2013-12-10, 16:44
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
RO var vältränad, i alla fall tills innan han hamnade i häktet.

Hur vet du detta? Känner du honom?

Han kan ha varit grymt vältränad 1996, det vet jag ingenting om. Men du har väl sett bilderna på när han står med sin lilla kulmage i köket? På bilden ser han ut som en typiskt otränad kontorsråtta/datanörd.
Citera
2013-12-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Hur vet du detta? Känner du honom?

Han kan ha varit grymt vältränad 1996, det vet jag ingenting om. Men du har väl sett bilderna på när han står med sin lilla kulmage i köket? På bilden ser han ut som en typiskt otränad kontorsråtta/datanörd.

Hello crimelovers!
RO hade 2000-2002 en typisk konsultkropp. Blek, fet med dålig hållning. Hur han ser ut idag, eller 1996 för den delen, vet jag inte. Tvivlar dock starkt på att han förändrats till det bättre. Förresten, sprang på honom på Sibyllegatan för något år sedan. Det var inte en vältränad kille. Han såg ut som vanligt.
Citera
2013-12-10, 17:44
Medlem
Grishnacs avatar
Jag kan ju inte låta bli att ha lite invändningar mot dessa slutsatser....

Citat:
Jag har grävt, och klurat, och grävt litet mer och klurat ännu mer. Här nedan presenterar jag resultatet av detta grävande och klurande.

Vidare är inte en morakniv ett idealiskt vapen vid ett planerat mord.

Mjo, med tanke på att det gått 17 år sedan mordet så får väl en morakniv anses som närmast idealisk.

Citat:

Häggströms väska relativt prydligt uppställd. Den verkar vara placerad där och inte slängd.

Ja av GM då kanske? Det måste ju inte vara PH som har ställt den prydligt.

Citat:
Syftet för mötet är en ljusskygg affärstransaktion. Det finns ingen anledning till att genomföra en träff vid den tidpunkten på Swartlings ridskola om det inte är något som är olagligt som ska avhandlas. Att PH hade med sig 2000 kr tyder också på att en transaktion av något slag skulle äga rum.

Ja kanske en stulen stereo, eller nya sneakers, eller så skulle han bara pinka och hade med sig för mycket pengar till krogen. Det finns många tänkbara anledningar.

Citat:
GM eller minst en av GM (om fler än en GM) går på KTH. Att välja just Swartlings Ridskola som mötesplats är endast logiskt om det passar bägge parterna väl. Tidpunkten är också relativt märklig. Troligen har PH och gärningsmannen/gärningsmännen bestämt att träffas på festen/puben för lantmätarna och därefter kommit överens om att genomföra transaktionen på Swartlings ridskola för att undvika vittnen.

Eller så har han helt enkelt gått dit för att slå en sjua, vilket gör att det inte finns några som helst belägg för att GM bor i närheten.

Citat:
5. Det som PH skulle köpa är sannolikt stulna tentor eller dopingpreparat. Möjligtvis kan det tänkas vara någon form av centralstimulerande drog inför tentaperioderna.

Eftersom?? Du kände honom och vet att han brukade sådana preparat? Eller vadå??

Citat:
6. Under transaktionen ville antagligen gärningsmannen skrämma/varna PH för något. Kan vara en obetald skuld eller att han gått och pratat om deras förehavanden. Varningen bestod i knivsåren i PH:s ansikte. När så skedde gjorde PH motstånd och därefter kunde GM inte behärska sig utan högg PH om och om igen.

Jag måste "varna" en kund som köper droger av mig?? För vad? Känns som ett normalt beteende om det skulle vara en langare. Inte så bra för business tänker jag spontant.

Citat:

8. Uppringaren till SOS är antingen gärningsmannen eller en medhjälpare som fanns på plats. Ett vittne hade omöjligen kunnat uppfatta det som uppringaren sade sig ha uppfattat såvida denna inte stod på mordplatsen. Syftet med samtalet till SOS är nog främst att lägga ett villospår. Att få in polisen på ”rånspåret”. Detta innebär att gärningsmannen hade koppling till PH och att uppringaren ville dölja detta faktum samt medföljande motiv till kopplingen. Ett andra syfte kan ha varit att ge sig själv en rimlig utväg för det fall att spår efter uppringaren upphittas på plats. Han kan då säga att han ju var på plats och kollade till Häggström. Därmed kan denna bevisning endast svårligen användas mot uppringaren. Slutligen vill uppringaren vilseleda det faktum att han är mycket väl bekant i närområdet.

