2012-04-26, 14:33
  #217
Medlem
CsSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elimicmat
Mja, nu stämmer inte ovanstående. Ska utöka historien lite till. Tyvärr hamnade jag med dubbel hyra pga att den andra lägenheten inte kunde vänta, och visst, totalt mitt ansvar att se till att man kan betala. Nu hade jag inte till dubbel hyra, och därför tar smällen för den hyran, som jag skrev ovan. Tänker ju inte bestrida den så varför gnäller du över det???

Sen lämnade jag inte bohag kvar. Dock hade jag lägenhet till den siste men redan den 20:e KRÄVDE han att få nycklarna. Sa först nej såklart, men efter diverse hot i telefon, fann räddharen i mig det bäst att ge honom nycklarna. Skamligt av mig men så är det.... Dock var mina möbler och saker ute samt det mesta kastat.... Dessutom lovade han att stå för städkostnader om han fick nyckel innan (och han visste jag inte börjat slutstädningen).

Hade föredragit tre olika krav för då hade jag vetat vad som gällde. Som det är nu, är det bara bullshit krav han kommer med. Att jag kan överklaga hos KF, det vet väl jag också. Det kommer med som information tillsammans med kravet, men det var ju inte det frågorna gällde....

Så någon som har mer info angående frågorna jag faktiskt ställde ovan???

EDIT: Har SMS där det står att det enda han kräver var att jag städade kyl, frys, spis samt toan. Resten stod han för eftersom det ändå var tänkt att dels lägga nytt golv (länge sedan sist) samt han har en fix ide att alla ska ha vita väggar överallt.....

Klart att du ska bestrida de punkter som du är tveksam över. Kan inte borgenären styrka dessa, så kan inte skulden drivas in heller. Ord står då mot ord och det blir tinget som får avgöra, OM inte motparten fattar att han har kass med kött på benen och drar tillbaks de krav han inte har papper på.
Citera
2012-04-26, 14:35
  #218
Medlem
CsSs avatar
Läste nog lite snett; skickade han kravet till kfm utan att skicka faktura till dig överhuvudtaget..? Så det första kravet du fick om skulden kom alltså från fogden?
Citera
2012-04-26, 17:21
  #219
Medlem
elimicmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Läste nog lite snett; skickade han kravet till kfm utan att skicka faktura till dig överhuvudtaget..? Så det första kravet du fick om skulden kom alltså från fogden?

Beror på hur man ser det. Kravet innefattar två punkter. Dels hyran och sedan "städning+sanering+återställande".

Hyran har man ju avin på sen tidigare, och vad jag vet behöver han inte skicka ut påminnelse på hyra så den kan väl gå direkt till KF antar jag.

Den andra punkten har jag exakt den infon jag fick från KF. Si och så mycket för ovanstående post, som hette just det. Alltså inte t.ex 700 kr sanering + 1200 städning etc etc, utan en klumpsumma. Detta har jag inte sett någon faktura för alls. Finns ingen heller eftersom när jag frågade värden om varför just den summan hade han inget svar.

Så ja, jag fick direkt ett brev från KF utan att ha chans att bekräfta eller bestrida räkning. Fan, jag fick inte ens se den...
Citera
2012-04-28, 10:31
  #220
Medlem
CsSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elimicmat
Beror på hur man ser det. Kravet innefattar två punkter. Dels hyran och sedan "städning+sanering+återställande".

Hyran har man ju avin på sen tidigare, och vad jag vet behöver han inte skicka ut påminnelse på hyra så den kan väl gå direkt till KF antar jag.

Den andra punkten har jag exakt den infon jag fick från KF. Si och så mycket för ovanstående post, som hette just det. Alltså inte t.ex 700 kr sanering + 1200 städning etc etc, utan en klumpsumma. Detta har jag inte sett någon faktura för alls. Finns ingen heller eftersom när jag frågade värden om varför just den summan hade han inget svar.

Så ja, jag fick direkt ett brev från KF utan att ha chans att bekräfta eller bestrida räkning. Fan, jag fick inte ens se den...


Jaha, då ska du definitivt bestrida! Du kan väl inte veta vad och om du ska betala om du inte har fått en faktura? Bestrid! Om nu värden har så dåligt/obefintligt underlag, så kommer fogden inte kunna göra något. Klart det måste finnas underlag!
Citera
2012-04-30, 21:35
  #221
Medlem
panelbeaters avatar
Någon som kan tala om vad som sker då man inte svarar på kronofogdens brev med bifogat svarskuvert etc? Det är väl inte så att de gör hembesök för att se om man har något värdefullt??
Tacksam för svar.
Citera
2012-05-01, 00:39
  #222
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
Någon som kan tala om vad som sker då man inte svarar på kronofogdens brev med bifogat svarskuvert etc? Det är väl inte så att de gör hembesök för att se om man har något värdefullt??
Tacksam för svar.

