2014-01-28, 19:09
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och jag tvivlar på att du läste mitt inlägg och försökte förstå vad jag sa. Jag gjorde en tydlig skillnad på bevis och indicium, men det missade du förstås, troligen medvetet.

Likdoften som hunden markerade är ett indicium, där tar tekniker och mänsklig hand över undersökningen, i det här fallet hittades mänskligt blod, och blodet är ett bevis.

Ska jag säga det en gång till, jag ger dig lite betänketid innan jag upprepar mig, men då formulerar jag det på ett språk som man talar i förskolan, ok?

Nej, jag behöver inte lyssna på karln, jag har läst hans rapport i FUP, det räcker för min del, jag har en bra uppfattning om hundens markering i bilen och vad som sedan följde på det. Nej, markering för lik är inte oväsentligt i ett mordfall, absolut inte, hur kan du tycka så, Scherlock?

Citat:
Likdoften är en säker indikation på att något som har varit i kontakt med död människa, eller ett lik eller kroppsdelar har legat i utrymmet, det utgör ett indicium.

1) Nej, indikationen är inte säker.

2) Nej, det är inget indicium.

Jag lärde mig redan i förskolan att skilja på indicium och indikation vilket du tydligen fortfarande inte gör...
Citera
2014-01-28, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det där är ju sakfel. Helt fel. Hunden som gjorde sök i bilen är inte tränad att markera blod, sperma m.m. Bara likdoft.

Sedan är det blod nästan längst in till höger i bagageutrymmet också, där handskarna låg. Hur menar du att "planteraren" skulle fått in blodet via en spruta nästan längst in i bagageutrymmet utan droppspill mellan listen och fläcken längst bort? Inte ens med den där flaskan som läckt vatten skapar ett sådant teori-utrymme.
Trollar du?

Liten korrigering: Den avfotograferade besudlade handsken låg ungefär i mitten av bagageutrymmet enligt fotot i FUP. Dock långt från blodbesudlingen av mattan, så din invändning är i sak helt riktig.

Begriper inte att blodsprutarkollektivet vaknat till liv igen. Gå 35-40 sidor bakåt och se en fullständig kross av dessa resonemang. Eller ca 1500 sidor bakåt, då samma sak gjordes gången dessförinnan...

Men vi kan göra det igen. Och sen kan vi ju köra ett varv genom IBAS-rapporterna igen, när blodsprutartänket svalnat lite.

PS Gå inte igång på Lagros irrfärder. Agendan där handlar om att försöka skjuta indiciemål i sank överhuvudtaget. Med implikationer på ett annat mordfall (Mats Alm) som ligger skribenten närmare hjärtat DS
Citera
2014-01-28, 19:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vad sysslade Berg med under tiden c:a 16:00 då Vb enligt uppgift ska ha lämnat sin bostad för att bege sig till KJ för att plugga^^ fram tills familjemiddagen på Pär & Micke's inleddes 19:00 ? Vad gjorde Berg under dessa c:a tre timmar, och vem ger honom alibi för den tiden ?
Han renoverade sin restaurang. Kl 15:44 betalade han på ICA Kvantum och 15:57 betalade han på Coop. Vid 17:30-18-tiden åkte han hem för att byta om och duscha och blev hämtad 18:15, enligt kvitton och egen utsago.
Citera
2014-01-28, 19:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Just vad han har i fickan ser bara lite lustigt ut... kanske lite belöning till Uno när han markerat "rätt"
Men det är inte det som är det intressanta.
Detta är vad jag fiskar efter:
Ulf uppger i förhör att han inte visste att detta var KJs bil vilket jag tycker verkar som rent skitsnack!

Han ser ju att det är bortskuret en stor bit av mattan i bagaget.
Om ni missat det så kan ni titta på filmen igen.
http://www.tv3play.se/play/329279

Visste Ulf att KJ bil hade en bortskuren bit matta, dessutom låg det ett papper över hålet i mattan vad jaghar förstått? Oavsett vilket så kommenderar han inte hunden att ligga, så vad är problemet?

Ja, det kan vara en belöning i den putande fickan, en boll t ex. Hur vet föraren att hunden har markerat för målsubstansen då, jo, det har säkerställts i prov att hunden gör rätt, annars hade den inte varit med i matchen. Men hunden kan väl göra fel, kanske, just därför gör man om söket med ett eller flera oberoende hundekipage där man har fått träff. Om det gjordes i bilen har jag glömt, men jag utgår ifrån det iaf. Att markera något som inte finns, nä, att missa att markera, det kan man inte veta men har säkert hänt.
Citera
2014-01-28, 19:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
1) Nej, indikationen är inte säker.

2) Nej, det är inget indicium.

Jag lärde mig redan i förskolan att skilja på indicium och indikation vilket du tydligen fortfarande inte gör...

I det landet som jag bor i är indikation en synonym till indicium. Förmodligen har du inte gått i en svensk skola, jag misstänker det.
Citera
2014-01-28, 19:28
Medlem
zero73s avatar
Citat:
I det landet som jag bor i är indikation en synonym till indicium. Förmodligen har du inte gått i en svensk skola, jag misstänker det.

http://www.ne.se/indikation
http://www.ne.se/indicium

Citera
2014-01-28, 19:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
http://www.ne.se/indikation
http://www.ne.se/indicium

Vad är det som är så kul? Markeringen indikerar att t ex. ett lik har legat i bilen, och i hypotesen blir markeringen ett indicium. Har ni svårt för ordförståelse?

