2012-11-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centitri
Det finns ingen som tar kreditkort då det helt enkelt inte är möjligt, då alla kunder i princip kan kräva en refund av säljaren.

Men när du för över till kapiton, tänk på att det handlar inte om en vanlig banköverföring, utan att du ska föra över till ett bankgiro-konto, samma typ av konto som räkningar betalas till.

Aha tack jag som gjorde från konto till konto
Citera
2012-11-21, 18:54
Medlem
Hej!

Jag använder bitcoin qt som plånbok, fick för mig att den var säkrast.

I alla fall, i helgen genomförde jag mitt första bitcoin-köp någonsin. Jag köpte anonymt från btcx.se, och fick kvitto på köpet sent på måndagskvällen, med information om att "Din betalning xxxx är slutförd 2012-11-19" m.m.

På sidan står det att det tar 24 h, plus en extra bankdag om det är swedbank, att genomföra transaktionen. Bör jag i så fall inte ha mina bitcoins i min plånbok nu? Är btcx en säker sida att handla från?

Hälsningar Aroc.
Citera
2012-11-21, 19:04
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aroc
Hej!

Jag använder bitcoin qt som plånbok, fick för mig att den var säkrast.

I alla fall, i helgen genomförde jag mitt första bitcoin-köp någonsin. Jag köpte anonymt från btcx.se, och fick kvitto på köpet sent på måndagskvällen, med information om att "Din betalning xxxx är slutförd 2012-11-19" m.m.

På sidan står det att det tar 24 h, plus en extra bankdag om det är swedbank, att genomföra transaktionen. Bör jag i så fall inte ha mina bitcoins i min plånbok nu? Är btcx en säker sida att handla från?

Hälsningar Aroc.
Du måste ladda ner hela blockkedjan för att din transaktion ska synas i qt-klienten. För att säkerhetsställa att transaktionen gått igenom så kan du söka efter din adress på blockchain.org. Har den gått igenom så är det bara att slå på bitcoinklienten igen och vänta tills du har laddat ner alla block.

Citera
2012-11-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Du måste ladda ner hela blockkedjan för att din transaktion ska synas i qt-klienten. För att säkerhetsställa att transaktionen gått igenom så kan du söka efter din adress på blockchain.org. Har den gått igenom så är det bara att slå på bitcoinklienten igen och vänta tills du har laddat ner alla block.

Tack för svar.

Då stämmer min uppfattning om qt-klienten. Synd att det går så enormt segt (för mig i alla fall) att ladda ned blockkedjan.
Jag hittade min transaktion på blockchain, men vet inte riktigt vad all information betyder där. Jag klickade på min publika BC adress och upp dyker en massa information. Behöver jag göra något där? Innebär det per automatik att allt är färdigt med transaktionen om den finns på blockchain?
Citera
2012-11-21, 19:35
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aroc
Tack för svar.

Då stämmer min uppfattning om qt-klienten. Synd att det går så enormt segt (för mig i alla fall) att ladda ned blockkedjan.
Jag hittade min transaktion på blockchain, men vet inte riktigt vad all information betyder där. Jag klickade på min publika BC adress och upp dyker en massa information. Behöver jag göra något där? Innebär det per automatik att allt är färdigt med transaktionen om den finns på blockchain?
Finns den på blockchain.info (jag skrev visst org förrut men du verkar hittat rätt ändå) så har bitcoinnätverket konfirmerat adressen. Du behöver inte veta så mycket mer än så men det kan vara intressant att se vilket block din transaktion har hamnat i. Ligger den exempelvis i block 208941 så vet du att den kommer ploppa upp i din klient så fort du har just det blocket.
Citera
2012-11-22, 00:54
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franket
på mtgox är 1BC=80sek (79.809sek).

För tillfället hoppar valutan 30cent($) upp och ner om vart annat. föreslår android appen "BitCoin prices" om du vill spara en peng.
Köpte för 80 pris på K idag! 83 efter jag handlat.
Citera
2012-11-22, 01:27
Medlem
Herr.Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse

Har du handlat där ifrån förut? Jag har beställt men ännu inte fått mina pengar..
Citera
2012-11-22, 10:04
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Hans
Har du handlat där ifrån förut? Jag har beställt men ännu inte fått mina pengar..
3 gånger har det blivit nu, funkat perfekt och relativt snabbt.
Citera
2012-11-22, 14:02
Medlem
För er som vill ha en snabb och enkel plånboksmjukvara måste jag rekommendera Electrum över Bitcoin-QT. Bitcoin-QT är referensklienten och väldigt tung (måste ladda ner hela blockkedjan på sisådär 1.5-2GB). Electrum kräver också en enda säkerhetskopiering någonsin (om man inte imoprterar nycklar manuellt), sedan är även alla framtida nycklar lagrade i säkerhetskopian.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Hans
Jag skulle köpa Bitcoins på Kapiton.se nyss och märkte att på marknadsdatan står det Vol: 0. Innebär det att de inte har några Bitcons kvar?
Nä, klockan 00:00 nollställs volymräknaren som visar hur många Bitcoins som bytt händer på Kapiton den dagen.