9. Det relativa lugn och den snabbtänkthet som uppringaren uppvisar vid samtalet tyder på ett psykopatbeteende. När larmoperatören frågar var uppringaren befinner sig svarar han ”Karlaplan, Karlavägen, vettefan”. Tillräckligt missvisande/vagt för att polisen inte ska hitta honom direkt, men tillräckligt korrekt för att han inte senare ska bli anklagad för att ha ljugit om var han var och därmed bli avslöjad som gärningsman.

Så han är smart nog att under ett samtal genomföra denna fantastiska manöver, men han är inte smart nog att ta med sig dom pengar som han i det här fallet då visste att offret hade på sig vilket skulle stödja hans bluff om ett rånöverfall?? Nja, känns inte övertygande.

Citat:
10. Uppringaren har en utpräglad ”söder om söder”-dialekt. Jag tycker mig också höra ett mycket svagt spår av finsk bakgrund hos uppringaren. Något man kan höra hos någon som är uppväxt i Sverige, men som antingen kommit till Sverige som litet barn eller som helt enkelt fått höra/prata finska hemma med minst en förälder. Jag har hört det flera gånger. Dock är det svårt att höra då det i övrigt låter som en typisk Stockholmare uppväxt söder om söder. Jag är dock inte helt 100 %. Uppväxten söder om söder är dock en betydligt säkrare iakttagelse.

Dock, dock, dock.....du är oerhört skarp i din analys här, jobbar du som språkanalytiker på FRA eller något? Om inte så är mitt stalltips att du söker för du får nog jobbet.

Citat:
Case Closed. NEXT PLEASE!

Nja.....
Citera
2013-12-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
...
Hustrun har någon angivet här hittats på en dejtingsida. Hon var där redan när RO häktades (!!!). Med bild! Denna dejtingsida har ett mycket tvivelaktigt rykte.
Kan detta triangeldrama RO med importhustru och annan kvinna boendes i huset har gjort att någon berättat lite smått och gott för polisen? Den andra kvinnan angav förra året att hon hade gjort bort sig och behövde ett boende. Var det då hon kom tillbaka till RO? Andra har här angivet att de två har en speciell relation.
...

Det fetade: var kommer denna information ifrån? Finns det någon källa? Jag har inte lyckats hitta den infon någonstans i tråden. Upplys mig!
Citera
2013-12-10, 18:03
Medlem
Den så kallade inringaren ( Lidingöbon )är nu på väg till Mexiko på en skön semester med sin fru och barn.
Citera
2013-12-10, 18:27
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Mjo, med tanke på att det gått 17 år sedan mordet så får väl en morakniv anses som närmast idealisk.

För att Moraknivar var DA SHIT att använda i mord 1996 eller för att det inte fanns något annat vettigt att använda som mordvapen "förr i tiden"?

Citat:
Ja av GM då kanske? Det måste ju inte vara PH som har ställt den prydligt.

Vilket syfte? Den var inte genomsökt? Uppringaren ville ge skenet av ett rån. Skulle han då ha ställt upp väskan prydligt för att det ska vara lite lagom motsägelsefullt?

Citat:
Ja kanske en stulen stereo, eller nya sneakers, eller så skulle han bara pinka och hade med sig för mycket pengar till krogen. Det finns många tänkbara anledningar.

Ja, men vissa förklaringar är mer sannolika än andra. Det är genom att bena fram de mesta sannolika givet det man känner till som man kan ta sig vidare i en utredning. Du skulle verkligen göra ett kanonjobb som polis hör jag: "äh...det kan vara vad som helst. Går aldrig att veta...Ska vi ta en kaffe istället?"

Citat:
Eller så har han helt enkelt gått dit för att slå en sjua, vilket gör att det inte finns några som helst belägg för att GM bor i närheten.

Du hänger inte med riktigt. Visst kan han ha slagit en drill och då blivit överfallen. Men då jag har slagit fast (genom uppringarens villospår) att motivet inte är rån, och ett slumpmässigt mord visserligen är tänkbart men osannolikt vid den tidpunkten och platsen, så lämnar det endast att mördaren kände till PH. Har aldrig sagt att GM måste bo i närheten. Bara att han måste känna till närområdet och framför allt att han kände PH och var med på festen.

Citat:
Eftersom?? Du kände honom och vet att han brukade sådana preparat? Eller vadå??

Nej. Jag använder min logiska slutledningsförmåga. Du borde testa det någon gång du med.

Citat:
Jag måste "varna" en kund som köper droger av mig?? För vad? Känns som ett normalt beteende om det skulle vara en langare. Inte så bra för business tänker jag spontant.

Missförstår du med mening eller? Jag skrev ju pga en skuld eller för att BO snackat till folk han inte borde ha gjort. Men är egentligen ointressant.

