2013-12-10, 15:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Såvitt jag märkt så har man en tednens att namnge dom efter vilka conspirationer dom tror på eller bara samla dom under "conspiracy theorist" men ett ord/namn som ofta används är "crakpot".

Crackpot med "c" har jag för mig. Det går väl även att tala om kook.
Citera
2013-12-10, 18:03
Medlem
Scraps avatar
Vad heter det när man vill att någon ska tycka synd om en?

"Nej, gå du, Jag får väl sitta hemma istället..."

Något i den stilen, har för mig att ordet slutar på -yr, men minns inte. Någon som vet?

Mvh
Citera
2013-12-10, 19:02
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap

Något i den stilen, har för mig att ordet slutar på -yr, men minns inte. Någon som vet?

Mvh
Man brukar väl säga att den som gör så "spelar martyr".
Citera
2013-12-10, 19:04
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap

Något i den stilen, har för mig att ordet slutar på -yr, men minns inte. ...
Martyr – möjligen till troligen? Man kan till och med ta på sig en martyrgloria och spela martyr.

Det har gått inflation i ordet så som det gärna gör med starkt laddade uttryck. Den urprungliga betydelsen är ett vittne som råkar riktigt illa ut på grund av sitt vittnesmål. Tyvärr är inte den betydelsen helt överspelad.
Citera
2013-12-10, 19:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Martyr – möjligen till troligen? Man kan till och med ta på sig en martyrgloria och spela martyr.

Det har gått inflation i ordet så som det gärna gör med starkt laddade uttryck. Den urprungliga betydelsen är ett vittne som råkar riktigt illa ut på grund av sitt vittnesmål. Tyvärr är inte den betydelsen helt överspelad.

Tycker att det blivit mindre vanligt och att man numera mer pratar om offermentalitet alternativt att ta på sig offerkoftan. Det senare är väl då närmast tvärtom till tagelskjortan åtminstone på ett visst plan?

http://www.youtube.com/watch?v=JDCgNx0h5rQ
Citera
2013-12-10, 20:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Crackpot med "c" har jag för mig. Det går väl även att tala om kook.

Yup, det ramla bort nånstans längs vägen
Citera
2013-12-10, 21:38
Medlem
Citat:
Det där som kastar sig över en parter-wannabe, det får man skylla den egna lillhjärnan för. Föremålets utstrålning är subtil. Intrycken från näthinnorna och sinushålorna blandas innan de når lillhjärnan.

Svar på frågan: en förnimmelse av quinna. I kvällstidningsspråk: feromonchock.

Tack, egon2b.
Citera
2013-12-10, 22:00
Medlem
Citat:
Det där som kastar sig över en parter-wannabe, det får man skylla den egna lillhjärnan för. Föremålets utstrålning är subtil. Intrycken från näthinnorna och sinushålorna blandas innan de når lillhjärnan.

Svar på frågan: en förnimmelse av quinna. I kvällstidningsspråk: feromonchock.

Just meningen en förnimmelse av quinna låter oerhört rätt i mina ögon, men varken förnimmelse eller quinna finns med i SAOL - skulle detta bli accepterat på en akademisk nivå?
Citera
2013-12-10, 22:09
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LogiskTanke
Just meningen en förnimmelse av quinna låter oerhört rätt i mina ögon, men varken förnimmelse eller quinna finns med i SAOL - skulle detta bli accepterat på en akademisk nivå?
Förnimmelse finns självklart med. Däremot måste du slå på qvinna för att hitta det i SAOL, eller förslagsvis med en modernare stavning om du har en SAOL tryckt på den här sidan om år 1900.
Citera
2013-12-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Förnimmelse finns självklart med. Däremot måste du slå på qvinna för att hitta det i SAOL, eller förslagsvis med en modernare stavning om du har en SAOL tryckt på den här sidan om år 1900.

Oj, måste ha felstavat förnimmelse när jag slog upp det. Förlåt.

Till min fråga, hade det blivit accepterat att skriva ... av quinna? Eller bör jag använda ... av qvinna som du nämnde?
Citera
2013-12-11, 10:13
Medlem
Docklands avatar
FUP / FU = Fuppen?

Fuppet borde det väl rimligtvis skrivas?

Förundersökningsprotokollet eller må det vara förundesökningprotokollen i plural?
Citera
2013-12-11, 10:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
FUP / FU = Fuppen?

Fuppet borde det väl rimligtvis skrivas?

Förundersökningsprotokollet eller må det vara förundesökningprotokollen i plural?

En förkortning fungerar som ett eget ord och kan således få en annan form än ordet bakom förkortningen. Jämför en/ett cv:

(FB) ett/en CV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in