2013-12-03, 18:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag förstår frustrationen och lockelsen, det känns bara som en tråkig miljö som liknade högstadiemobbning.
Om man önskar vara den rationella människan kan man sträva efter att uttrycka sig bättre, det är allt. En högre nivå tror jag är bättre överlag för oss alla.

Då vill jag att andra sidan bjuder till och t ex slutar rada upp argumentationsfel och redan refuserade argument fastän de blivit tillsagda 100 ggr.

Det känns inte rättvist att jag t ex ska behöva sitta här och förklara i 20 inlägg att "icke-tro" inte är samma sak som "förkasta" utan att vederbörande ens låtsas om det...eller att nån ska sitta här och spela viktigpetter bara för att han själv hade fel...DET provocerar mig oerhört. Och ändå ska jag VARJE gång ta "the high road"? Hur många chanser ska man få?

Jag menar, det är lätt kritisera högstadiemobbning...och det är väl riktigt i sak....men man glömmer att det i skolsalen bredvid sitter vuxna människor och resonerar som dagisbarn. Vem säger till dem att växa the fuck up?

Med det sagt, så jobbar jag iaf på det...men det tar tid...
Citera
2013-12-03, 18:38
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jag antar att du inte tror på tomten? Isf så vet du vad det betyder att inte tro.
Hur skulle du definiera att tro?

Om jag säger: "jag tror på dig". Vad betyder "tro" i detta fall?
Citera
2013-12-03, 18:40
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Spelar ingen roll, vad det än är så är icke-tro motsatsen.
Hur ska vi kunna veta vad "icke-tro" är när vi inte vet vad tro är?
Har du ingen definition på vad tro är?
Citera
2013-12-03, 18:54
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1

Vad har det med saken att göra?

Att sätta sin tillit till någon/något eller anse det som tros är mest sannolikt. Vilken av dem beror på sammanhanget. I ditt exempel blir det den första.

"Men de funkar ju inte när det kommer till att tro på tomten!" eller något liknande tänker du säkert nu. Men det gör det, enligt den första definitionen så innebär tilliten att man tar för givet att tomten existerar.
Citera
2013-12-03, 18:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

På samma sätt om vi inte behöver veta vad "A" är för att veta att motsatsen till "A" är "icke-A"

Citat:

Nej, det beror på sammanhanget, språket är inte till vår hjälp här direkt eftersom ordet används till mycket.
Citera
2013-12-03, 23:59
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Med risk för att vara off topic...

Det känns rätt onödigt att kasta sand i sandlådan på det här viset och kalla folk patetiska.

Även om det är lätt att dras med och jag själv inte är någon oskyldig duvunge så är det nog rätt okonstruktivt att ligga på den här nivån. Ingen lär sig och alla blir envisare och ska vinna till varje pris.

Ett mycket klokt inlägg som får stå kvar trots att det är Off-Topic

Jag har nu raderat ett drygt 20tal inlägg som inte direkt varit kvalitetshöjande i denna tråd.

Ber nu vänligen medverkande debattörer att följa Sepiritz råd och höja nivån på diskussionen en smula.

Tack /Moderator
Citera
2013-12-04, 09:26
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det är tillit, att överge sin tilltro till annat och bygga tillit där i annan slags sfär som man döpt till gudomlighetens vidder.

Att överlämna sin tillit till gud ser olika ut för olika personer, man har bakåt i tiden haft som krav att människor överlämnar sig, att istället för sig själv förlita sig på gud : bl.a därför desa diskussioner om bl.a ateism ens uppstått. Inte minst då den gammeldags trosupptagningen ännu lever aktivt i många samhällen på jorden. du har inte minst islam, med en exegetik som är väldigt rigid.

Så tro är egentligen, i den religiösa kontexten betydligt mer än tro.. ett utvidgat begrepp, helt klart

Men när du ställer frågor som relaterar mänsklig interaktion, då går du sidospår för att leta argument, egentligen går du OT.. när du spretar och skiftar kontext. (om du förstod)
Citera
2013-12-04, 10:11
Medlem
Rodjas avatar
Citat:

Jag definierar tro så här: Att tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet
om det man inte ser.
Citera
2013-12-06, 01:13
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Jag definierar tro så här: Att tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet
om det man inte ser.
Ja ett sådant mantra kan man intala sig själv om man vill sluta känna.

Är du så kall som du vill påskina?
Citera
2013-12-06, 01:16
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
I världen, lilla vännen, i världen.

Visst gör man det, men det är inte motivationen eller anledningen.

Jag tror inte Kejsarens nya kläder betyder vad du tror att det betyder.
Snyggt svar på min kritik.

Men vad tror du egentligen då? Undrar det mest?
Citera
2013-12-06, 01:33
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det hör med till att bli en rationell vuxen att man läggar simplistiska trots-reaktioner bakom sig och skaffar sig riktig kunskap istället.
Som i din scientism-sekt menar du?
Ser du inte ens vad du lyder under människa?
Citera
2013-12-06, 02:25
Medlem
speedcolas avatar
Ateism ÄR en tro

http://www.rzim.eu/the-scandanavian-sceptic-or-why-atheism-is-a-belief-system
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem