2012-10-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så är det nog. Det ligger en fördel i det. Då kan människor lokalt visa sin avsky mot den obegåvade existensen. Ruttna tomater mot dåliga kulturprestationer har en lång tradition, och om deet inte skulle råka vara säsong får tomater, så finns det säkert fallfrukt, snöbollar eller dylikt som fungerar lika bra.
det känns lite onödigt tycker jag. Om du tror att du vinner något på att bilda en aggressiv rojalistklubb tror du fel
Citera
2012-10-07, 19:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Så det är sådana metoder du nedlåter dig till för att försvara monarkin? Som vanligt visar du ditt rätta ansikte, och som vanligt är en oerhörd tillgång för oss republikaner.

Ja, till skillnad från vänstern tycker jag inte att man skall kasta gatsten eller dylikt. Men ruttna tomater på en usel "konstnär" anser jag har både goda traditioner och ett tydligt budskap.
Citera
2012-10-07, 19:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Tror du verkligen på att det är en sammansvärjning? På riktigt alltså?

Ja, inte i svarta kappor och slokhattar. Men att det finns en (möjligen tyst) överenskommelse om att man samagerar för att fälla kungahuset och monarkin, det är jag rätt övertygad om.

Citat:
Till skillnad från andra, vanliga människor som inte ska helgas och vördas?

Det kan de gärna få göras, men statschefsfunktionen i alla länder måste omgärdas av särskilda regler.

Citat:
Vems blogg är det där egentligen?

Jag vet ärligt inte, men bra är den. Vid något tillfälle har jag kommenterat där.
Citera
2012-10-07, 19:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggys-band
det känns lite onödigt tycker jag. Om du tror att du vinner något på att bilda en aggressiv rojalistklubb tror du fel

Jag är väl kluven själv. Men den hittillsvarande mesiga stilen att ta avstånd litet grand, men aldrig slå till baka mot fienden, tror jag inte fungerar i längden. Man kan väl beklaga att EOW inte åkte till Serbien.
Citera
2012-10-07, 20:18
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ja, till skillnad från vänstern tycker jag inte att man skall kasta gatsten eller dylikt. Men ruttna tomater på en usel "konstnär" anser jag har både goda traditioner och ett tydligt budskap.

En stor jäkla snorloska på fanskapet och kalla det för Performing Arts.

Nä... det funkar nog inte. Det är bara kulturvänstern som har rätten att förolämpa folk utan att de rättsvårdande myndigheterna kan agera.
Citera
2012-10-07, 20:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
En stor jäkla snorloska på fanskapet och kalla det för Performing Arts.

Nä... det funkar nog inte. Det är bara kulturvänstern som har rätten att förolämpa folk utan att de rättsvårdande myndigheterna kan agera.

Ja, kanske är det så. Det är ju uppenbart att vi har ett ideologiserat rättsväsende.
Citera
2012-10-07, 20:37
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Jag vet inte om det finns särskilt många som tycker att den där trötta satiren hon ägnar sig är så bra. Annat än att den helt väntat genererade en lika trött debatt om ifall Knugen ska ha särskilda privilegier, och kunna censurera det just han inte gillar.

Kungen har samma människovärde och samma rättigheter som alla andra. Dock vore det orimligt och ovärdigt om landets statschef skulle infinna sig i rätten vecka ut och vecka in inför den samlade världspressen för att bemöta de ständiga bildförfalskningarna och hatattackerna. Han förödmjukas nog mer än någon annan svensk av journalister, ”författare” och ”konstnärer”. Majestätsbrott är därför något att fundera på.

Citat:
Vi gör ett litet tankeexperiment. Vi lägger en naken Cristina Stenbäck med pizza på sig. Vi låter pappa Jan sväva som en ande ovanför ungefär som Knugen gör i det här fotomontaget. Så låter vi ett urval näringslivspampar, (män), sitta och käka av pizzan. Vi kan kanske lägga till att det varit någon småskandal, där någon av dessa (gifta) pampar haft någon sorts affär med Cristina Stenbäck, och att hon utmanövrerats från några poster. Sen kan väl någon Bonnier-kvinna i förgrunden febrilt ägna sig åt att skrubba bort en judestjärna?