Om det är en delgivning av ett föreläggande söker KFM dig inte för utmätning av dina tillgångar utan för att du ska skriva under delgivningen. Delgivningsman kan söka dig, men då bara för att du ska ta emot handlingen.

Har du inte råd att betala kravet?
Citera
2012-05-02, 20:00
  #223
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Om det är en delgivning av ett föreläggande söker KFM dig inte för utmätning av dina tillgångar utan för att du ska skriva under delgivningen. Delgivningsman kan söka dig, men då bara för att du ska ta emot handlingen.

Har du inte råd att betala kravet?

Tack för svar Krokofil.
Råd o råd.. har jag väl, men det är mer frågan om att jag inte vill betala. Orkar inte lägga tid på att bestrida en faktura. Skrev till företaget som skickade fakturan och sa att jag inte tänker pröjsa med anledning av att deras tjänst är en bluff. Sen fick jag brev från inkasso, sen KFM (complete fucking morons).
Just nu har jag tagit semester, vilket jag tänker fortsätta med ett tag. Har jobbat utomlands ett tag innan, så mina släktingar skickar min lön från utlandet då jag behöver. Bor gratis i föräldrarnas sommarstuga.
Hur mycket i skuld behöver man ha för att det ska bli så kallad utmätning? Har inga tillgångar i sverige. Brukar ta några ströjobb då o då vilket brukar ge ca 100 papp per år vilket är det enda jag deklarerar för. Bryr mig alltså inte särskilt ifall jag får en betalningsanmärkning. Funderar även på att ta några lån.
Behöver jag oroa mig?
Citera
2012-05-02, 21:31
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
Tack för svar Krokofil.
Råd o råd.. har jag väl, men det är mer frågan om att jag inte vill betala. Orkar inte lägga tid på att bestrida en faktura. Skrev till företaget som skickade fakturan och sa att jag inte tänker pröjsa med anledning av att deras tjänst är en bluff. Sen fick jag brev från inkasso, sen KFM (complete fucking morons).
Just nu har jag tagit semester, vilket jag tänker fortsätta med ett tag. Har jobbat utomlands ett tag innan, så mina släktingar skickar min lön från utlandet då jag behöver. Bor gratis i föräldrarnas sommarstuga.
Hur mycket i skuld behöver man ha för att det ska bli så kallad utmätning? Har inga tillgångar i sverige. Brukar ta några ströjobb då o då vilket brukar ge ca 100 papp per år vilket är det enda jag deklarerar för. Bryr mig alltså inte särskilt ifall jag får en betalningsanmärkning. Funderar även på att ta några lån.
Behöver jag oroa mig?

Du får la inga större lån med betalningsanmärkning? Och du blir ju tvungen att ta itu med det hela förr eller senare, det är ju inte direkt så att de stryker din skuld för att du inte vill betala den, utan den borde ju rimligen öka stadigt, och det är ju rätt dumt, men inte livshotande förvisso.
Citera
2012-05-24, 07:45
  #225
Medlem
JanneHallonkvists avatar
1. Om man är svensk medborgare och bor i Tyskland, men har ett svenskt bank-konto, kan kronofogden ta pengar man är skyldig?

2. Om man är svensk medborgare och bor i Tyskland, men har ett tyskt bank-konto, kan kronofogden ta pengar man är skyldig?
Citera
2012-05-24, 17:14
  #226
Medlem
Tar KF skattepengar även för bestridda skulder? Alltså att dom håller dom som någon reserv? Tar dom även pengar för delgivningar som ej givit utslag än? Tar dom öht om man inte är under utmätning?
Citera
2012-05-26, 18:54
  #227
Medlem
Hmm

Har suttit 3 år på existensminimum nu pga skatteskulder som jag inte hade pengar att betala. Det har sagts att detta existensminimum varar i 5 år och att man sedan blir "fri". Är det något man behöver veta inför denna dag? Ska man prata med någon, ska man skriva under papper? Väd händer när tiden gått ut?

Har nästan blivit min död det här, så när väl frihetsdagen är här så är det en fin dag.
Citera
2012-05-26, 19:08
  #228
Moderator
Arne.Ankas avatar
Dom där 5åren har väl bara med skuldsanering att göra?
http://www.kronofogden.se/4.3d26852213302b621f7800010997.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in