Citat:
Så han är smart nog att under ett samtal genomföra denna fantastiska manöver, men han är inte smart nog att ta med sig dom pengar som han i det här fallet då visste att offret hade på sig vilket skulle stödja hans bluff om ett rånöverfall?? Nja, känns inte övertygande.

Läs på ordentligt. Han tog med sig pengarna.

Man kan ha synpunkter på många av mina slutsatser och argument. Och jag är säker på att vissa av mina slutsatser är felaktiga. Det kanske visar sig att PH verkligen gick dit för att slå en drill. Fullt möjligt. Vad man måste göra är att skapa sig en helhetsbild baserat på alla slutsatser. Finns det någon grundläggande slutsats som allting står och faller på, som alla andra slutsatser är beroende av? Ja, då behöver man utsätta den för en logisk granskning som jag välkomnar. Tyvärr är alla dina motargument av svagare natur: "det kan lika gärna ha gått till så här..." Mer värdefullt är om man kommer med ett motargument som logiskt bevisar att det inte KAN ha gått till som jag påstår. ELLER att man visar på att det är osannolikt att det gått till som jag kommit fram till.

Det finns några skarpa hjärnor här på forumet. Din är dock uppenbarligen inte en av dem.
Citera
2013-12-10, 18:29
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salamandel
Den så kallade inringaren ( Lidingöbon )är nu på väg till Mexiko på en skön semester med sin fru och barn.

Trolltyg i tomteskogen
Citera
2013-12-10, 18:49
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Trolltyg i tomteskogen
Han kanske vet något mer än alla dom ( inklusive dig) som bara fabulerar fritt i tråden?
Citera
2013-12-10, 19:02
Medlem
Att mordet på något vis skulle vara homosexrelaterat har ju avfärdats av flera i tråden. Känner inte själv samma övertygelse därvidlag. Har bara strumpor på fötterna men iaf några (ostrukturerade) tankar kring detta.
Tycker det går att fundera över RO:s läggning: har en ung köpefru som enl tråduppgift är aktiv på dejtingsidor (även nu efter att RO blivit häktad) och det finns (enl tråden) en kvinna som är skriven hos RO som genomgår/genomgått behandling för konstgjord befruktning (om jag nu fattat rätt?). Hmm, som man säger..
I klartext: tänker att RO ev är gay. Kanske drygade han ut studiemedlen med att sälja sex? Är Swartlings en otänkbar plats för sådan verksamhet; ligger vid en stor väg och nära T-bana/bussar men ändå lite avskilt.
Tänker också här på larmsamtalet, ringaren verkar klart bekant med platsen/namnet: "..Valhallav tror jag det heter, Swartlings Ridskola". När operatören kontrollfrågar om att det var på Swartlings blir svaret: "Ja, för fan!". Visst var namnet skyltat men ändå. Tycker det "känns" som att ringaren har någon sorts "relation" till just den platsen (jo, jag hör nog in lite för mkt här).

Ang kniven. Någon nämnde något om 90-talsuttrycket att "knacka bög". Det var nog inte bara ett uttryck utan även en faktisk företeelse. Var det ovanligt att bögar av denna anledning var beväpnade, helt enkelt för att kunna försvara sig mot angrepp? En Morakniv mod större verkar isf inte som ett orimligt val: om syftet är att primärt avskräcka angrepp är ju en lite större kniv inte helt fel, dessutom är den ju billig/lätt att få tag i.
Ang knivslidan. Tänker att RO fått med sig/lurat in PH till Swartlings i ett sexuellt syfte. Allt går fel där, RO hugger PH, kastar kniven i panik på plats och springer därifrån. Slidan kastas senare eftersom den är fäst vid RO:s klädsel och därför inte direkt kan kastas.
En grej till ang gayspåret: det var ju en sön kväll (?), säg att RO varit på Patricia (på sön-kvällar känd som "bögbåten", det är väl inte klarlagt att RO var på samma fest som PH?) och supit till (enl uppgift blev RO smågalen på fyllan). Han har sedan gått genom stan på sin väg hem (och det är därför han har på sig kniven; ifall några bögknackare skulle följa efter/springa på honom på vägen) och utanför KTH får han syn på den stilige PH som han tar kontakt/slår följe med; tänker att kvällen kanske inte är helt över ändå.
Citera
2013-12-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
RO bodde på Valhallavägen på den delen som gör att han var tvungen att passera KTH igen efter ett eventuellt besök på Swartlings ridskola för att komma hem.

