2013-12-10, 02:41
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Är ni redo för kioskvältaren? Här kommer den:

Min alternativa MGM stämmer inte bara mycket väl överens med min gärningsmannaprofil för mordet på Per Häggström. Han har en tydlig geografisk koppling till tre andra olösta mord under perioden 95-97 som även de kännetecknades av kraftigt övervåld.

- Han bodde ca 25 meter ifrån den plats där en person mördades brutalt 1995
- Han gjorde sin värnplikt på en liten ort där en person mördades brutalt 1996 (ortens enda olösta mord)
- Modern till hans barn bodde ca 200 meter från den plats där en person mördades 1997.

Och för att ge er lite statistiskt perspektiv kring dessa omständigheter: Det finns ungefär 250 olösta mord i Sverige. Runt 175 av dessa är i Storstockholm. Ca 25 av dessa olösta mord i Stockholm skedde under perioden 95-97. En antal (uppskattningsvis runt 10) av dessa mord är relaterade till det så kallade maffiakriget som pågick i Stockholm under slutet av 90-talet. Detta innebär att min alternativa MGM har en geografisk koppling till 3 av 15 olösta icke maffiarelaterade mord i Stockholm under perioden 95-97. Den enda gången han lämnade Stockholm för att fullgöra sin värnplikt lyckas han skaffa sig ytterligare en geografisk koppling till ett olöst mord som skedde ca en månad efter det att han kom till orten.

Antingen har jag hittat en seriemördare eller så har denna person en sällan skådad dragningskraft till våldsamma mord.

Ska säga det också att det finns en del likheter mellan dessa nämnda mord och mordet på Häggström, som jag inte vill gå in på.

Jag har nu serverat denna seriemördare. Det enda som återstår är att ta DNA-prov. Jag vet med säkerhet att det finns DNA säkrat från brottsplatsen vid minst ett av morden, och antagligen på flera av dem.

Mitt råd till denna MGM är att ta kontakt med polisen självmant och erkänna dåden, eller om han nu har haft en fruktansvärd otur och bara är förföljd av olösta mord, att han tar kontakt med dem och ber dem ta DNA för att utesluta honom som GM.

Det är ingen kioskvältare, utan endast trams, eftersom du inte definierar vilka mord du yrar om. Plats och BO tack, annars klaffen.
Citera
2013-12-10, 04:07
Medlem
Mantillas avatar
Citat:

Min alternativa MGM stämmer inte bara mycket väl överens med min gärningsmannaprofil för mordet på Per Häggström. Han har en tydlig geografisk koppling till tre andra olösta mord under perioden 95-97 som även de kännetecknades av kraftigt övervåld.

- Han gjorde sin värnplikt på en liten ort där en person mördades brutalt 1996 (ortens enda olösta mord)
- Modern till hans barn bodde ca 200 meter från den plats där en person mördades 1997.

Och för att ge er lite statistiskt perspektiv kring dessa omständigheter: Det finns ungefär 250 olösta mord i Sverige. Runt 175 av dessa är i Storstockholm. Ca 25 av dessa olösta mord i Stockholm skedde under perioden 95-97. En antal (uppskattningsvis runt 10) av dessa mord är relaterade till det så kallade maffiakriget som pågick i Stockholm under slutet av 90-talet. Detta innebär att min alternativa MGM har en geografisk koppling till 3 av 15 olösta icke maffiarelaterade mord i Stockholm under perioden 95-97. Den enda gången han lämnade Stockholm för att fullgöra sin värnplikt lyckas han skaffa sig ytterligare en geografisk koppling till ett olöst mord som skedde ca en månad efter det att han kom till orten.

Antingen har jag hittat en seriemördare eller så har denna person en sällan skådad dragningskraft till våldsamma mord.

Ska säga det också att det finns en del likheter mellan dessa nämnda mord och mordet på Häggström, som jag inte vill gå in på.

Jag har nu serverat denna seriemördare. Det enda som återstår är att ta DNA-prov. Jag vet med säkerhet att det finns DNA säkrat från brottsplatsen vid minst ett av morden, och antagligen på flera av dem.

