Citat:
Ursprungligen postat av
25cm-slak
Nu är det så att den här lilla gubben är rätt bildad. Och till skillnad från dig här jag också förmågan att förstå det jag läser. Det du refererar till är ett beslut att införa monarki i Finland. Ett beslut som annuöerades efter någon månad. Att kalla det statskupp är kanske att ta i, men det var på mycket lösa boliner som beslutet trycktes igenom. Efter rysk överhöghet, två krig och ryska revolutioner, grävde den uppenbart konstitutionslösa nya staten fram en över hundra år gammal svensk, som alltså inte ens vart aktuell i Sverige.
"Inte ens" är en litet skojig formulering, med tanke på att orsaken till att 1772 års regeringsform upphörde i Sverige till följd av statskuppen 1809, medan den fortsatte att vara gällande lag i Finland fram till 1919. Att ha en över hundra år gammal konstitution är alls inget underligt; se på USA och Norge. I Sverige gällde 1809 års regeringsform fram till sista december 1974. Det var således inget underligt i den finländska lösningen, snarare tämligen följdriktigt. Att Tyskland förlorade kriget och kejsardömet föll, medförde förstås att den monarkiska legitimiteten för Fredrik Karl, prins av Hessen, minskade dramatiskt och han tycks ha varit en omdömesgill man, så han avstod.
Citat:
När demokratin väl var på plats, du vet det där du har svårt med, fanns ingen som helst majoritet eller folkligt intresse för någon monarki. Då efter första världskriget var inte kungar riktigt på modet förstås. Vidare visade sig också att föremålet för uppmärksamheten, någon anonym greve från Tyskland, bör det kom till kritan egentligen inte var så intresserad. Att de valde Tyskland av alla länder visar också på hur världsfrånvända monarkisterna var.
Nja, det fanns några ganska goda skäl att vända sig till Tyskland. För det första var så klart Ryssland uteslutet. För det andra ville man inte gärna ha någon från Sverige, som strängt taget inte hade någon att avvara heller. För det tredje hade Finland under första världskriget samarbetat nära med Tyskland för sin självständighet, främst tänker jag på
Jägarrörelsen. Men, för det fjärde var det nog i Tyskland som det fanns någon lämplig pretendent att finna, med alla de kunga- och furstehus som där fanns.
Citat:
Nu när jag repeterar ser jag också att monarkisterna inte hade någon egentlig majoritet för beslutet, utan att det var mer en till tillfällighet de tog till vara på. Sen när Mannerheim, inte vem som helst alltså, kunde styra och ställa, så han till att säkra republiken.
Att påstå att Finland var nära att bli en monarki, är att dra den här historiska kuriositeten långt bortom rimligheten. Nej, Finland var INTE nära att bli en monarki.
Visst var Finland nära att bli monarki, men historiens tillfälligheter ville annat. Men, det är nog riktigt att när man hade Mannerheim så kunde man stå ut med att bli republik - utan honom hade det sannolikt inte fungerat.