Samma innebörd, vad är problemet?

EDIT; Du missar det fetmarkerade och glömmer bort det understrukna.

ne.se Citat;

indikation, något som talar för att ett visst förhållande föreligger; inom medicinen omständighet som utgör skäl för att vidta en viss åtgärd, t.ex. vid utredningen eller behandlingen av en sjukdom eller ett symtom.

Senast redigerad av OY 2014-01-28 kl. 19:35.
Citera
2014-01-28, 19:38
Medlem
Citat:
Har du lust att länka till den här intressanta tavlan, tror inte att jag har sett den, kanske fler som undrar?
http://www.kuriren.nu/nknyheter/direktrapportering-fran-rattegangen-7107220.aspx

Bild nr 3
Citera
2014-01-28, 19:43
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Visste Ulf att KJ bil hade en bortskuren bit matta, dessutom låg det ett papper över hålet i mattan vad jaghar förstått? Oavsett vilket så kommenderar han inte hunden att ligga, så vad är problemet?

Ja, det kan vara en belöning i den putande fickan, en boll t ex. Hur vet föraren att hunden har markerat för målsubstansen då, jo, det har säkerställts i prov att hunden gör rätt, annars hade den inte varit med i matchen. Men hunden kan väl göra fel, kanske, just därför gör man om söket med ett eller flera oberoende hundekipage där man har fått träff. Om det gjordes i bilen har jag glömt, men jag utgår ifrån det iaf. Att markera något som inte finns, nä, att missa att markera, det kan man inte veta men har säkert hänt.

Har du kollat filmen?

Ulf ser att det ligger ett vitt ark i bagaget på alla tre vilar... sedan när Uno krafsar i sista bilen på pappret så syns det nog ganska tydligt att man skurit en stor bit från mattan i KJs bagage.

Har inte hittat någon stans i Fupn att sök i KJs bagage har gjorts med fler hundar än Uno.
Citera
2014-01-28, 19:43
Medlem
ballobass avatar
Har läst in massa sidor med förhör med KJ nu och han har ju beskrivit hur hand och hans kompis AB skulle dumpa en kropp om de mördat någon, DE bör väl sökt på dessa platser noggrant antar jag , eller?
Citera
2014-01-28, 19:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det tror jag med.
Ta en extra titt på KJ tavla som han visade upp för pressen. Prova plotta in den på en karta över Boden. Märkligt nog sammanfaller strecken som han ritade på tavlan med de områden som förekommer i fallet VB (någotsånär, betänk att han kan ha ritat tavlan ur sitt minne om hur det ser ut). Pröva själv (guide):
1) integraltecknet i mitten kan du plotta från stugan till hans hem,
2) knorren som går uppe och mot vänster riktning kan du dra via bron mellan buddbyträsket mot Degerbergsfortet och vidare norrut,
3) kringlan till höger ringar in gammelängsfortet, mjösjöberget, smedjefortet mot kj föräldrahem,
4) knorren innanför cirkeln med en punkt och en krok kan föreställa FP 1 och FP 2,
5) Knorren nere till höger ringar in området där operation fallen angel var den 11 maj,
6) trollsländan på bilden kan föreställa där hon dog (trollsländans parningslek är speciell i maj månad, hanen tar ett strypgrepp på honan för att säkerställa att ingen annan hanne får honan),
cirkelkroken ovanför trollsländan passar in runt torpjärdan,
7) kometpilen nere till höger passar in enligt följande:
7.1) översta cirkeln placeras vid där det går att köra under 97:an (där KJ ska ha kört bil mot norra svartbyn)
7.2) den andra cirkeln snett nere till vänster passar in på sävastklinten där paintball banan finns, samma ställe som KJ och hans vänner var och letade, han drack ur en burk,
7.3) Den tredje cirkeln passar in i en liten sjö där TP bor,
7.4) Den fjärde ("pilspetsen") vet jag inte, men gissar att det kan vara en liten sjö på andra sidan av 97, mitt emot infarten vid sävast. Den enda logiska plats som passar in i mönstret från tavlan mot satellitbilder). Skulle i den mest konspiratoriska världen vara dit som bevismaterial har kastats.

Förkasta, kasta eller pröva själv och se vad ni kommer fram till. Medveten om att det är fantasifullt, men det är en lockande tanke.

Vill inte uppmana till brott mot upphovsrätten, men om det är tillåtet i informationssyfte eller på annat vis, kan du isf greja ihop det här i photoshop så att det blir tydligt vad du menar. Lägg teckningen på kartan och visa oss, vore kul att få se hur det ser ut. Ett dolt budskap hade ju varit kronan på verket, varför annars visa bilden för pressen som en liten femåring visar sitt kludd för drottningen?
Citera
2014-01-28, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han renoverade sin restaurang. Kl 15:44 betalade han på ICA Kvantum och 15:57 betalade han på Coop. Vid 17:30-18-tiden åkte han hem för att byta om och duscha och blev hämtad 18:15, enligt kvitton och egen utsago.

Ja enligt FUP kanske, men den behöver inte MBoudine läsa. Hans enorma kunnande, kännedom av fallet väger tyngre. Vilka med KJ "intressegemensamma" som deltog i "eventet" mot Vatchareeya Bangsuan någon gång i maj med alla dess "excesser" har polis, åklagare och alla som trott sig vara normalbegåvad inte förmåga att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in