Det du skriver om boendet uppfattar jag handlar om boende vid tidpunkten för mordet. Vad har du för källa på att 39-åringen verkligen bodde på Valhallavägen redan 1996?

Citat:
Polisen har gått ut med att han driver ett företag i personaluthyrningsbranschen.

Jag har inte sett att polisen "har gått ut med" den uppgiften, däremot har medierna gjort det.

Citat:
Hustrun har någon angivet här hittats på en dejtingsida. Hon var där redan när RO häktades (!!!). Med bild! Denna dejtingsida har ett mycket tvivelaktigt rykte.

Det kan lika gärna handla om att hon söker vänner, vilket i alla fall var det som angavs på profilsidan. Jag tolkade i vart fall inte hennes profilsida som att det behöver handla om annat än ett försök att hitta vänner, något som väl inte är så konstigt om man bara bott i Sverige i några år. (Tycker fortfarande att hustrun kan hållas utanför vissa spekulationer just nu)

Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Det fetade: var kommer denna information ifrån? Finns det någon källa? Jag har inte lyckats hitta den infon någonstans i tråden. Upplys mig!

Det länkades till en sajt för ganska länge sen. Minns inte vad den dejtingsidan heter tyvärr. Kan den ha börjat på "b"?

Edit: badoo.com "Med över 199 miljoner användare, är Badoo den perfekta platsen för att chatta, träffa nya vänner, dela intressen eller kanske dejta!"
Citera
2013-12-10, 19:29
Medlem
Citat:
Jag har grävt, och klurat, och grävt litet mer och klurat ännu mer. Här nedan presenterar jag resultatet av detta grävande och klurande.

Mina slutsatser avseende mordet på Per Häggström

Jag har dragit följande slutsatser utifrån mina analyser:

1. Mordet på Per Häggström är troligtvis på det stora hela oplanerat, alternativt planerat mycket kort tid före mordet ägde rum. Det är alltför många osäkra parametrar för att det ska vara troligt att det var planerat en tid innan. GM kunde rimligen inte veta säkert att Häggström skulle komma till festen/puben, vilken tid Häggström skulle lämna festen, om han skulle göra det ensam, vilken väg han skulle ta, eller om han skulle ta en buss. Vidare är inte en morakniv ett idealiskt vapen vid ett planerat mord.

2. GM (eller en av GM för det fall att dessa är flera) och Häggström kände varandra. Det är inte troligt att Häggström skulle ha flytt in i Swartlings Ridskola (vilket var känt som en återvändsgränd) med en förföljare. Det är också sannolikt att människor (taxibilar m.fl.) skulle ha lagt märke till att någon blev jagad. Det är vidare osannolikt att Häggström skulle ha fortsatt bära på väskan om han blev jagad. På bilder från brottsplatsen ser man Häggströms väska relativt prydligt uppställd. Den verkar vara placerad där och inte slängd. Swartlings Ridskola är sannolikt en mötesplats mellan PH och en eller flera GM.

3. Syftet för mötet är en ljusskygg affärstransaktion. Det finns ingen anledning till att genomföra en träff vid den tidpunkten på Swartlings ridskola om det inte är något som är olagligt som ska avhandlas. Att PH hade med sig 2000 kr tyder också på att en transaktion av något slag skulle äga rum.

4. GM eller minst en av GM (om fler än en GM) går på KTH. Att välja just Swartlings Ridskola som mötesplats är endast logiskt om det passar bägge parterna väl. Tidpunkten är också relativt märklig. Troligen har PH och gärningsmannen/gärningsmännen bestämt att träffas på festen/puben för lantmätarna och därefter kommit överens om att genomföra transaktionen på Swartlings ridskola för att undvika vittnen.

5. Det som PH skulle köpa är sannolikt stulna tentor eller dopingpreparat. Möjligtvis kan det tänkas vara någon form av centralstimulerande drog inför tentaperioderna.

6. Under transaktionen ville antagligen gärningsmannen skrämma/varna PH för något. Kan vara en obetald skuld eller att han gått och pratat om deras förehavanden. Varningen bestod i knivsåren i PH:s ansikte. När så skedde gjorde PH motstånd och därefter kunde GM inte behärska sig utan högg PH om och om igen.

