2013-12-07, 20:26
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Skulle det bli så att allmänheten, företag och myndigheter accepterar bitcoin så kan det bli till en stabil valuta. Men den kommer hursomhelst vara baserad på luft.
Bitcoin är rätt unikt, men den bästa jämförelsen är commodity money. Värdet kommer ifrån att bitcoin har egenskaper som värderas för att de underlättar handel. Bitcoins är knappa, delbara, portabla, homogena och durabla. Detta är egenskaper för "bra" pengar. Kollar du på alla råvaror som använts som pengar historiskt så har de haft dessa egenskaper i någon omfattning (kryddor, guld, silver etc).

Kort och gott, Bitcoin har värdefulla egenskaper. Detta är inte luft, utan ytterst reella egenskaper. Kan man sin ekonomiska historia så vet man att pengar växte fram naturligt på marknaden. Bitcoin är unikt då det är skapat för att ha de egenskaper som marknaden tenderar att värdera hos valutor, och erbjuder samtidigt något nytt som aldrig existerat tidigare. Att omedelbart kunna överföra värde till andra sidan jorden utan en bank är värdefullt. Att kunna lagra värde på ett sätt som gör det omöjligt att konfiskera är värdefullt. Att kunna ingå överenskommelser som är omöjliga att bryta är värdefullt.

Jag ser Bitcoin som ett ganska bra test för en persons förståelse för pengar. Om man inte ser potentialen så saknar man enligt mig åtminstone någon grundläggande insikt angående pengar (eller tekniken). Jag säger inte definitivt att Bitcoin kommer lyckas. Det är fortfarande väldigt experimentellt. Men det finns så många potentiella användningsområden att jag omöjligt kan se någon rationell grund för att det kommer misslyckas med 100% sannolikhet.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Förövrigt tror jag att det är dåligt för bitcoin att det dyker upp så många andra nya nätcoins. Urholkar trovärdigheten i mina ögon. Okej om det bara fanns en ny hokuspokus-valuta att hitta acceptans för, men nu flödar nätet över av dessa. När jag startar The_Bunkcoins om en vecka ska jag haussa sönder det här forumet
Ja, altcoins är ett hot mot en av de viktigaste egenskaper för en valuta, knapphet. Om någon altcoin slår igenom så är den upplevda knappheten borta. Då finns det potentiellt oändligt med coins istället för ett tak på 21 miljoner, och kryptovalutors framtid blir betydligt mer osäker då de inte håller vad de lovar. Jag tror dock inte att det finns någon större risk för detta då nätverkseffekterna är så pass viktiga för valutor. Bitcoins försprång går inte att komma ikapp såvida man inte kan erbjuda någon avsevärd förbättring, vilket ingen av kopiorna gör. Bitcoin är en potentiell standard för värdeöverföring på internet. Det är svårt nog att ersätta standarder även när den nya standarden är uppenbart bättre. Det är bara att kolla på hur det går för USA och metersystemet. Att vara först är extremt stort i det här sammanhanget
Citera
2013-12-07, 20:31
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Oh boy, oh boy...var ska man börja.

Av alla som postar i den här tråden så är det nog du som tar priset. Även om konkurrensen är hård. Detta för att du verkligen verkar tro på det du skriver. Vilket är sån smörja så det e inte sant. Bear with me jag ska förklara...
Haha, gott att jag engagerar. Tror på vad jag skriver? Tja, kalla mig gammalmodig, men jag utgår faktiskt från att de flesta här gör det. De som inte tror på det de själva skriver brukar kallas troll, inte sant?

Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Utläggning om FOFAS dilemma och diverse ekonomisk teori, mm
Vi får väl se
Citera
2013-12-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Nej, varsågod och upplys mig. Passa även på att upplysa din följeslagare (Etnad11) ovanför som uppenbarligen inte heller tycks känna till detta.
Du är alltså inte medveten om att bitcoinprotokollets konstgjort satta gräns på 21 miljoner coins kan justeras uppåt i all evighet?
Senast redigerad av Nibiru2011 2013-12-07 kl. 20:39.
Citera
2013-12-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
så kronan kan "skapas i evighet" därför att man kan döpa fraktioner av den till ören osv?

Alltså det är ju så att bitcojns dividerande bara är ett förtäckt sätt att trycka mer pengar. Det fattar de flesta men tydligen inte bitcoinfreaksen som missade mattelektionerna.
Citera
2013-12-07, 20:41
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du är alltså inte medveten om att bitcoinprotokollets konstgjort satta gräns på 21 miljoner kan justeras uppåt i all evighet?
Det skulle kräva en hard-fork och en sådan kräver väldigt hög konsensus för att gå igenom utan kaos i bitcoinekonomin. Att få konsensus för något som innebär att väldigt många skulle förlora pengar är i praktiken omöjligt. I teorin kan du ändra bitcoinprotokollet hur du vill, men du kan inte ignorera ekonomiska incitament hur som helst.

Citat:
Alltså det är ju så att bitcojns dividerande bara är ett förtäckt sätt att trycka mer pengar. Det fattar de flesta men tydligen inte bitcoinfreaksen som missade mattelektionerna.
Ja precis. Om jag delar upp ett kg silver i tusen delar och kallar dessa delar för ett gram silver, så har jag ju helt plötsligt tusen gånger så mycket silver. Och om jag delar upp en meter i hundra delar och kallar dem för centimeter så har ju alla människor helt plötsligt blivit hundra gånger så långa. Hur kan någon inte förstå detta.

