2013-12-11, 11:01
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En förkortning fungerar som ett eget ord och kan således få en annan form än ordet bakom förkortningen. Jämför en/ett cv:

(FB) ett/en CV

Intressant. När blir ett dylikt nyord vedertaget? Jag använder konsekvent FU (Förundersökningen) för att slippa det jag tycker ser illa ut "fuppen"
Citera
2013-12-11, 11:08
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
FUP / FU = Fuppen?

Fuppet borde det väl rimligtvis skrivas?

Förundersökningsprotokollet eller må det vara förundesökningprotokollen i plural?
Förkortningarna PM och CV som utläses med bokstäverna, de blir gärna neutrum efter »ett C och ett V«. Ett FUP med uttal {ett fupp} kan få neutrum av andra skäl, som att skilja från en flopp och en mupp. Där väger protokollet in också. Bestämd form skrivs det FUP:et / de FUP:en efter modell av TV:s barndom och USA:s stater.

Trots det sagda FU:n efter undersökningen liksom TV:n för apparaten.
Senast redigerad av egon2b 2013-12-11 kl. 11:13.
Citera
2013-12-11, 11:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Intressant. När blir ett dylikt nyord vedertaget? Jag använder konsekvent FU (Förundersökningen) för att slippa det jag tycker ser illa ut "fuppen"

"Nyord" är väl inte kanske inte rätt benämning. Förkortning som eget ord uppkommer i praktiken när det frekvent används utan att fundera över den bakomliggande förklaringen av respektive del i förkortningen. PR fungerar exemplevis bra utan att man behöver fundera över att det är en förkortning av public relations.
Citera
2013-12-11, 11:52
Medlem
Docklands avatar
Citat:
"Nyord" är väl inte kanske inte rätt benämning. Förkortning som eget ord uppkommer i praktiken när det frekvent används utan att fundera över den bakomliggande förklaringen av respektive del i förkortningen. PR fungerar exemplevis bra utan att man behöver fundera över att det är en förkortning av public relations.

Fuppen är ett nyord och inte en förkortning, om jag förstått det rätt?
Citera
2013-12-11, 12:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fuppen är ett nyord och inte en förkortning, om jag förstått det rätt?

Nu tänkte jag generellt på förkortningar.
Citera
2013-12-11, 13:15
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
PR står för ett mängdord, formellt plural på engelska: “public relations”. Märkligt nog använder man PR med singular-kongruens:
– Vi planerar vår PR inför lanseringen av grädden med OS-sponsring.
Egentligen skulle det heta:
– Vi får se över våra PR inför lanseringen av grädden med OS-sponsring.

– Vi får se över våra publika relationer ...
Citera
2013-12-11, 16:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
PR står för ett mängdord, formellt plural på engelska: “public relations”. Märkligt nog använder man PR med singular-kongruens:
– Vi planerar vår PR inför lanseringen av grädden med OS-sponsring.
Egentligen skulle det heta:
– Vi får se över våra PR inför lanseringen av grädden med OS-sponsring.

– Vi får se över våra publika relationer ...

Fast det är ju ointressant om vi tillåter oss att betrakta PR som ett ord/begrepp. Du visar ju på just detta faktum att förkortningen står för sig självt. Vad menar du med egentligen?
Citera
2013-12-11, 17:02
Medlem
Väljer att placera min fråga här, det är trots allt en oerhört simpel fråga som inte kräver en ny tråd.

Har ni några tips på böcker som handlar om chattspråkets inverkan på skriftspråket?
Citera
2013-12-11, 17:47
Medlem
Pizzuss avatar
Frukt (befruktning) och frukta (fruktansvärd). Är orden relaterade? Hur?
Citera
2013-12-11, 17:49
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Vad menar du med egentligen?
Med italienskt lutade egentligen vill jag markera att ordet egentligen är oegentligt. Det är en uppföljning av resonemang som att »rolig« egentligen betyder »lugn«. Om ordens begränsade egentlighet kan mycket skrivas. Text som markeras med I lutar egentligen åt fel håll i förhållande till Italien.
Citera
2013-12-11, 18:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Text som markeras med I lutar egentligen åt fel håll i förhållande till Italien.

Prova pizza i Pisa. Litet, men naggande gott. Tornar upp sig som ett åskmoln. Behöver ingen extra PR även om varumärket lutar.
Citera
2013-12-11, 18:56
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Man brukar väl säga att den som gör så "spelar martyr".
Yes, tack!

Citat:
Martyr – möjligen till troligen? Man kan till och med ta på sig en martyrgloria och spela martyr.

Det har gått inflation i ordet så som det gärna gör med starkt laddade uttryck. Den urprungliga betydelsen är ett vittne som råkar riktigt illa ut på grund av sitt vittnesmål. Tyvärr är inte den betydelsen helt överspelad.
Det ordet jag sökte, så fick man lite extra info, man får tacka!
Senast redigerad av Scrap 2013-12-11 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in