2013-12-10, 20:46
Medlem
AlpenRetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Helt i linje med det jag ansåg då, att det inte är så komplicerat att få det ändrat ändå.

jag vet inte hur dina julklappar kommer bli räddade dock? Din arbetsgivare har ju redan lagt in ett utmätningsbeslut och tänkte dra efter det, det som i bästa fall händer är att hon inte fördröjer det hela utan registerar det nya beslutet i stället, så det dras mindre...

LG

Precis så ser det nog tyvärr ut..
Aja jag försökte i alla fall

Tack för all info och hjälp hursomhelst. Skönt att nån känner sympati!
Citera
2013-12-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpenRetter
Precis så ser det nog tyvärr ut..
Aja jag försökte i alla fall

Tack för all info och hjälp hursomhelst. Skönt att nån känner sympati!

Så lite så.
En väg att gå möjligen är att du illa kvickt kan göra upp med de fordringsägare som du har skulderna hos fogden för, att göra upp avbetalningsplaner på något vis, lyckas du göra det och få dem att återkalla målen från KFM, om skulderna inte längre finns hos KFM så upphävs utmätningsbeslutet, om då pengar flutit in till KFM för att lönetanten inte hunnit fixa, så får du tillbaka de pengarna av kfm..
Citera
2013-12-10, 23:08
Medlem
Citat:
Summa är: du lär nog få vänta bra länge på dina pengar, framförallt om ni är många fordringsägare som står och knackar på, du kan ringa kfms kundcenter, 0771 737300 och fråga hur stor skuld han har, och hur många skulder det är, och om det finns några allmänna mål som är prioriterade, du får svar direkt.

Lycka till
LG
Jag vet hur stor hans totala skuld var för ett år sedan och då uppgick den i drygt 300 000, varav lite över 200 000 var i en enskild tvist med en bank. Kan jag försöka få ut pengarna genom brottsofferfonden eller så? Jag har inte lust att vänta, det är pengar jag behöver.
Citera
2013-12-10, 23:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Kan jag försöka få ut pengarna genom brottsofferfonden eller så?

Nope. Nej. Icke.
Citera
2013-12-10, 23:56
Medlem
Citat:
Jag vet hur stor hans totala skuld var för ett år sedan och då uppgick den i drygt 300 000, varav lite över 200 000 var i en enskild tvist med en bank. Kan jag försöka få ut pengarna genom brottsofferfonden eller så? Jag har inte lust att vänta, det är pengar jag behöver.

Att det är en bank har ingen betydelse i sammanhanget (bortsett från möjligheten att lånet som tvistar har säkerhet av något slag, typ en bostadsrätt eller fastighet, men det är inte så troligt), och du hade hur mycket då? 10000? det skulle ge 3% av influtna medel, vid 1500 i månaden i utmätning typ 45 kr, är han ensamstående, inga ungar och har ett jobb som ger kring 25k och normal hyra så skulle du kunna få ett par hundra i månaden.

Frågan om brottsofferfonden, eller brottsoffermyndigheten får du nog lyfta i någon annan tråd där någon med koll på deras verksamhet kan svara, jag har fått för mig att dom i princip bara ersätter personskador, men jag kan mycket väl ha fel.

LG
Citera
2013-12-11, 08:57
Medlem
Citat:
Att det är en bank har ingen betydelse i sammanhanget (bortsett från möjligheten att lånet som tvistar har säkerhet av något slag, typ en bostadsrätt eller fastighet, men det är inte så troligt), och du hade hur mycket då? 10000? det skulle ge 3% av influtna medel, vid 1500 i månaden i utmätning typ 45 kr, är han ensamstående, inga ungar och har ett jobb som ger kring 25k och normal hyra så skulle du kunna få ett par hundra i månaden.

Frågan om brottsofferfonden, eller brottsoffermyndigheten får du nog lyfta i någon annan tråd där någon med koll på deras verksamhet kan svara, jag har fått för mig att dom i princip bara ersätter personskador, men jag kan mycket väl ha fel.

LG
Vet inte varför jag nämnde det på det sättet, vad jag menade var att han hade en skuld som var väldigt mycket större än de andra och som han dessutom hade haft längre, vilket fick mig att tro att de kommer "före i kön".
Citera
2013-12-11, 09:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
vilket fick mig att tro att de kommer "före i kön".

