2013-12-01, 23:56
Medlem
Elephnts avatar
Hej.

Jag hamnar i fas 3 i början av 2014.
För att få ersättning måste jag vara berättigad a-kassa.
Försäkringskassan säger att jag är det och kommer att få ersättning som vanligt under fas 3.

Problemet är att jag inte haft kontakt med en a-kassa sedan 2011.
Jobbade då några år innan(2009) i exakt sex månader och kunde därefter få ersättning i ungefär ett år. Tog ut mina sista dagar i juli 2011

Finns det någon som kan förklara detta?
Citera
2013-12-02, 04:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elephnt
Hej.

Jag hamnar i fas 3 i början av 2014.
För att få ersättning måste jag vara berättigad a-kassa.
Försäkringskassan säger att jag är det och kommer att få ersättning som vanligt under fas 3.

Problemet är att jag inte haft kontakt med en a-kassa sedan 2011.
Jobbade då några år innan(2009) i exakt sex månader och kunde därefter få ersättning i ungefär ett år. Tog ut mina sista dagar i juli 2011

Finns det någon som kan förklara detta?

Den som ej tidigare kvalificerat sig för ersättning från a-kassa, alltså ej uppfyllt ett arbetsvillkor, kan vid deltagande i Jobb- och utvecklingsgarantin endast beviljas aktivitetsstöd under som längst 450 dagar. Eftersom Jobb- och utvecklingsgarantins första två faser upptar dessa 450 dagar, kan du alltså inte få aktivitetsstöd under den tredje fasen.

Informationen återfinns i Förordning om aktivitetstöd 5a§ andra stycket.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-19961100-om-arbet_sfs-1996-1100/?bet=1996:1100
Citera
2013-12-02, 09:52
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diar84
Jobbar på en a-kassa i Finland. Fy fasen, stackars ni som har svensk a-kassa. Bland de sämsta villkor i Europa. Några exempel:

1. 300 a-kassa dagar i Sverige, 500 i Finland.

2. Inga pengar om du åker från Sverige - I Finland får du resa hur mycket du vill & få pengar. Bara du är anträffbar på mail/telefon & kan direkt komma tillbaka om du får ett jobb.

3. Skit i hur mycket lön du har. A-kassa i Sverige betalar aldrig mer än 11 158 kronor efter skatt. I Finland får du din ersättning utgående från din lön, upp till 3408,30 euro (ca 32 000 kr) Plus pengar om man har barn under 18 (5,24 € för ett barn, 7,69 € för två barn och 9,92 € för tre...)

4. I Sverige måste du flytta inom HELA Sverige - I Finland inom sitt pendlingsområde. Ingen ska tvingas flytta!

5. Helt sjukt i Sverige: I Sverige får man BARA 75 dagar från a-kassan om man jobbar tim/deltid. Sen får du välja: jobba eller a-kassa. I Finland: uppskattar att folk jobbar än att vara hemma. Jobbar du t.ex. 50% får du dubbelt upp dvs. ersättning för 1000 dagar (500+500 dgr)

6. Kan du plugga & få kassa i Sverige? INGEN CHANS! I Finland får du studera heltid i max 2 år med full a-kassa. Om du kanske hoppat av yrkeshögskola eller universitet. Eller t.ex. vill bygga upp en kandidatexamen till magister. De här två åren måste dock leda till en utbildning.

I Sverige är det kört att studera som vuxen om du inte är rik eller får CSN - helt sjukt!!

7. Som pensionär i Fi & Swe: I Sverige 65-68. Om man i Finland är fyllt 59 år, 'blivit' arbetslös får man lyfta a-kassa tills man är 65! (krav: jobbat 5 år) I Sverige som långtidsarbetslös 59 år = fas 3 så det ryker om!

I Sverige tycker rådande borgerliga att långtidsarbetslösa ska slava "gratis" i fas 3. Inga ungdomar får insatser de första 90 dagarna. Vuxna först efter a-kassa eller 14 månader.

I Finland får alla 'aktivitetsstöd' från dag ett och man lockar folk till aktiviteter som utbildningar eller praktik med att de får 9 euro skattefritt/dag Just för att locka arbetslösa till aktivitet som tex. utbildning/praktik. Men aldrig något tvång!!

