Citat:
Ursprungligen postat av
anre24
Så om jag är timanställd på ett företag får jag bara max 75 dagar???
Du får jobba max 75 dagar.
Dvs, låt oss säga att du får 40h / veckan ifrån a-kassan.
Du jobbar 3 dagar i veckan. Du får du jobba 3 dagar i veckan och få a-kassa de resterande dagarna i MAX 25 veckor (dvs 6,25 månader). Efter det måste du välja. Arbeta 3 dagar i veckan eller gå på a-kassan.
----
Jag har nu gått på a-kassa i 2 månader. Under dessa 2 månaderna har jag jobbat totalt 20 dagar. Dvs jag får jobba 55 dagar till innan jag måste välja. Jobb eller a-kassa.
Det är det som är så sjukt. Just nu så arbetar jag vid behov. Om jag får 10h en vecka så tjänar jag 200kr ~ mer än ifall jag bara hade haft A-Kassa den veckan. Det är knappast värt 200kr för att jobba 10h, betala bussen på nästan 100kr.
Dessutom ifall du jobbar 1h så räknas du inte längre som arbetslös och måste då betala full a-kassa avgift.
---------
Så förra månaden när jag jobbade 40h totalt den månaden. Så fick jag betala 500kr i busskort, 150kr extra i avgift.
Jag fick ut 3500kr i lön. Betalade 650kr "extra". Dvs totalt: 2850kr
Hade jag varit helt arbetslös och inte gått på a-kassa så hade jag fått omkring 2400kr ifrån a-kassan.
Helt ärligt, vad hade ni valt? Sitta hemma och få 2400kr eller jobba 40h och få 2850kr? Känns knappast lönt för de små pengarna.. jag måste komma upp i omkring 100h för att det ska handla om pengar som är värt tiden, och knappast då är det värt det.