2013-12-08, 11:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Härvid är vi oense. Hennes blod pulserade inte ut alls. Därav inre blödning.

Oense med dig här. Så länge hjärtat slår pulserar blodet ut invärtes i kroppen där sticken orsakat skador på blodkärl. Att så hade skett konstaterades vid obduktionen.
Citera
2013-12-08, 12:02
Medlem
Har läst sammanfattningen från den 17 okt, men har processen kommit längre nu; är han dömd, frisläppt eller vad mer har hänt med den förut misstänkte GM?
Citera
2013-12-08, 12:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Men okej, om vi säger så här då, tror du att AN skulle skydda MB om hon visste att han styckat hennes hatobjekt? Skulle AN våga fortsätta sova i samma säng med en man som är kapabel att stycka någon? Jag tror inte det, de har båda uppgivit att det blivit fysiskt när de bråkat ibland, alltså skulle hon då få leva med vetskapen att han faktiskt är kapabel att döda och det kan vara hennes tur nästa gång. Så nej, jag tror inte hon skulle våga skydda en sån person för det skulle innebära att hon själv fick leva med ett konstant dödshot över sig.

Om MB sett VB som ett så stort hot mot hans liv och framtid så hade han inte fortsatt ha kontakt med henne. Då hade han talat om för AN att "En av mina elever är helt rubbad, hon tror vi har ett förhållande bla bla bla". Han hade lätt kunnat slå i AN en trovärdig lögn ang varför VB var efterhängsen, och allra helst eftersom VB var lite speciell. Men MB ville fortsätta ha en viss kontakt med VB. Jag ser ingenting som tyder på att han var livrädd att VB skulle förstöra hela hans liv, för då borde han rimligen ha brutit totalt med henne. Det kanske t.om var så att han kände att det skulle bli ett jävla liv om AN fick veta det, men att han inte står och faller om hon skulle lämna honom? Deras relation tycks ju inte direkt ha varit en dans på rosor rent allmänt.

Vem hade folk trott på? Den "konstiga" unga tjejen som bevisligen stalkat flera personer och som blivit kär i sin tränare, hon som inte riktigt fixar de sociala koderna? Eller läraren, egenföretagaren, tränaren och maken som har ett stort socialt kontaktnät och som folk beskrivit som en snäll kille som alltid ställer upp? Nej VB var inget hot mot honom, hon var jobbig, hon hade kunnat ställa till trassel i hans privatliv, men han hade kunnat snacka bort det hur lätt som helst och folk hade trott på honom, inte henne. Och det tror jag han är väl medveten om.

AN skulle skydda MB, det är jag övertygad om, de sitter ju på samma gren. Ser ingen anledning för AN att byta säng, hon utgör väl inget hot mot MB ?

Vet inte exakt vad MB har gjort i det här, men det är inte han som styckat VB, det kan vi nog vara rätt säkra på. Knappast han som har stuckit henne heller. Däremot slagit mot kroppen i ett inledande skede, tycker detta framkom i obduktionsrapporten om man tolkar skrivningen om detta.

Till slut blev hon ett hot mot en stor del av MB:s existens, såväl privat som i yrkesrollerna. Läs förhöret med AN så förstår du.
Citera
2013-12-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror inte att det fanns något konsekvenstänk
alls när det hände. Det "svartnade" för GM, sedan var det ett faktum.

Nu kanske han börjar inse att han penslat in sig i ett hörn.

EDIT. Moa-Tova du inte endast bagatelliserar otrohet i sig, du tycker också man skall ha förståelse för att män ibland "tänker" med fel huvud ...

Ibland kan jag undra, vilket du tänker med.
Nja det är inte riktigt sant. Otrohet är ett svek i olika grader då förstås. Men att det i detta fallet är ett motiv för mord kan jag bara inte tro på . då skulle folk kunna gå och ha ihjäl folk lite både till höger och vänster. MB is dessutom inte visat att han varit obekväm i situationen med VB. Det är något ni här inne tolkat in.
Tror han hade mer känslor för henne an man får reda på. Iallafall så brydde han sig om henne. Han tyckte kanske synd om henne, vad vet jag.
Har för mig att jag tom kallade honom halvfet gubbsjukj sex missbrukare för inte så många inlägg sedan.
Hur får du det till att jag tycker man ska ha förståelse för det!? Där måste du missuppfattat mig. Tycker du jag verkar tycka MB är en riktig karlakarl som knullar runt?
Tror inte det du. Min personliga åsikt om MB är inte vacker. Han har betett sig som ett svin mot både AN och VB är. Men det är VB som fått ta skulden och därmed enligt er motiverat sitt egna mord.
Men, när man kommer upp i åldern så kan ens partners lust och behov försvinna och det ärvanligare an man tror att man går till någon annan. Både män och kvinnor drabbas av detta, det är ett faktum.
Vad gäller mina egna huvuden så tänker båda endast på en kvinna.
Citera
2013-12-08, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gruvjagarn
Har läst sammanfattningen från den 17 okt, men har processen kommit längre nu; är han dömd, frisläppt eller vad mer har hänt med den förut misstänkte GM?