Citat:
3 gånger har det blivit nu, funkat perfekt och relativt snabbt.
Tack så mycket! Jag är bara en person med två händer; är så snabb jag kan.

Citat:
Kan du utveckla vad du menar med 83 efter du handlat?

Citat:
Kapitin har rekommenderat pris på 85.85 sek. just nu, är det de billigaste och snabbaste sättet eller har ni andra tips??
Rekommenderat pris betyder egentligen ingenting alls; det är bara så att jag har något att fylla pris-fältet med, du köper alltid av den billigaste säljaren. Det rekommenderade priset är så att, om någon säljer 0.1 Bitcoin för 80kr och 100 bitcoins för 81 och du vill köpa 10 bitcoins, skriver du 80 får du 0.1 bitcoin sedan läggs ordern på is tills någon säljer för 80.

Använder du istället det rekommenderade priset eller 81kr får du 0.1 bitcoin för 80/st och 9.9 btc för 81kr/st, alltså du köper alltid de billigaste. Använder man det "rekommenderade" priset får man alltid pengar över. Kanske blir i framtiden att priset rekommenderas efter vilken volym man vill köpa, men det skulle kräva AJAX och andra programmeringstekniker jag ännu inte är insatt i.

Vänliga hälsningar,
Sebastian, ensam kundtjänst och administratör på Kapiton.

P.S. Jag överväger att stänga av kontaktformuläret på fredag-lördag-nattskiftet till måndag middagstid varje vecka. Banker flyttar helt enkelt inte pengar på helger och en överföring tar alltid åtminstone till bankdagen efter, där bankdagar är måndag till fredag. Jag svarar generellt inte på frågor i stil med "Jag skickade pengar idag, Lördag, för fem minuter sedan, vart fan är mina pengar?", hoppas ni inte tar illa upp men jag är bara en enda person, som sagt och jag får 4-5 liknande meddelanden om dagen vilket blir väldigt stressigt. Har ni väntat mindre än en dag, vänligen vänta lite till.

P.P.S. Loggar mycket sällan in på detta konto så försök inte kontakta via PM om svar inte kan vänta någon månad.
Senast redigerad av Kapiton 2012-11-22 kl. 14:17.
Citera
2012-11-23, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivianV
Hej!

Jag håller på att sätta mig in i detta med bitcoins. Men kan ingenting om banktjänster sen tidigare.
Så långt jag kommit är att ladda hem en plånbok, skapat ett konto på mtgox.

Frågor jag önskar svar på:

1. Vill jag göra en anonym insättning på mtgox så gör jag det till deras japanska konto med 1000yen i avgift visst? Men jag om jag vill göra det i euro så uppmanar dom starkt att göra en euro bank transfer och då måste jag ha ett verifierat konto och är inte längre anonym? Man kan väl inte bara hitta på namn adress osv? Och jag antar att det är i euro jag ska göra det, eller hur gör ni andra?

2. Om jag ändå för över euro till deras japanska konto vad händer då? Och det är då bara att via min internetbank föra över till deras konto med mitt personliga meddelande, ange att det är euro det ska göras i?

Vore oerhört tacksam om någon tog sig lite tid att hjälpa mig

Svara gärna här eller pm:a mig.

Mvh VIv

Svar plz?
Citera
2012-11-23, 02:06
Medlem
Provar en ny fråga som någon kanske orkar svara på

Hur viktigt är det att vara anonym vid köp av bitcoins om man vill vara anonym.

är det lugn att regga på sig själv eftersom att ingen kan spåra sen vad jag gjort med mina btc eller?

Tacksam för svar!

Mvh Viv
Citera
2012-11-23, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FattigaShejken
Jag vill köpa bitcoins på mtgox och jag ska nu sätta in pengar, SEK, men jag vill inte förlora pengar för att jag tabbar mig så jag kommer hit för lite hjälp. Använder mig av Swedbank för övrigt.
Clearingnummer*845 (?)
Kontonummer*7365426 (?)
Mottagare*

Account Number: 845-7365426
Name Of Bank: Sumitomo Mitsui Banking Corporation
Branch Name (if required): Kichijoji
Bank address: Honcho 1-7-5, Kichijoji, Musashino, Tokyo, Japan, 180-0004

Är det "Sumitomo Mitsui Banking Corporation" som jag ska skriva in som mottagare eller?
Har för övrigt läst att de omvandlar ens SEK till EURO, är det sant? Kan jag se till så att det inte händer i så fall?

Undrar lite samma saker som dig. Men tyckte jag läste någonstans att om man skriver på Swedbank att man vill skicka Euro ska det gå. Tror inte det är avgift om så är den nog liten.
Även hört att man måste skriva allt exakt rätt, annars tar dom600 och skickar tillbaks smulorna som blir över
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in