Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Alltså det är ju så att bitcojns dividerande bara är ett förtäckt sätt att trycka mer pengar.
Trycker man mer fiat-pengar, då minskar värdet på de man har. Om man dividerar bitcoins i mindre delar, då ändras inte värdet av de bitcoins man har.
Citat:
Ursprungligen postat av
2_Thumbs_Up
Nej, blockkedjetekniken har aldrig existerat tidigigare så något liknande har aldrig inträffat. Rent tekniskt så kan man inte ändra bitcoinprotokollet. Gör man en ändring så delar man blockkedjan i två, och båda delarna lever vidare. Så de som ogillar ändringen kan fortsätta använda originalet. Man har skapat en altcoin med bitcoins transaktionshistorik, inte ändrat Bitcoin.
Det har förekommit "forks" pga av buggar. Om jag förstår det hela rätt, så gjordes en fix som sträckte sig tillbaka i tiden, vilket då gav upphov till en "fork". Men eftersom fixen accepterades av majoriteten, så är det den som gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Du är alltså inte medveten om att bitcoinprotokollets konstgjort satta gräns på 21 miljoner coins kan justeras uppåt i all evighet?
Jag kan inte det så bra, men jag antar att man kan ändra precis vad som helst i protokollet. Majoriteten måste acceptera ändringen. Det finns en process för detta, se
Bitcoin Improvement Process. I så fall man kan också öka övre gränsen. En sådan ändring skulle i ett slag minska värdet på alla existerande bitcoins. Men, ändringen måste accepteras av majoriteten av alla "miners". Frågan är varför det skulle vilja göra det? Värdet av de coins de får med "mining" minskar.