I Sverige har arbetsförmedlingen usel rykte, är omtalad & hatad. NO WONDER WHY. I Finlands nämns knappt arbetsförmedlingen i sociala medier eller offentliga debatten

Varför skryter jag på Finlands generösa A-kassa politik & vad har det med Sverige att göra? Finland har i princip lika stor arbetslöshet som Sverige. Jag aldrig träffat en arbetslös svenne eller finne som vill vara arbetslös. De jag träffat vill ha ett jobb.

Men i Sverige straffas med man, med ett system där du ska vara "aktiv". Med usel ersättning för att (med tvång) delta i insatser. Och fixar du inte jobb, då vankas fas 3 med "våld" om du vill få pengar. I Finland försöker man tvärtom uppmuntra folk till aktivitet & då får man skattefria extra pengar om man går t.ex. kurser, utbildningar, starta eget, praktik. Och ändå är arbetslösheten lika stor i båda länderna! Det tycker jag bevisar på Sveriges arbetsmarknadspolitik inte har lyckats. Just tänket att Sveriges "arbetslösa måste vara i aktivitet" "vara i fas 3 för att få din lilla peng" tycker jag inte funkar. Det leder inte till mindre arbetslöshet.

Två grannländer, så olika som bär gällande arbetslöshetsersättning & åtgärder.

Men en sak är klar, jag skulle aldrig klara mig ekonomiskt att vara arbetslös i Sverige, stackars ni. På sant.

Så om jag är timanställd på ett företag får jag bara max 75 dagar???
Citera
2013-12-02, 11:58
Medlem
Elephnts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Den som ej tidigare kvalificerat sig för ersättning från a-kassa, alltså ej uppfyllt ett arbetsvillkor, kan vid deltagande i Jobb- och utvecklingsgarantin endast beviljas aktivitetsstöd under som längst 450 dagar. Eftersom Jobb- och utvecklingsgarantins första två faser upptar dessa 450 dagar, kan du alltså inte få aktivitetsstöd under den tredje fasen.

Informationen återfinns i Förordning om aktivitetstöd 5a§ andra stycket.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-19961100-om-arbet_sfs-1996-1100/?bet=1996:1100

Det låter ju fullt rimligt, men jag förstår ändå inte. Varför säger då försäkringskassan att jag fortfarande är berättigad och kommer att få ersättning även i fas 3?

Jag fick hem ett papper där det står att dagarna snart är slut, men de säger ändå att jag får ersättning.
Menar dom att jag får det för att jag tidigare varit med i en a-kassa eller har de fått fel information?
Citera
2013-12-02, 17:01
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Det låter ju fullt rimligt, men jag förstår ändå inte. Varför säger då försäkringskassan att jag fortfarande är berättigad och kommer att få ersättning även i fas 3?

Jag fick hem ett papper där det står att dagarna snart är slut, men de säger ändå att jag får ersättning.
Menar dom att jag får det för att jag tidigare varit med i en a-kassa eller har de fått fel information?

När du är i åtgärd räknas inte dagarna.
Citera
2013-12-02, 17:36
Medlem
Elephnts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II

Vad menar du med i åtgärd? Jag har ju dessutom, som jag skrev, fått hem papper på att dagarna snart är slut.
Citera
2013-12-04, 01:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Läste fel i ditt tidigare inlägg, trodde att du INTE tidigare varit berättigad a-kassa.

Brevet du fått hem antar jag är en information om att du snart förbrukat 450 dagar, och därmed är det snart dags för Jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas. Du kommer i sådant fall liksom tidigare att beviljas aktivitetsstöd.
Citera
2013-12-04, 01:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II

Vad menar du egentligen?
Citera
2013-12-04, 13:36
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Vad menar du egentligen?

Om exempelvis har praktik så går inte dagarna åt.
Citera
2013-12-04, 16:00
Medlem
Elephnts avatar
Citat:
Läste fel i ditt tidigare inlägg, trodde att du INTE tidigare varit berättigad a-kassa.

Brevet du fått hem antar jag är en information om att du snart förbrukat 450 dagar, och därmed är det snart dags för Jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas. Du kommer i sådant fall liksom tidigare att beviljas aktivitetsstöd.

