Citat:
Ursprungligen postat av
TheSkeptiker
(min fetning) Fetar detta och tar det ur sitt sammanhang i ditt inlägg men gör det bara för att jag grunnat på en sak i ett par dagar angående hennes skador på ryggen resp. bröstet.
Jag svänger ibland mellan hat eller inte hat, besinningslöst eller ej dito.
Antingen är skadorna på ryggen medvetet precisa för att punktera lungan precis så att den faller ihop och lämnar plats i buken och då är kanske hugget i bröstet i hjärtat också medvetet för att kunna fylla bröstkorgen med blod och därmed så lite blodspillan som möjligt. Dvs huggen i ryggen kom före de i bröstet och sen efter det har hon hela tiden legat på rygg i all hantering av henne då rättsläkaren konstaterade den mängd blod som rann ur henne vid undersökningen.
Eller så är det hugget besinningslöst flera gånger i ryggen men att mordvapnet är så pass kort att hela vapnets längd inte räcker längre in än den precisa skadan på lungan?
Har funderat mycket på varför det var så många skador och hugg i ryggen men bara en eller ett par i bröstet...
Jag har också funderat mycket över huggen, så jag tänkte fylla på med lite tankar.
Har svårt att tänka mig att man kan hugga med sån precision att man precis punkterar lungan och hjärtat. Det var nog mer tur än skicklighet.
FUP s.277 Bild 1 och s.422, ser ut som att GM har huggit henne i ryggen i två omgångar. Huggen är också så nära varandra att jag tror att hon måste ha varit medvetslös eller åtminstone inte kunnat röra på sig när det skedde. Dom känns också lite slarviga och "onödiga" eftersom dom inte var speciellt djupa.
Däremot en annan sak, som känns lite störade, FUP s.416 punkt 110.:
"110. Sårskada (44) fortsätter i en sårkanal rakt fram och bakåt genom muskulaturen i bröstkorgsväggen där sårkanalen delar sig i två kanaler ett par millimeter innan den lämnar muskulaturen och fortsätter in genom hjärtsäcken och genom det vänstra så kallade hjärtörat. Inga skador ses i hjärtsäckens baksida."
Betyder det att GM drog ut vapnet lite och tryckte in det igen för att vara säker på att komma åt hjärtat? I så fall så känns det inte som något som är besinningslöst, mer som något kallsinnigt och beräknande.
Vet inte om det är bra att läsa igenom obduktionsrapporter innan man ska gå och lägga sig.