landets högsta ämbete inte ska ärvas och att Bernadottesläkten inte är några bra representanter för vårt land och demokratiska statskick.
Nej, jag kommer fortsätta ha mina "äckliga" åsikter och anser mig inte vara landsförrädare för att jag anser att Bernadottesläkten ska lämna Sveriges tron och förhoppningsvis flytta till Argentina.
Fråga: tycker du Madeleine är en bra representant för det konstitutionella Konungariket Sverige?
Carl-Philip också? Är Carl-Gustav en bra Kung? Silvia en bra Drottning?

Dags att lämna sagornas värld och ta steget in i framtiden.
Sverige republik 2018

Regentlängd:
http://www.historiska.se/historia/medeltiden/livochsamhalle/politik/regentlangd/

Ja, ja. Det där, samt nazipackets gläfsande tidigare i tråden, har vi hört till leda i andra trådar. Meningen här är väl att du och dina meningsfränder ska utveckla hur monarkin ska avskaffas?

Jag har inget intresse av att avskaffa den men jag läser gärna era diskussioner. Hittills har det dock bara varit ett enda långt republikanskt malande och ältande om varför du ogillar monarkin.

Snörvel och snyft i all ära, men hur ska monarkin avskaffas till 2019? Eller 2018? Och varför just något av dessa två år?
Citera
2013-12-22, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Ja, ja. Det där, samt nazipackets gläfsande tidigare i tråden, har vi hört till leda i andra trådar. Meningen här är väl att du och dina meningsfränder ska utveckla hur monarkin ska avskaffas?

Jag har inget intresse av att avskaffa den men jag läser gärna era diskussioner. Hittills har det dock bara varit ett enda långt republikanskt malande och ältande om varför du ogillar monarkin.

Snörvel och snyft i all ära, men hur ska monarkin avskaffas till 2019? Eller 2018? Och varför just något av dessa två år?

Älta, älta, älta och älta mera.

2018 har Bernadotteätten suttit på sveriges tron i 200 år.
2019 är väl tidigast som grundlagen kan ändras.

Men det kommer inte hända. Tyvärr. Om inte Victoria självmant avsäger sig rätten till tronen och Knugen tröttnar på att leka kung.

De andra kommer inte ta upp manteln, Carl-Philip och Madeläääääne som regent, chanslöst.
Carl-Gustav har de flesta tappat all respekt för, Silvia likaså.
Låt Bernadotte få leva vanliga liv, utan den stress de utsätts för pga att de inte passar som regenter.

Republik nu inte imorgon. Död åt arvföljden av rikets högsta ämbete.
Att ärva genom blodsband är otidsenligt.

Älta, älta, älta och mera älta.
Senast redigerad av HarryTurtleDove 2013-12-22 kl. 23:48.
Citera
2013-12-23, 07:41
Medlem
Den svenska tronföljden är ovanligt kort i jämförelse med till exempel den Engelska. Tronarvingen måste vara en direkt avkomma av den sittande monarken. Det betyder att om kungafamiljen skulle omkomma. Så skulle det vara upp till riksdagen att välja en ny monark.

Med stor sannolikhet skulle riksdagen bara välja att avskaffa monarkin vid det skedet istället för att börja gräva bland "adeln" för att starta en ny monarki.
Citera
2013-12-23, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Den svenska tronföljden är ovanligt kort i jämförelse med till exempel den Engelska. Tronarvingen måste vara en direkt avkomma av den sittande monarken. Det betyder att om kungafamiljen skulle omkomma. Så skulle det vara upp till riksdagen att välja en ny monark.

Med stor sannolikhet skulle riksdagen bara välja att avskaffa monarkin vid det skedet istället för att börja gräva bland "adeln" för att starta en ny monarki.
dom enda kungahus som har nån reell makt idag är dom arabiska.
Citera
2013-12-23, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cittra
dom enda kungahus som har nån reell makt idag är dom arabiska.

Mitt inlägg har ingenting att göra med kungens obefintliga makt.
Citera
2013-12-23, 23:57
Medlem
Birchmeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Monarkin är en stolt tradition, men att ha ett gäng franskättlingar i kungahuset är en skam för Sverige. Förslagsvis bör Bernadotte avsättas, och sedan är det bara att börja leta efter en lämplig arvinge från Folkungaätten - går det inte att spåra via kyrkoböckerna så är det regionala DNA-test som erfordras.

Sen ska kungahuset inte suga på skattebetalarnas bröst heller. De ska leva flott, men inte i överflöd.

Gissa vem som skulle vara arvinge till Folkunga ätten? Vår nuvarande konung!
Magnus Minnesköld - Birger Jarl - Greger (oäkta folkungaätten) - Magnus Gregersson - Helena
Magnusdotter - Bengta Karlsdotter (Färla) - Helena Israelsdotter (Finsta-ätten) - Margareta Karlsdotter (Sparre till Tofta) - Birgitta Stensdotter (Bielke) - Birgitta Gustavsdotter (Sture) - Erik Johansson (Vasa) - Gustav I - Karl IX - Katarina Karlsdotter Vasa - Christina Magdalena av Pfalz-Zweibrücken - Friedrich VII av Baden-Durlach - Albertina Fredrika av Baden-Durlach - Adolf Fredrik - Gustav III - Gustav IV Adolf - Sofia av Sverige - Friedrich I av Baden - Victoria av Baden - Gustav VI Adolf - Gustaf Adolf - CARL XVI GUSTAF.
Så kungen härstammar inte bara från Folkungaätten utan från alla kungliga familjer vi har haft (Vasaätten, Pfalz-Zweibrücken och Holstein-Gottorp).
Citera
2013-12-24, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birchmead
Gissa vem som skulle vara arvinge till Folkunga ätten? Vår nuvarande konung!
Magnus Minnesköld - Birger Jarl - Greger (oäkta folkungaätten) - Magnus Gregersson - Helena
Magnusdotter - Bengta Karlsdotter (Färla) - Helena Israelsdotter (Finsta-ätten) - Margareta Karlsdotter (Sparre till Tofta) - Birgitta Stensdotter (Bielke) - Birgitta Gustavsdotter (Sture) - Erik Johansson (Vasa) - Gustav I - Karl IX - Katarina Karlsdotter Vasa - Christina Magdalena av Pfalz-Zweibrücken - Friedrich VII av Baden-Durlach - Albertina Fredrika av Baden-Durlach - Adolf Fredrik - Gustav III - Gustav IV Adolf - Sofia av Sverige - Friedrich I av Baden - Victoria av Baden - Gustav VI Adolf - Gustaf Adolf - CARL XVI GUSTAF.
Så kungen härstammar inte bara från Folkungaätten utan från alla kungliga familjer vi har haft (Vasaätten, Pfalz-Zweibrücken och Holstein-Gottorp).

Jag vet att XVI till viss del härstammar från Folkungaätten, men problemet är att han är en ovärdig kung; han är usel med media, dyslektiker, torr, tråkig och hans familj är ett skämt som inte gör Sverige rättvisa. Det jag menar är att man borde spåra Folkungaättens löv i vinden, men uteslutande på svärdssidan för att få fram en handfull möjliga regenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in