Nu har vi samma sorts gäspframkallande satir som montaget med Knugen, (och Jokern förstås), från den vanliga skyttegraven till vänster. Kanske till och med lite bättre om jag får säga det själv. Men vad skulle hända om röster höjdes för att sådan satir borde förbjudas? Censureras på grund av omtanke för näringslivspamparnas fruar?

Jag vet inte vad spelkort har med saken att göra. Men visst, jag skulle ha full förståelse för om människorna i det tänkta exempel du målar upp sökte få upprättelse. Något är snett när redan avslöjade förfalskningar och lögner används som grund för nya elakheter.
Citera
2012-10-07, 21:15
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Kungen har samma människovärde och samma rättigheter som alla andra. Dock vore det orimligt och ovärdigt om landets statschef skulle infinna sig i rätten vecka ut och vecka in inför den samlade världspressen för att bemöta de ständiga bildförfalskningarna och hatattackerna. Han förödmjukas nog mer än någon annan svensk av journalister, ”författare” och ”konstnärer”. Majestätsbrott är därför något att fundera på.

Jag vet inte vad spelkort har med saken att göra. Men visst, jag skulle ha full förståelse för om människorna i det tänkta exempel du målar upp sökte få upprättelse. Något är snett när redan avslöjade förfalskningar och lögner används som grund för nya elakheter.

Det var inte någon "upprättelse" det handlade om. Det handlar om att du vill införa speciallagar för Knugen. Kritik/satir/eller va fan som helst mot just Knugen censueras, medan samma sak är tillåtet när föremålet är Peter Wallenberg eller Gudrun Schyman.

Detta beroende på att Knugen ska hållas i vördnad och helgd eller något liknande, vilket naturligtvis kan tolkas precis hur som helst beroende på dagsformen på demokratin. De lagar som finns räcker utmärkt för Knugen, vilket bevisas genom att hovet inte dragit sig för att stämma tysk skvallerpress.
Citera
2012-10-07, 21:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det var inte någon "upprättelse" det handlade om. Det handlar om att du vill införa speciallagar för Knugen. Kritik/satir/eller va fan som helst mot just Knugen censueras, medan samma sak är tillåtet när föremålet är Peter Wallenberg eller Gudrun Schyman.

Detta beroende på att Knugen ska hållas i vördnad och helgd eller något liknande, vilket naturligtvis kan tolkas precis hur som helst beroende på dagsformen på demokratin. De lagar som finns räcker utmärkt för Knugen, vilket bevisas genom att hovet inte dragit sig för att stämma tysk skvallerpress.

Men man har dragit sig för att agera mot svensk slaskpress. Kanske är den gränsen nu passerad. Hovet kommer kanske snart till slutsatsen att man måste agera mot svenska medborgare som faktiskt sysslar med en kampanj mot statsskicket. Det är en olycklig utveckling, men media och "kultureliten" har själva drivit fram detta. Till slut reagerar folket mot dessa angrepp, och journalister och konstbögar har ett mycket lågt anseende och förtroende. Få vanliga människor kommer att tycka att det är ett problem att de skattefinansierade kulturkoftorna får börja uppföra sig som vanligt folk gör.
Citera
2012-10-07, 21:47
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:

Naturligtvis vill jag ha en speciallag för kungen. Som jag nyss sade är den svenska statschefen idag en av landets mest förhånade människor. Något du bidrar till för övrigt. Jag förstår att du och övriga läsare av Se & Hör gärna skulle följa kungafamiljens obehag i rätten med förtjusning. Men om han ska befinna sig där var och varannan dag kan han inte utföra sina vanliga plikter som statschef. Därför behövs en speciallag. Vi är många som tycker att gränsen passerats med råge. Varför ska kungafamiljen visa fortsatt välvilja mot lögnaktiga och ondsinta medborgare som bara är ute efter att såra och förnedra?
Citera
2012-10-07, 21:54
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Tomater idag, gatsten i morgon.
Citera
2012-10-07, 22:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Tomater idag, gatsten i morgon.

Där har Du fel! Vi monarkister och allmänt ansvarsfulla och laglydiga svenskar sysslar inte med sådant. Men att tydligt och handfast uttrycka vår motvilja kan det nu vara dags för.

Om Du känner Dig litet skrajsen, så kan vi ju nöja oss med att räcka över en korg med ruttna tomater till EOW i något publikt sammanhang, ungefär som när Måna Muslim fick Toblerone vid offentliga evenemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in