Idiottroll.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2013-12-07 kl. 20:45.
Citera
2013-12-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Det skulle kräva en hard-fork och en sådan kräver väldigt hög konsensus för att gå igenom utan kaos i bitcoinekonomin. Att få konsensus för något som innebär att väldigt många skulle förlora pengar är i praktiken omöjligt. I teorin kan du ändra bitcoinprotokollet hur du vill, men du kan inte ignorera ekonomiska incitament hur som helst.

Liknande det du skriver ovan har ju inträffat i den verkliga ekonomin ett flertal gånger trots att ingen trodde det skulle ske så just you wait an see.
Citera
2013-12-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up

Ja precis. Om jag delar upp ett kg silver i tusen delar och kallar dessa delar för ett gram silver, så har jag ju helt plötsligt tusen gånger så mycket silver. Och om jag delar upp en meter i hundra delar och kallar dem för centimeter så har ju alla människor helt plötsligt blivit hundra gånger så långa. Hur kan någon inte förstå detta.
Spela inte dummare än du är.
Citera
2013-12-07, 20:50
Medlem
72mms avatar
Citat:
Inte alls för Paypal är bättre än Bitcoin för att det fungerar bättre säkrare och smidigare än Bitcoin att Paypal inte gillar att associeras med bedragare knark och porrhandlare är inget större problem vare sig för de flesta av dess användare eller mig.
"Paypal är bättre än Bitcoin därför att det är bättre. Det är bättre för att det är bättre och för att jag säger det. Det är bättre. Det är bättre på alla sätt och vis helt enkelt därför att det ÄR bättre"

Citat:
72mm börjar inse att du är så kåt på bitcoin att du är helt ute och cyklar vilket är tydligt när man läser det du skriver överst eller tycker du verkligen att Bitcoin är smidigare än kreditkort?
Inte alls. Tvärt om, jag tillhör de där som inte ens normalt har kontanter på mig. Jag är en flitig kort-användare. Det är helt klart det smidigaste vi har nu. Vad har det med något att göra?

Citat:
Ej kort under 100 laåppar ser jag ällan att de finns beror nog inte på eventuella avgifter utan för att butiken eller baren vill att folk ska handla mera.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontokort#Avgifter
http://www.dn.se/ekonomi/bankerna-tjanar-miljarder-pa-dold-kortavgift

Citat:
Att systemen skulle läcka hundratals miljarder om året i bedrägerier om året är ju bara trams. Bitcoinhandeln däremot har ju läckt en hel del pengar de senaste månaderna.
http://www.forbes.com/sites/haydnshaughnessy/2011/03/24/solving-the-190-billion-annual-fraud-scam-more-on-jumio/

Citat:
Slutligen är du medveten om att det försvinner bitcoins årligen på grund av bortslarvade lösenord och trasiga hårddiskar så en dag kommer det kanske inte finnas så många bitcoin kcar i rotation. Lycka till med det.
Ja, hur ska vi klara oss? Deflationen detta kommer skapa kommer utan tvekan döda systemet.
Citera
2013-12-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
[i]

Inte alls. Tvärt om, jag tillhör de där som inte ens normalt har kontanter på mig. Jag är e
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontokort#Avgifter
http://www.dn.se/ekonomi/bankerna-tjanar-miljarder-pa-dold-kortavgift

http://www.forbes.com/sites/haydnshaughnessy/2011/03/24/solving-the-190-billion-annual-fraud-scam-more-on-jumio/
Dålig källa du angav där stod det dock 190 Billion dollar in retail fraud. Det är inte samma sak som kreditkortsbedrägeri, dessutom verkar siffron enormt uppblåst. 190 miljarder dollar är runt 1200 miljarder
kronor vilket betyder runt 4.000 kronor per invånare i USA årligen bara gällande butiksbedrägerier, det fattar nog t.o.m. du att det inte kan stämma eller?
Citera
2013-12-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Ja, hur ska vi klara oss? Deflationen detta kommer skapa kommer utan tvekan döda systemet.
Deflationseffekten är redan det som stoppat Bitcoin från att bli det alla ni gapar om.
Citera
2013-12-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfraidButBrave
Vad pratar du om? Folk köper SEK, USD och andra valutor hela tiden pga att värdet går upp och ner för att tjäna pengar på det. Är dom valutorna också pyramidspel menar du?

Folk som köper SEK gör det för att de vill handla saker här och inte investera.
Länder som handlar USD kommer inte få något tillbaka vid default eller dollarkollaps så inget pyramidspel där heller.

Men bitcoin behöver nya investerare hela tiden som kan köpa upp de som drar sig ur och folk som kan dra sig ur finns det gott om.
Citera
2013-12-07, 21:03
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Liknande det du skriver ovan har ju inträffat i den verkliga ekonomin ett flertal gånger trots att ingen trodde det skulle ske så just you wait an see.
Nej, blockkedjetekniken har aldrig existerat tidigigare så något liknande har aldrig inträffat. Rent tekniskt så kan man inte ändra bitcoinprotokollet. Gör man en ändring så delar man blockkedjan i två, och båda delarna lever vidare. Så de som ogillar ändringen kan fortsätta använda originalet. Man har skapat en altcoin med bitcoins transaktionshistorik, inte ändrat Bitcoin.

Citat:
Spela inte dummare än du är.
Jag spelade dig, och du är dummare än vad jag är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in