2013-04-11, 16:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johneagle
Som jag har förstått det så har man ingen rätt till ersättning från a-kassan när man innehar en f-skattsedel (om man inte låter företaget ligga vilande iofs). Så antigen försörjer man sig fr.o.m dag ett eller så skiter man i det verkar det som..

Riktigt så funkar det inte alltid, i alla fall inte hos Unionen. DÄr kan man (förenklat) lyfta A-kassa sålänge man haft sin sidoverksamhet minst två år innan man blir arbetslös, och denna verksamhet aldrig varit ens huvudsakliga inkomstkälla.
Citera
2013-04-11, 17:31
Medlem
Akassa 2 mån? Värt?

Hej!

Hjälp! Har två månader kvar på mitt jobb, som är på heltid (kommunanställd), sen blir jag arbetslös om jag inte hittar annat jobb (men det tror jag att jag gör. Dock säkert inte kommunanställd.
Tänker skicka in anmälan till kommunals akassa.
Min fråga är om det är värt? Kommer ju jobba heltid två mån till, och sen antagligen som personlig assistent men säkert halvtid som vikarie.
Vad ger det mig? Vet inte hur det funkar. Slösar jag bort pengar IOM att gå med? Har arbetat på detta ställe heltid i ca 5 mån bara inte varit med i akassa... Dom kanske räknar dit det?

Ni kunniga flashbackare kan väl svara en okunnig
Citera
2013-04-11, 18:42
Medlem
KidCoopers avatar
Det är upp till dig om det är värt det men jag skulle gå med om jag var du.
De räknar in tidigare jobbade månader även då du inte varit med i a-kassa så om du blir helt arbetslös kan det ju vara smidigt att ha a-kassa då det ger bättre ersättning än försäkringskassan.

Läs på om a-kassan och bestäm dig sen hur du ska göra
Citera
2013-04-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper
Det är upp till dig om det är värt det men jag skulle gå med om jag var du.
De räknar in tidigare jobbade månader även då du inte varit med i a-kassa så om du blir helt arbetslös kan det ju vara smidigt att ha a-kassa då det ger bättre ersättning än försäkringskassan.

Läs på om a-kassan och bestäm dig sen hur du ska göra

Nej, det räknar dom inte med.

EDIT: Det gör dom nog visst det, såg inte att det var kommunalt.
Citera
2013-04-11, 19:40
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Jag hade gått med om jag vore du.
Citera
2013-04-11, 19:57
Medlem
Jag har varit medlem i unionen a-kassa i 8 månader och har just blivit arbetslös. Eftersom jag uppfyller grundvillkoren så jag i vart fall har rätt till ersättning enligt grundförsäkringen.

Problemet är bara att min arbetsgivare under en tid har haft väldigt dålig ekonomi och jag har de senaste 6 månaderna endast fått ut två månadslöner (arbetsgivaren är en vän till mig och därför har jag gått med på detta tills bolaget kommer på fötter). Men nu har situationen blivit ohållbar och jag behöver ett nytt jobb och en inkomst, och därför blev jag formellt uppsagd p.g.a. arbetsbrist.

Så min fråga är då:
Räknas de månaderna jag ej fått lön för som arbete enligt a-kassan? Jag har ju arbetat enligt schemat och har pengarna innestående.

Sen har jag inte lust att sätta min vän som driver bolaget i skiten, och är därför rädd för att de ska börja bråka med honom om jag berättar läget. Så har jag någon chans till a-kassa utan att ställa till det för honom?

Tack på förhand!

PS. Inga "skit i din jävla kompis"-inlägg, tack. Jag vet redan att jag är för snäll.
Citera
2013-04-14, 15:20
Medlem
politins avatar
Jobbar sedan i vintras inom restaurang och gick nyligen med i HRAK (Hotell- och restauranganställdas a-kassa)
Vi har säsongskontrakt där jag jobbar, jan-maj/jun & aug-dec. Detta pga långa uppehåll på jobbet då det inte finns beläggning för full arbetsstyrka. Jag trivs bra med jobbet och fortsätter gärna jobba där, dom har sagt att dom är nöjda med mig också så jag ser ingen anledning (i nuläget) att dom inte vill ge mig fortsatt kontrakt kommande "säsonger".

Min fundering är nu om jag kommer kunna få ut a-kassa nästa sommar? Kanske bör tilläggas att jag jobbar ca 80-90%.
Spelar det någon roll om jag kan uppvisa kontrakt för kommande säsong?
Citera
2013-04-14, 18:01
Medlem
unknownxs avatar
Jag har en fråga..

Om man jobbar deltid så får man ju 75 dagars ersättning, Efter dessa 75 dagar så får man inte nya dagar förs efter ytterligare 300 dagar (om jag förstått rätt).
Och under den 300dagars-tiden får man ingen ersättning.

Vad händer om jag har 5 dagar kvar, eller 0 dagar kvar - och sen blir varslad från jobbet?

Står jag då helt utan inkomst eller finns det andra regler för detta, då mina dagar är slut men vid den tiden är jag arbetslös och inte deltid längre.. ?
Citera
2013-04-14, 20:34
Medlem
Tjenare!
Precis börjat jobba med inom bemanning heltid och skrivit kontrakt som gäller till september!
Vilken a-kassa skall man vara med i? kommer jobba som chaufför inom distribition...

Tackar!
Citera
2013-04-14, 20:50
Medlem
nilemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Tjenare!
Precis börjat jobba med inom bemanning heltid och skrivit kontrakt som gäller till september!
Vilken a-kassa skall man vara med i? kommer jobba som chaufför inom distribition...

Tackar!

Transport kan väl passa.
Citera
2013-04-15, 04:40
Medlem
kingn77s avatar
Nån annan som märkt av om internetkassan.com/a-kassorna har strulat sista veckan?
De verkar iallafall ha mycket att göra då jag skickade in ett intyg till a-kassan tisdags och det var inte förrän nu under helgen som intyget hade scannats in och registrerats på min sida. Det tog ett par dagar extra än vad det brukar göra.

Och inte bara det, jag ser även en annan persons handskrivna lapp i min intygslista som han skrivit till sin a-kassehandläggare :P
Hur lyckas de med det där? De har ett enda jobb i Arjeplog, och det klarar de inte av.
Citera
2013-04-15, 17:03
Medlem
Om jag blir avanmäld från a-kassan pga missat ett möte eller liknande, hur snabbt kan jag få ersättning igen om jag anmäler mig som arbetssökande direkt igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in