Jag förstår verkligen inte? Varför beviljas jag aktivitetsstöd? Jag är ju inte medlem i någon A-kassa?

Ursäkta om jag verkar pundad i skallen, men jag har verkligen aldrig fått det här förklarat för mig.
Citera
2013-12-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Så om jag är timanställd på ett företag får jag bara max 75 dagar???

Du får jobba max 75 dagar.
Dvs, låt oss säga att du får 40h / veckan ifrån a-kassan.

Du jobbar 3 dagar i veckan. Du får du jobba 3 dagar i veckan och få a-kassa de resterande dagarna i MAX 25 veckor (dvs 6,25 månader). Efter det måste du välja. Arbeta 3 dagar i veckan eller gå på a-kassan.
----
Jag har nu gått på a-kassa i 2 månader. Under dessa 2 månaderna har jag jobbat totalt 20 dagar. Dvs jag får jobba 55 dagar till innan jag måste välja. Jobb eller a-kassa.

Det är det som är så sjukt. Just nu så arbetar jag vid behov. Om jag får 10h en vecka så tjänar jag 200kr ~ mer än ifall jag bara hade haft A-Kassa den veckan. Det är knappast värt 200kr för att jobba 10h, betala bussen på nästan 100kr.

Dessutom ifall du jobbar 1h så räknas du inte längre som arbetslös och måste då betala full a-kassa avgift.

---------
Så förra månaden när jag jobbade 40h totalt den månaden. Så fick jag betala 500kr i busskort, 150kr extra i avgift.

Jag fick ut 3500kr i lön. Betalade 650kr "extra". Dvs totalt: 2850kr

Hade jag varit helt arbetslös och inte gått på a-kassa så hade jag fått omkring 2400kr ifrån a-kassan.

Helt ärligt, vad hade ni valt? Sitta hemma och få 2400kr eller jobba 40h och få 2850kr? Känns knappast lönt för de små pengarna.. jag måste komma upp i omkring 100h för att det ska handla om pengar som är värt tiden, och knappast då är det värt det.
Senast redigerad av TjurFitta 2013-12-05 kl. 13:24.
Citera
2013-12-05, 15:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjurFitta
Du får jobba max 75 dagar.
Dvs, låt oss säga att du får 40h / veckan ifrån a-kassan.

Du jobbar 3 dagar i veckan. Du får du jobba 3 dagar i veckan och få a-kassa de resterande dagarna i MAX 25 veckor (dvs 6,25 månader). Efter det måste du välja. Arbeta 3 dagar i veckan eller gå på a-kassan.
----
Jag har nu gått på a-kassa i 2 månader. Under dessa 2 månaderna har jag jobbat totalt 20 dagar. Dvs jag får jobba 55 dagar till innan jag måste välja. Jobb eller a-kassa.

Det är det som är så sjukt. Just nu så arbetar jag vid behov. Om jag får 10h en vecka så tjänar jag 200kr ~ mer än ifall jag bara hade haft A-Kassa den veckan. Det är knappast värt 200kr för att jobba 10h, betala bussen på nästan 100kr.

Dessutom ifall du jobbar 1h så räknas du inte längre som arbetslös och måste då betala full a-kassa avgift.

---------
Så förra månaden när jag jobbade 40h totalt den månaden. Så fick jag betala 500kr i busskort, 150kr extra i avgift.

Jag fick ut 3500kr i lön. Betalade 650kr "extra". Dvs totalt: 2850kr

Hade jag varit helt arbetslös och inte gått på a-kassa så hade jag fått omkring 2400kr ifrån a-kassan.

Helt ärligt, vad hade ni valt? Sitta hemma och få 2400kr eller jobba 40h och få 2850kr? Känns knappast lönt för de små pengarna.. jag måste komma upp i omkring 100h för att det ska handla om pengar som är värt tiden, och knappast då är det värt det.

Deltidsregeln innebär att du kan beviljas ersättning max 75 dagar under veckor som du även arbetar, inom en ersättningsperiod. Hur många dagar du "tillåts" jobba finns det givetvis inga begränsningar för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in