Mitt råd till denna MGM är att ta kontakt med polisen självmant och erkänna dåden, eller om han nu har haft en fruktansvärd otur och bara är förföljd av olösta mord, att han tar kontakt med dem och ber dem ta DNA för att utesluta honom som GM.
Ja, jävlar i min lilla låda, den här tråden blir bara galnare för var dag som går! Tack Sebbe och alla andra som bringar humor med helt galna spekulationer. Om Ni kan, så kan jag också göra det: Jag tror att BO hade en brevvän under barndomen som bodde på vischan, som han brukade byta bokmärken med. När brevvännen en gång inte skickade några bokmärken blev BO sur och slutade svara. Detta gnagde i brevvännens sinne i 10 år, tills han beslutade sig för att leta upp BO och mörda honom utanför en ridskola off Valhallavägen mitt i natten. Därefter smög han sig ned för Engelbrektsgatan till Birger Jarlsgatan och vidare in på Kungsgatan och Vasagatan mot Centralen där han bordade ett tåg tillbaka till vischan. Hajjar ni, flyktvägen präglas av hans storhetsvansinne och behov av att dominera. Därför valde han bara gator uppkallade efter svenska auktoriteter. Leta efter en gärningsman som hade bokmärken och brevvänner som hobby som barn, och som bor på en ort som är uppkallad efter en svensk auktoritet, t.ex. Oskarshamn, Valdemarsvik eller Karlskrona. Med den här sarkasmen vill jag illustrera hur pass OT många inlägg är, som bara gör tråden olidligt lång. Tänk den dag det kommer verkliga nyheter i ärendet. De kommer att drunkna i allt svammel!
Citera
2013-12-10, 07:15
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Köpare.
Tentaköpsteorin tror jag att du kan avskriva direkt. OK om PH hade gått sista året och det var en nyckelkurs som han helt enkelt var tvungen att spika. Men så var inte fallet. Vi gick andra året, och de tentor vi hade i oktober var matematisk statistik och geologi. Knappast kärnämnen för någon som hade för avsikt att bli fastighetsekonom. (Om det nu inte var så att PH kände sig "tvungen" att spika varenda tenta, men jag har ingen minnesbild av att han utmärkte sig på det sättet).
Citera
2013-12-10, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Tentaköpsteorin tror jag att du kan avskriva direkt. OK om PH hade gått sista året och det var en nyckelkurs som han helt enkelt var tvungen att spika. Men så var inte fallet. Vi gick andra året, och de tentor vi hade i oktober var matematisk statistik och geologi. Knappast kärnämnen för någon som hade för avsikt att bli fastighetsekonom. (Om det nu inte var så att PH kände sig "tvungen" att spika varenda tenta, men jag har ingen minnesbild av att han utmärkte sig på det sättet).

1. Det låter som alldeles för lite pengar för att vara relevant. Nuförtiden lär man kunna köpa alla betyg för en 500lapp på KTH, sett till inflationen torde väl priset varit <250kr på den tiden. Irrelevant alltså såvida BO inte hade skvallrat på någon tentarättande doktor förstås med rädsla för att bli av med jobbet (de flesta som pysslar med sådant där vet inte om att Professorn gör precis samma sak).
Citera
2013-12-10, 08:36
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:

Det var inte illa. Om det finns DNA säkrat från minst ett mord är det en enkel sak för polisen att jämföra med din kandidat.
Citera
2013-12-10, 12:57
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tro att förklaringarna är så komplicerade.
Det ser mycket mer ut som något som var en stundens ingivelse, även om det var en ganska lång stund. Ett raseriutbrott som inte gick över "naturligt" utan genom en slump fördes till sin klimax.
I så fall tänker jag mig ett mycket enklare scenario, utan att behöva krysta fram tankar om skumma ärenden på Swartlings gård:
Någon hade retat upp sig på BO under kvällen. Fick lust att smocka till honom. Gick från KTH samma väg som BO (kanske av ren slump skulle de åt samma håll samtidigt), retade upp sig ännu mer; stötte ihop med en kompis och föreslog att de skulle ge den dryga jäveln en omgång. En av dem hade kniv som kanske användes för att tränga in honom på Swartlings område. Eller så gick det bra att föra BO ditåt med tanke på att de kände varandra och skulle tala ut. Tanken var sedan "inte skära, bara rispa", men de arge kortslöt och det blev skära med råge.
Den mindre aggressiva fick den andra att besinna sig något; en sprang för att ringa efter hjälp, den andra arrangerade en rånscen. Eller så arrangerade de scenen tillsammans och flydde åt varsitt håll och en ringde på vägen bort. Båda var skräckslagna, de gjorde någon sorts överenskommelse. På något sätt har de sedan tummen i ögat på varandra. En av dem (eller båda) behåller kanske något från brottsplatsen eller offret som token. Av någon anledning spricker det hela 17 år senare ...

