2013-12-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Förutom typ 400$ förlust per btc
Man vet inte om det är förlust förrän när man säljer.
Citera
2013-12-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clopaderian
Man vet inte om det är förlust förrän när man säljer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory

Samma mentalitet man såg i Starbreeze tråden när den bubblan sprack.
När det går dåligt så sitter alla lååååååång.
Citera
2013-12-08, 20:53
Medlem
Trillskes avatar
Vet ni vilka människor som skriker "tulpanlök!" just nu?
Det är samma personer som köper på toppen av bubblor och förlorar pengar.

Eftersom ni har en kritisk inställning är det väldigt olyckligt att ni missuppfattar den viktigaste punkten ni borde begripa som kritiker: den dagen ni är mitt i en tulpan-bubbla ser ni den inte.

Vad vi istället har att göra med här är folk som är oerhört självsäkra i saker utan att faktiskt analysera dem. Det gör även (antagligen) att de just spenderar pengar på toppen av bubblor.
Citera
2013-12-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Jag köpte en del för $1000.

Hur tänker du göra? Hålla kvar dem i hopp om att de går upp igen eller sälja i fruktan av att de går ner mer?
Citera
2013-12-08, 21:34
Medlem
TheBunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Eftersom ni har en kritisk inställning är det väldigt olyckligt att ni missuppfattar den viktigaste punkten ni borde begripa som kritiker: den dagen ni är mitt i en tulpan-bubbla ser ni den inte.

Vad vi istället har att göra med här är folk som är oerhört självsäkra i saker utan att faktiskt analysera dem. Det gör även (antagligen) att de just spenderar pengar på toppen av bubblor.

Helt obefogat påstående, förstår inte ens hur du lyckas göra den kopplingen.

Jag har redan redogjort för vad min skepsis grundas i. Bakomliggande psykologiskt så gissar jag att jag även påverkas av att jag har det gott ställt med nuvarande valutamarknad, och inte ser några större fördelar med bitcoins.

Skulle vi prata om att EU, USA och Kina går ihop om att backa upp en P2P-valuta med bra egenskaper så vore det väl bra, men tills dess så håller jag mig till aktier och att handla i gamla hederliga SEK.
Citera
2013-12-08, 21:57
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:

Det e därför du inte ser den.
Citera
2013-12-08, 22:36
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Helt obefogat påstående, förstår inte ens hur du lyckas göra den kopplingen.
Kopplingen är självklar. Tulpanlöks-historien är en skrattretande dålig modell för bitcoins spekulativa kurs. Detta (och en massa fler) typiska missförstånd här grundar sig i att den som levererar misstagen inte förstår bitcoins. Det vill säga gör ett självsäkert taffligt uttalande om något personen inte alls begriper. Vidare, och viktigt: personen begriper sällan ens själv att den inte begriper vad den just uttalat sig om.

Vart tror du riktigt orimliga kurser kommer ifrån? Vilken typ av trähestar tror du köper in sig på den orimliga toppen? Samma spån som tror att en bitcoin är en tulpanlök.

Det betyder inte att det här gäller dig i synnerhet. Men har du gjort misstaget att (självsäkert) modellera en bitcoin som en tulpanlök gäller det även dig. Gör något bra av det.
Citat:
Det e därför du inte ser den.
Lägg energin på att utvecklas istället för att krypa upp i hörnet och gömma dig bakom oneliners du finner finurliga. Tips bara.
Senast redigerad av Trillske 2013-12-08 kl. 22:42.
Citera
2013-12-08, 23:24
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Kopplingen är självklar. Tulpanlöks-historien är en skrattretande dålig modell för bitcoins spekulativa kurs. Detta (och en massa fler) typiska missförstånd här grundar sig i att den som levererar misstagen inte förstår bitcoins. Det vill säga gör ett självsäkert taffligt uttalande om något personen inte alls begriper. Vidare, och viktigt: personen begriper sällan ens själv att den inte begriper vad den just uttalat sig om.

Vart tror du riktigt orimliga kurser kommer ifrån? Vilken typ av trähestar tror du köper in sig på den orimliga toppen? Samma spån som tror att en bitcoin är en tulpanlök.

Det betyder inte att det här gäller dig i synnerhet. Men har du gjort misstaget att (självsäkert) modellera en bitcoin som en tulpanlök gäller det även dig. Gör något bra av det.
Lägg energin på att utvecklas istället för att krypa upp i hörnet och gömma dig bakom oneliners du finner finurliga. Tips bara.

Bra jämförelse

Ungefär samma sak med idioter som tror att dom bor i en riktig demokrati genom att svara,

"ja man får ju rösta på vem man vill"
Citera
2013-12-08, 23:29
Medlem
Hur kommer det sig att min adress innehåller färre btc under "final balance" när jag söker på den i blockkedjan än när jag loggar in på mitt konto?
Citera
2013-12-08, 23:41
Medlem
Citat:
Det där hänger ju inte ihop alls, de som köper på toppen är okritiska noobs som lockats av hypen. Vi som kan historien sitter lugnt i båten och lever ett lyckligare liv.
Citera
2013-12-08, 23:56
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det där hänger ju inte ihop alls, de som köper på toppen är okritiska noobs som lockats av hypen. Vi som kan historien sitter lugnt i båten och lever ett lyckligare liv.
Du kan ju inte ett uns av den här "historien". Det är ju helt uppenbart att många här har bättre förståelse för vad bitcoin är än du har, och jag kan säga att de kan inte heller den här historien.

Det är alltså du som är totalt desillusionerad här - så pass bortfintad att du till råga på allt kallar entusiaster desillusionerade. Fullständigt självsäker i att du kan modellera något du inte begriper ett smack av. Förstår du kopplingen nu?
Citera
2013-12-08, 23:57
Medlem
Är inte alls insatt i det här med bitcoin men undrar en sak, om jag köper en sånhär, kan jag tjäna pengar då och hur?

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-BTC-miner-BTC-BTC-mining-machine-BTC-USB-bitcoin-miner/1516214622.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in