7. Gärningsmannen måste vara en man, och en man som i vart fall inte är kortväxt, med hänsyn till Pers storlek.

8. Uppringaren till SOS är antingen gärningsmannen eller en medhjälpare som fanns på plats. Ett vittne hade omöjligen kunnat uppfatta det som uppringaren sade sig ha uppfattat såvida denna inte stod på mordplatsen. Syftet med samtalet till SOS är nog främst att lägga ett villospår. Att få in polisen på ”rånspåret”. Detta innebär att gärningsmannen hade koppling till PH och att uppringaren ville dölja detta faktum samt medföljande motiv till kopplingen. Ett andra syfte kan ha varit att ge sig själv en rimlig utväg för det fall att spår efter uppringaren upphittas på plats. Han kan då säga att han ju var på plats och kollade till Häggström. Därmed kan denna bevisning endast svårligen användas mot uppringaren. Slutligen vill uppringaren vilseleda det faktum att han är mycket väl bekant i närområdet.

9. Det relativa lugn och den snabbtänkthet som uppringaren uppvisar vid samtalet tyder på ett psykopatbeteende. När larmoperatören frågar var uppringaren befinner sig svarar han ”Karlaplan, Karlavägen, vettefan”. Tillräckligt missvisande/vagt för att polisen inte ska hitta honom direkt, men tillräckligt korrekt för att han inte senare ska bli anklagad för att ha ljugit om var han var och därmed bli avslöjad som gärningsman.

10. Uppringaren har en utpräglad ”söder om söder”-dialekt. Jag tycker mig också höra ett mycket svagt spår av finsk bakgrund hos uppringaren. Något man kan höra hos någon som är uppväxt i Sverige, men som antingen kommit till Sverige som litet barn eller som helt enkelt fått höra/prata finska hemma med minst en förälder. Jag har hört det flera gånger. Dock är det svårt att höra då det i övrigt låter som en typisk Stockholmare uppväxt söder om söder. Jag är dock inte helt 100 %. Uppväxten söder om söder är dock en betydligt säkrare iakttagelse.

11. Uppringaren känner uppenbarligen till närområdet.

Ovanstående slutsatser ger mig följande GM-profil:

• Det är en man som är över 170 cm lång samt normalbyggd eller muskulös.
• Han känner Per Häggström
• Han studerade troligtvis på KTH och ännu mer sannolikt på Lantmäteri
• Han säljer otillåtna/olagliga föremål/preparat som extrainkomst eller för att kompensera för indraget studiemedel.
• Han är uppvuxen söder om söder
• Han har möjligtvis finskt påbrå
• Han är intelligent och psykopat
• Han har svårt att besinna sig/behärska sig. Möjligen till följd av intag av dopingpreparat
• Han har ett bra jobb till följd av en bra utbildning
• Han är anonym på Internet eftersom han är rädd för att någon ska lägga ihop saker och avslöja honom.
• Han känner väl till närområdet.
• Han tar möjligen droger av något slag. Mest sannolikt centralstimulerande droger.
• Han har våldsamma tendenser. Kan ha blivit dömd för misshandel eller liknande tidigare.

Har jag hittat en alternativ MGM som passar in på min GM-profil? Ja, det har jag. Jag har hittat en MGM som bekräftat matchar 11 av 13 ovanstående kriterier. Mycket möjligt att han matchar alla.

Hur kommer då RO in i bilden? Antingen är han medgärningsman. Men troligare har den riktige GM falskeligen pekat ut RO. Efter det att polisen identifierat uppringaren (vilket känns högst troligt) så har denne ensam eller tillsammans med en medgärningsman tagit fram en plan B. Denna plan B var att skylla på en person som inte kan bevisa sin oskuld. En person som de vet var på festen, som de vet var redlöst berusad och som de vet bodde på Valhallavägen och var lite kufig. Denne plan B är RO.

Case Closed. NEXT PLEASE!

Bra sammanställt!
Jag håller med om det mesta, flera av dina punkter ord för ord. Men jag har två tre områden som jag inte håller med om, baserat på vad jag läst tidigare:
1. Motivbilden, eller anledningen till det hela. Jag har inte sett några indikationer på det affärstransaktionsspår du tar upp. Vet vi om BO var i den svängen? De som kände honom borde kunna styrka i så fall. Så länge tror jag mer på kränkningsspåret och i så fall en ensam GM, som kan ha lurat in BO på området med en annan förevändning.
2. Söder om söder håller jag inte med om. Kan lika gärna vara norr om så att säga. Finlandsspåret har jag ingen åsikt om

Vidare. Om det nu är en peka på varandra-situtaion. Borde inte polisen då ga gjort ytterligare gripanden eller tillslag då?

Synpunkter?
Citera
2013-12-10, 19:36
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Han kanske vet något mer än alla dom ( inklusive dig) som bara fabulerar fritt i tråden?

Vet han något av värde så kan han väl i så fall skriva detta istället för att hänvisa till ett gammalt meningslöst inlägg på Svenska Mord. Eller du kanske tycker att semester till Mexico är värdefull information?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in