WORD - Detta tror jag helt och fullt på. Stämmer också med min uppfattning att GM inte är någon som normalt gör sånt här, utan han har hamnat i den här situationen pga olyckliga omständigheter i kombination med kraftig berusning

Börjar också allt mer tro på att Leif GW lagt ut villospår i Veckans brott när han talar om en kriminellt belastad person med missbruksproblem som ringaren och GM.

Tycker tvärtom att ringaren låter (både dialekt och ordval) som en typisk företrädare för den övre medelklassen i Stockholm, härstammande någonstans på Lidingö, Östermalm, Bromma eller dyl

Dessutom tror jag också att psykbrytet hos RO talar för hans skuld.

Jag tror att det är enklare än man tror att förtränga en sån är sak. Av ren överlevnadsinstinkt förtränger man det nog snabbt och relativt snart är det som att det inte har hänt. När det sen kommer tillbaka så blir det en fruktansvärd stressreaktion.

Jämför gärna med när ni var små och hade gjort nåt dumt. inte jämförbart så klart, men allt blir ju större i ett barns perspektiv. Visst låtsades man väl som att det inte hade hänt när den värsta ångesten lagt sig och vad hände sen när man blev påkommen - visst bröt man väl ihop lite?
Senast redigerad av craigkarr 2013-12-10 kl. 13:17.
Citera
2013-12-10, 13:13
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Det är ingen kioskvältare, utan endast trams, eftersom du inte definierar vilka mord du yrar om. Plats och BO tack, annars klaffen.

Hahaha.

Känns inte så angeläget att lägga upp all info till dig trots att du ber så "snällt". Däremot har självklart polisen fått all information de behöver. När sedan Polisen går ut med att de löst dessa olösta mord tack vare mina slutsatser och mitt grävande kan du ju komma ihåg ditt svar på mitt inlägg.

Anledningen till att jag inte skriver ut vilka olösta mord det handlar om är att jag inte vill de anhöriga till dessa mordoffer upp hopp i onödan om det skulle vara så att någon av dem råkar vara en felaktig koppling eller att det inte går att bevisa.

De här på forumet som visat en seriös sida (som exempelvis SibirienKalle och Brottsoffer) kan däremot få ta del av uppgifterna kring BO och adress avseende de olösta morden via PM. För det fall att de önskar verifiera något. Bara höra av sig isåfall.
Citera
2013-12-10, 13:36
Medlem
Antingen handlar det om en fantastisk personlighetsklyvning: en GM, som är både välartad och kapabel till det grymmaste. Eller så handlar det om två personer, som har tillräckligt mycket gemensamt för att de på detta stadium kan se ut som en.
Visst spekulerar jag, och det är så sant att sanningen, eller i alla fall bättre fakta, blir kända så småningom och då kan vi stå där som släta figurer allihopa. Det förstår vi nog alla.
Man jag tillåter mig att utveckla lite:
Det Sebbe andragit är kanske inte så helt galet.
Om vi utgår ifrån antagandet att två personer var närvarande, så kan jag tänka mig (med bakgrund i vad jag snappat ur tråden hittills) att RO och "den andre" vuxit upp i samma omgivning, men att den ene var den som klarade sig hyfsat här i livet samtidigt som den andre hamnade på andra vägar. Det hindrar ju inte att de två fortfarande hade en skaplig kontakt när de då och då stötte ihop. Detta är alls inte ovanligt, originellt eller kontoversiellt.
Nu stötte de ihop igen, den fatala kvällen - och det gick som det gick.
Därför kan åtminstone jag tänka mig att den mindre lyckade individen faktiskt är kriminell och kanske rentav skulle stämma med Sebbes MGM. Samtidigt som det är obegripligt att RO skulle kunna vara skyldig till något så bestialiskt.
Citera
2013-12-10, 14:03
Medlem
Bob-Ortons avatar
Den här tråden handlar ju om det olösta mordet på Per Häggström. Jag förstår inte varför man retar upp sig på teorier. Just nu är det kanske bara en eller två personer som vet sanningen. Det är ju intressant att läsa andras teorier även om jag själv inte tror på allt. Vissa bitar verkar vara bra analyserat. Att diskutera detaljer som tentor blir bara trist att läsa.
Citera
2013-12-10, 15:18
Medlem
gurkmajjas avatar
Fria fantasier är det gott om. Inget nytt av vikt som framkommit senaste veckan?
Citera
2013-12-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Fria fantasier är det gott om. Inget nytt av vikt som framkommit senaste veckan?