KJ ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning (RPU). Därefter fortsätter förhandlingen i TR. TR har tidigare kommit fram till att KJ är skyldig eftersom att han inte är försatt på fri fot. TR kommer att avkunna en dom där det framgår vilket straff KJ ska dömas till - fängelse eller vård samt hur de bedömt framlagd bevisning. TR dom kommer mest troligt att överklagas till HR om jag får gissa?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/ratten-overlagger-om-22-aringen
Senast redigerad av Hiawhata 2013-12-08 kl. 12:41.
Citera
2013-12-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
KJ ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning (RPU). Därefter fortsätter förhandlingen i TR. TR har tidigare kommit fram till att KJ är skyldig eftersom att han inte är försatt på fri fot. TR kommer att avkunna en dom där det framgår vilket straff KJ ska dömas till - fängelse eller vård samt hur de bedömt framlagd bevisning. TR dom kommer mest troligt att överklagas till HR om jag får gissa?

Tack! Då är jag med. KJ är ju inte släppt som du säger och tillsammans med RPU visar det på en fällande dom. Har med ditt svar ett råmärke att gå tillbaka till nu.
Citera
2013-12-08, 12:53
Medlem
Intressant artikel i advokatsamfundets tidning. Advokat Björn Hurtig gör egna kompletterande utredningar till polis/åklagares utredning vilket han verkar vara ganska ensam om i Sverige.

Sid 47 i bifogad länk:

http://www.advokatsamfundet.se/Documents/Advokaten/Advokaten-2013-5.pdf
Citera
2013-12-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Läs fetat från ME077 och begrunda ..
Ja det är lustigt med er. En del är falskt i förhören och en del är jättesant. Ni plockar uppenbarligen ut bitar ni vill tror på. Andra bitar ljuger de sig blå, enligt er. Ser ni mönstret?
Citera
2013-12-08, 13:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Ja det är lustigt med er. En del är falskt i förhören och en del är jättesant. Ni plockar uppenbarligen ut bitar ni vill tror på. Andra bitar ljuger de sig blå, enligt er. Ser ni mönstret?
Det gör vi väl lite till mans? Eller tror du på allt i förhören? Eller misstror du allt?
Citera
2013-12-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Nej, rättegången är över. Dom kommer meddelas, men allt vad som anbelangar denna rättegångens FU och förhör är avslutat.

Däremot kommer de möjligen överklaga. Där är det fritt fram att lägga fram ny bevisning.

Rättegången i TR är inte över förrän en dom har avkunnats.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/bodstrom-nytt-bevis-fran-forsvaret-da-maste-rattegangen-maste-tas-om-8029687.aspx
Citera
2013-12-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det gör vi väl lite till mans? Eller tror du på allt i förhören? Eller misstror du allt?
Jo men detta handlar om att säga m.ot sig själv. Man tror blint på AN och MB ena sekunden, nästa sekund ljuger de. Allt för att bilda en story. Vänd på det.
Tro på att MB hade stor skuld i förhållandet med VB och att han var med på att skapa situationen. I ert tänk är han helt utan skuld- Det är VB som är pesten som ska förgöra. Detta kunde MB förhindrat. Men han valde att inte göra det. Resonemanget håller inte.
De ljuger om kvällen dem 5 e enligt er. Men, man har inte koll på var endaste minut, timma, kväll, dag, dygn, vecka. Att man säger olika saker är inte konstigt.
Man lägger olika saker så minnet, uppfattar olika, minns olika. Hade det varit de som låg bakom mordet hade dessa förhör varit annorlunda - identiska.
Tro på att ett gift par faktiskt inte har full koll så sig själva och varandra på dygnets alla timmar och även kan blanda ihop dagar och händelser från vardagen.
Citera
2013-12-08, 13:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Jo men detta handlar om att säga m.ot sig själv. Man tror blint på AN och MB ena sekunden, nästa sekund ljuger de. Allt för att bilda en story. Vänd på det.
Tro på att MB hade stor skuld i förhållandet med VB och att han var med på att skapa situationen. I ert tänk är han helt utan skuld- Det är VB som är pesten som ska förgöra. Detta kunde MB förhindrat. Men han valde att inte göra det. Resonemanget håller inte.
De ljuger om kvällen dem 5 e enligt er. Men, man har inte koll på var endaste minut, timma, kväll, dag, dygn, vecka. Att man säger olika saker är inte konstigt.
Man lägger olika saker så minnet, uppfattar olika, minns olika. Hade det varit de som låg bakom mordet hade dessa förhör varit annorlunda - identiska.
Tro på att ett gift par faktiskt inte har full koll så sig själva och varandra på dygnets alla timmar och även kan blanda ihop dagar och händelser från vardagen.
Okej, du väljer att tro på dem, trots att de berättar olika saker. Du väljer att misstro KJ. Andra väljer andra delar av förhör att tro på, och att misstro. Alla väljer vad de ska tro på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in