Nej, så funkar det inte. Vissa skulder är "Prioriterade" (skulder till staten i olika former) men därefter gäller rak tilldelning.
Citera
2013-12-11, 09:53
Medlem
Citat:
Vet inte varför jag nämnde det på det sättet, vad jag menade var att han hade en skuld som var väldigt mycket större än de andra och som han dessutom hade haft längre, vilket fick mig att tro att de kommer "före i kön".

Ah. De stämmer ej, vissa skulder till staten prioriteras vid löneutmätning, sen får alla samsas om influtna medel. Hur gammal skulden spelar ingen roll i det sammahanget, storleken gör dock det som jag skrev förut
Citera
2013-12-13, 18:18
Medlem
MerJuls avatar
Har en fråga nu. En bekant har hamnat långt ner i skiten och är skyldig en massa pengar. Hen har 2 barn varav deras bilar står på hen's namn (bättre försäkring på det sättet). De ska nu skriva över ägandet till barnen så inte bilarna tas (relativt dyra bilar), men eftersom hen har stått på bilarna sen de köptes (några år nu), kan det fortfarande bli utmätning på bilarna om fogden ser detta?

Hörde av en vän att det går bättre om de skriver kontrakt att bilarna blivit sålda till barnen av föräldern (kan vara en symbolisk summa av 1kr).
Citera
2013-12-13, 19:08
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MerJul
Har en fråga nu. En bekant har hamnat långt ner i skiten och är skyldig en massa pengar. Hen har 2 barn varav deras bilar står på hen's namn (bättre försäkring på det sättet). De ska nu skriva över ägandet till barnen så inte bilarna tas (relativt dyra bilar), men eftersom hen har stått på bilarna sen de köptes (några år nu), kan det fortfarande bli utmätning på bilarna om fogden ser detta?

Hörde av en vän att det går bättre om de skriver kontrakt att bilarna blivit sålda till barnen av föräldern (kan vara en symbolisk summa av 1kr).

Inte för att jag kan svara på frågan i sig, men jag tycker det är för helvete fel att skriva över bilarna på barnen eftersom dom inte har något val! Att utnyttja barnen på det viset är helt åt helvete idiotiskt!. Om man inte som vuxen kan ta ansvar för sin egen skit är så lågt att det går inte att finna ord!

Man ser mer och mer att oansvariga vuxna gör detta. Fattar dom inte att dom kan förstöra sina barns framtid? Eller jo, det gör dom såklart, men dom skiter i det. Fy fan säger jag bara!
Citera
2013-12-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MerJul

Det kan det bli ändå, risken minskar, men någon fordringsägare kan sura ur och kommer hävda att det är skenöverlåtelser, det låter möjligen som det skulle kunna gränsa till "oredlighet mot borgenär". Gissar att det är tingsrätten som får avgöra en sån fråga.

surar fordringsägaren ur ännu mer är det möjligt att denne begär din bekanta i personlig konkurs för att då kunna utnyttja återvinningsreglerna i konkurslagstiftningen, i det läget är det inte något jätteproblem för konkursförvaltaren att ta tillbaka bilen, går att göra uppåt 3 år efter gåvan eller den gåvoliknande (överlåtit till vansinnigt underpris) överlåtelsen gjorts.
Citera
2013-12-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Inte för att jag kan svara på frågan i sig, men jag tycker det är för helvete fel att skriva över bilarna på barnen eftersom dom inte har något val! Att utnyttja barnen på det viset är helt åt helvete idiotiskt!. Om man inte som vuxen kan ta ansvar för sin egen skit är så lågt att det går inte att finna ord!

Man ser mer och mer att oansvariga vuxna gör detta. Fattar dom inte att dom kan förstöra sina barns framtid? Eller jo, det gör dom såklart, men dom skiter i det. Fy fan säger jag bara!

Jag tror du missförstod förhållandet lite? Bilarna tycks vara ungarnas, men står på mamma/pappa för att ungarna tycker det är finurligt att betala mindre i försäkring. Men även det tillvägagångssättet ogillar jag skarpt :P

LG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in