Det är knäpptyst. Ingen inom polisen eller åklagarmyndigheten verkar intresserad av att läcka något snaskigt till pressen. "känsligt läge" är ju en standardformulering men det ligger kanske ovanligt mycket sanning bakom orden den här gången?
Citera
2013-12-10, 16:12
Medlem
Har följt denna tråd ett tag och har bara några allmänna kommentarer:
Via mitt jobb har jag bra kunskap om att en person som anser sig stå över rättvisan kan bli oerhört våldsamma om denne till slut ertappas och får motstånd. De är oftast vana att manipulera sin omgivning och tål inte att genomskådas/bli ertappade/granskade. Oftast har dessa också en kanske redan känd psykisk störning (i alla fall för i omgivningen) men många vill inte ta vård. Så jag är inte ett dugg förvånad att han hamnade på rättspsyk. Ofta hotar de även med självmord -det är synd om dem och spelar ut självmordhot som en del av vad de tycker att de är offer.

RO bodde på Valhallavägen på den delen som gör att han var tvungen att passera KTH igen efter ett eventuellt besök på Swartlings ridskola för att komma hem.

Polisen har gått ut med att han driver ett företag i personaluthyrningsbranschen. Det var väl inte helt korrekt. Företaget har ett sådant namn, ja men ingen verksamhet. Intäkterna kommer från aktieutdelning från ett annat bolag. RO:s bolag ska bland annat syssla med restaurangverksamhet. Då kan man tro att det är hans hustru som lagade maten men så är inte fallet. Bolaget har dock haft en kvinnlig anställd för ett par år sedan. Hustrun?

RO har stått som styrelsemedlem i det andra bolaget som har nämnts och som fanns på hans Linkledin sida (som också har försvunnit- någon kan hans lösenord -AH? kanske). Kollar man upp det bolaget så har det en moder som har anknytning till Södertälje. Med en mängd kopplingar till bl a assistans, restaurang etc. Troligen kommer utdelningen därifrån. Södertälje har varit på tapeten i många sammanhang.

Hustrun har någon angivet här hittats på en dejtingsida. Hon var där redan när RO häktades (!!!). Med bild! Denna dejtingsida har ett mycket tvivelaktigt rykte.
Kan detta triangeldrama RO med importhustru och annan kvinna boendes i huset har gjort att någon berättat lite smått och gott för polisen? Den andra kvinnan angav förra året att hon hade gjort bort sig och behövde ett boende. Var det då hon kom tillbaka till RO? Andra har här angivet att de två har en speciell relation.

Med anledning av en artikel om den andra kvinnan och hennes konstgjorda befruktningstest så verkar det vara tillsammans med RO. Som sedan skaffade en importkvinna.

Det finns en mängd män på höga poster i svenska företag som har importkvinnor. Kvinnosynen brukar då inte vara den bästa.

RO var vältränad, i alla fall tills innan han hamnade i häktet. Han har för övrigt även en mycket duktig syster inom just sport. Hon har ett yrke där man ofta använder sig av kniv. Fast under vattnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in