2013-11-25, 14:07
Medlem
Schournalistens avatar
Den misstänktes brottsregister som det ser ut idag.
Citera
2013-11-25, 14:10
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
. Okej, det låter som du har rätt. Men även om man inte ser att det rör sig om ett rån så kan eventuellt ändå dra den slutsatsen, och utifrån det också "se" att det är ett rån. (Exempelvis om jag ser att det slår i vattnet så "ser" jag att en fisk, men egentligen är ju att det är just en fisk enbart en slutsats utifrån min världsuppfattning.)
Stående på gångstigen kan man säkert ha uppfattat att det pågick en strid. Dock har jag svårt att tro att man kan se saker som " en grå jacka" och uppfatta att det är "många hugg" (kan man ens se att det är en kniv och hugg?

Notera: den gångstigen var mycket glest frekventerad dagtid. Och måndag morgon kl 5 var det rimligen ytterst glest.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du som varit förbi, kan du finna någon naturlig anledning till att PH frivilligt skulle bege sig till platsen där han hittades?
Inte som jag ser det.

Kissa? I värsta fall ställer man sig i så fall precis innanför staketet där det fanns gott om träd o buskar. Men mordet begicks en 40 meter in, bakom ett mindre hus.

Gena? Man sparar 30-40 meter men måste gå i lätt terräng 60-70 meter i mörker samt klättra över ett rätt högt Gunnebostängsel för att komma ut på gångstigen. Själv har jag aldrig ens funderat på det.

Kuriosa: passerar just mordplatsen. Eller snarare det söndraprängda ökenlandskap som uppstått när man nu börjat bygga bostäder där.
Citera
2013-11-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Va? Menar du att Pers föräldrar, vid fällande dom, ska vänta tills GM friges för att få ut skadestånd? Att de inte har väntat länge nog redan?

RO har reglerat med äktenskapsförord. Han skulle dock kunna skriva över sitt på t ex ett syskon. Minns du Hagamannen? Det gör jag, men inte jourdomaren som menar att RO i nuvarande sits inte kan förfoga över sin egendom.

1. Nej, jag menar att de vid ett sådant förfarande skulle få pengarna direkt antingen genom förfarandets försorg eller brottsoffersfonden.

2. Hagamannen är ju ett kapitel för sig rent bevismässigt. Men i det här fallet sett till advokatens offentliga redogörelse så handlar det enbart om att försöka blockera inköp av advokatresurser och experter eftersom brottsoffersfonden ändå skulle utge skadeståndet.
Citera
2013-11-25, 14:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Om åtal väcks kommer fupen bli offentlig och med största sannolikhet postas här.
Jag är dock ytterst tveksam till att det ens med lite tillförlitlighet går att identifiera en röst efter 17 år. Faktum är att jag är tveksam till att det går ens med stor tillförlitlighet identifiera en röst alls.
Det finns blinda som är jävligt duktiga på att känna igen ett mycket stort antal människor på rösten utan att tveka mellan snarlika röster, så rent teoretiskt tror jag nog att det går. Och rösten åldras generellt mycket långsammare än utseendet upp till ganska hög ålder. Hur långt den forensiska röstigenkänningen har kommit är en helt annan femma.
Citera
2013-11-25, 14:16
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Nej, jag menar att de vid ett sådant förfarande skulle få pengarna direkt antingen genom förfarandets försorg eller brottsoffersfonden.

2. Hagamannen är ju ett kapitel för sig rent bevismässigt. Men i det här fallet sett till advokatens offentliga redogörelse så handlar det enbart om att försöka blockera inköp av advokatresurser och experter eftersom brottsoffersfonden ändå skulle utge skadeståndet.

Länka till advokatens offentliga redogörelse. Låter som Clea-BS. Det framgår tydligt i häktningshandlingarna, som jag sitter för illa till för att lägga upp, att åklagaren yrkar om kvarstad med tanke på PHs mammas och pappas rätt till skadestånd på 50k var.

Det är gärningsmännen som ska stå för skadestånden och inte vi andra. I synnerhet när de har tillgångar.
Citera
2013-11-25, 14:19
Medlem
SibirienKalles avatar
Har tagit del av litet uppgifter om RO och skulle beskriva honom som begåvad, ambitiös, skötsam, litet blyg och kanske aningens datanördstämpel.

Ingen kriminell, missbrukande eller vådsam typ vad det verkar.
Citera
2013-11-25, 14:30
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Stående på gångstigen kan man säkert ha uppfattat att det pågick en strid. Dock har jag svårt att tro att man kan se saker som " en grå jacka" och uppfatta att det är "många hugg" (kan man ens se att det är en kniv och hugg?

Notera: den gångstigen var mycket glest frekventerad dagtid. Och måndag morgon kl 5 var det rimligen ytterst glest.

Inte som jag ser det.

Kissa?I värsta fall ställer man sig i så fall precis innanför staketet där det fanns gott om träd o buskar. Men mordet begicks en 40 meter in, bakom ett mindre hus.

Gena? Man sparar 30-40 meter men måste gå i lätt terräng 60-70 meter i mörker samt klättra över ett rätt högt Gunnebostängsel för att komma ut på gångstigen. Själv har jag aldrig ens funderat på det.

Kuriosa: passerar just mordplatsen. Eller snarare det söndraprängda ökenlandskap som uppstått när man nu börjat bygga bostäder där.

Det fetmarkerade, kan han ha blivit knivhuggen på annan plats och sedan släpad in bakom huset?

Kan Per ha sett något misstänkt och gått för att kolla, exempelvis ett pågående inbrott?

Annars, varför skulle Per bege sig 40 meter in på området, bakom ett hus, med känd eller okänd person. Talar inte i så fall speciellt mycket för rån.

Att han skulle gena i mörkret med en tung väska, för att spara några tiotal meter känns orimligt.
Citera
2013-11-25, 14:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Har tagit del av litet uppgifter om RO och skulle beskriva honom som begåvad, ambitiös, skötsam, litet blyg och kanske aningens datanördstämpel.

Det har vi väl egentligen haft klart för oss ett bra tag. Likafullt är det han som sitter på sannolika. Jag tror att vi ska gräva där vi för närvarande befinner oss och inte bry oss så väldigt mycket om GW och hans pundare. Förundersökningsledningens idéer har åtminstone validerats av en häktningsdomstol. GW:s idéer har inte validerats alls.
Citera
2013-11-25, 14:31
Medlem
KUKARNASs avatar
Är det verkligen ingen här som var på festen och som har lite koll på vad som hände? Bråkade BO och GM? Relationer i övrigt? Fanns det mycket droger på festen? Busar? Någon som såg en morakniv?
Citera
2013-11-25, 14:32
Medlem
Citat:

Den personlighet du beskriver skulle, i mina öron, mycket väl kunna tillhöra sos-ringaren.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-11-25 kl. 14:52.
Citera
2013-11-25, 14:37
Medlem
Citat:
Har tagit del av litet uppgifter om [39-åringen] och skulle beskriva honom som begåvad, ambitiös, skötsam, litet blyg och kanske aningens datanördstämpel.

Och i brottsregisterutdraget (som Schournalisten lade upp nyss) finns, precis som försvaret sa igår, inga förseelser, ja förutom det nya målet då.
Citera
2013-11-25, 14:43
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Kan han ha hoppat över staketet för att pinka och springer på några som håller på med inbrott?

Med tanke på hur många bra ställen utan insyn det finns att pissa på utmed Valhallavägen tycker jag det känns mycket osannolikt. Jagad in (dåligt ställe att ge sig in på) eller genar på väg till nån lägenhet på Gärdet är mycket mer sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in