2005-11-30, 16:42
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhc
Har jobbat i 1 år nu men jag känner att det finns risk att jag blir uppsagd.

Då slår verkligheten som en kalldusch i ansiktet,jag har inte varrit med i facket under denna tiden.

Mitt första jobb efter gymnasiet o vettefan jag visste inte om detta meed facket och a-kassan.

Om jag skulle bli arbetslös nu vad har jag för alternativ?(om jag inte hittar nått jobb)

Jag vill verkligen inte gå på soc,finns det ingén chans jag kan smöra mig till a-kassa genom att betala fackets avgifter retroakivt lr nått? Tror ni dom kan förstå om jag förklarar?

Hörde nått om en "bas a-kassa" lr nått som låg på ca 4800 kr,som man inte måste ha vart med i facket för att kunna få...stämmer detta?

Tack på förhand
Självklart ska du gå med i facket. Då går du även per automatik med i a-kassan. Är det risk för att du ska bli uppsagd så måste din arbetsgivare förhandla med facket. Därigenom får du en garanti för att din eventuella uppsägning blir sakligt grundad och inte godtyckligt grundad, och därmed ökar dina chanser för att uppsägningen, inte alls blir av.

A-kassan har en karenstid på 12 månader, innan du överhuvudtaget kan få ersättning. Därför ska du omedelbart söka medlemskap, oavsett om din anställning kvarstår eller inte, så att du kan börja avräkna karenstiden.
Citera
2005-11-30, 18:05
Medlem
dhcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Självklart ska du gå med i facket. Då går du även per automatik med i a-kassan. Är det risk för att du ska bli uppsagd så måste din arbetsgivare förhandla med facket. Därigenom får du en garanti för att din eventuella uppsägning blir sakligt grundad och inte godtyckligt grundad, och därmed ökar dina chanser för att uppsägningen, inte alls blir av.

A-kassan har en karenstid på 12 månader, innan du överhuvudtaget kan få ersättning. Därför ska du omedelbart söka medlemskap, oavsett om din anställning kvarstår eller inte, så att du kan börja avräkna karenstiden.

ja jag skriver in mig fort som fan

Citat:
Ursprungligen postat av baffs
Det låter som att du är berättigad till grundersättningen som är högst 320 kr/dag, detta söker du hos alfakassan eftersom du inte är med i någon annan kassa.

Hade du varit medlem i akassan hade du fått inkomstrelaterad ersättning.

Grundersättningen får du om du uppfyller ett grundvillkor och ett arbetsvillkor.

Grundvillkor: Anmäld som arbetssökande på a-förmedlingen och villig att ta ett arbete.

Arbetsvillkor: Under den senaste 12 månadersperioden ska du ha förvärvsarbetat 6 mån och minst 70 tim/månad.

Lycka till!

Då får det bli alfakassa,mycket mindre än om jag hade fått inkomstrelaterad men det är också mitt fel,hara bara mig själv att klandra..skönt att man slipper soc ialf.

Edit:Är det nån karenstid för att kunna få alfakassa?
Citera
2005-11-30, 18:08
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses

Räcker det inte med att du jobbar sex månader eller har jag drömt det? Eller är det sex månaders karens efter det, om vi antar att du går med i a-kassan samma dag som du börjar jobba och blir av med jobbet efter sex månader?
Citera
2005-11-30, 18:24
Medlem
Pellefants avatar
Socialförsäkringsrätt är förvisso inte min starka sida men så här har jag i alla fall uppfattat de krav som ställs för att man skall ha rätt till den högre ersättningen:
1. Medlem i en erkänd arbetslöshetskassa (det är alltså inte något krav att vara med i facket, det är tillräckligt att vara med i kassan).
2. Medlemsskapet skall ha varat i minst 12 månader
3. Desutom måste den som vill ha högre ersättning uppfylla arbetsvillkoret. Detta innebär att man under de senaste 12 månaderna under minst 6 månaders tid haft arbete om minst 70 timmar i månaden. Det finns ytterliggare sätt att uppfylla arbetsvillkoret men detta som jag angett ovan är huvudregeln.

De relevanta bestämmelserna om arbetsvillkoret finns i 12-14 §§ Lag om arbetslöshetsförsäkring.
Citera
2005-11-30, 19:18
Medlem
skgs avatar
Sitter i precis samma sits, förutom att jag jobbar via ett bemanningsföretag så jag kan väl inte säga att det känns som jag är på väg att bli uppsagd precis

Har aldrig varit någon som informerat om facket / a-kassan varken i skolan eller på någon arbetsplats, inte ens Arbetsförmedlingen har sagt något!

Som tur är så kom det fram en kille på mitt nuvarande jobb igår, som var fackrepresentant och förklarade allt för mig, så nu är jag äntligen medlem. Känns lite småsurt att inte ha gått med tidigare men som sagt så får man väl skylla sig själv.
Citera
2005-11-30, 19:35
Medlem
Ful i kantens avatar
Detta känns verkligen som allmänbildning. Skolan måste ha misslyckats kapitalt när man inte ens känner till de allra mest grundläggande sakerna om arbetslivet då man går ut.
Citera
2005-11-30, 20:56
Medlem
mpees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhc
Edit:Är det nån karenstid för att kunna få alfakassa?
Om du blir uppsagd så bör det inte vara någon karenstid.
Citera
2005-12-01, 01:22
Medlem
Karenstid

Den är 5 dagar om du blir uppsagd.

Säger du upp dig själv blir det oftast 45 dagar.

Missköter du dig grovt så det finns skäl för avskedning kan det bli 60 dagar. (och det är det maximala)
Citera
2005-12-09, 16:45
Avslutad
A-kassa

Någon som vet hur jag går med i A-kassan utan att gå med i facket?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Citera
2005-12-09, 17:51
Medlem
bnks avatar
Gå in på t ex www.alfakassan.se och beställ blanketter.
Citera
2005-12-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latrodectus
Någon som vet hur jag går med i A-kassan utan att gå med i facket?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Du har möjlighet att gå med i alla a-kassor (eller ja, i stort sett alla, någon av LO-kassorna tvingar in folk i förbundet också), utan att bli medlem i "tillhörande" fackförbund. Dock är Alfakassan som näms ovan den enda a-kassan som inte har kopplingar till något fackförbund överhuvudtaget.

Kontakta antingen alfakassan eller den a-kassa som täcker ditt arbetsområde.
Citera
2005-12-09, 21:30
Medlem
swecows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bnk
Gå in på t ex www.alfakassan.se och beställ blanketter.

Viktigast (och bäst) av allt är att alfakassan är politiskt obunden,
till skillnad från dom flesta andra a-kassorna,
så du slipper ha med den fete att göra(n).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in