2013-11-30, 18:27
Medlem
Lite intressant att så många köper samtalet till SOS 90000.
Vem skulle börja ett samtal till SOS Alarm med orden "jag är skitfull"?
Låter det sannoligt?
Antingen skulle man skita i det eller fokusera på mordet.
Förvisso kan ju folk i en paniksituation säga konstiga saker men lyssnar ni på samtalet låter han nykter och både klartänkt och snabbtänkt.

Mitt bud är att mannen i samtalet är mördaren till 99.9% sannolikhet.
Senast redigerad av UltraMind 2013-11-30 kl. 18:29.
Citera
2013-11-30, 18:38
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
I så fall: han ändrar sig väldigt snabbt till att i stället säga "asså".

"Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka."

Meningen innan tog han väl upp fyra saker: att han var full som ett svin, att han gick förbi, att han såg ett rån, och sen (signalement) att det var en snubbe med grå jacka.

Kan han ha velat spinna vidare på något av den sista meningen innan han blev avbruten?

om sig själv och transporteringarna: "jag gick förbi" .... "skyndade hit"
om mördarens signalement: "grå jacka" ... "skyndade bort mot..."
om sitt nykterhetstillstånd: "full som ett svin"... "sjukt full" (fortfarande: sa man "sjukt" 1996?)

Eller var det något han sa i den inledande meningen (sen avbröt operatören med frågor)?
"Ja hej, det ligger en knivskuren snubbe på… Valhallavägen tror jag det heter, Swartlings ridskola."

Jag försökte spåna lite här ovan.

Ja, han ändrar sig snabbt, en av anledningarna att jag tror det kan vara ett flåsljud.

Om det är ett sje-ljud, varför inte inledningen till "skynda er!"?
Citera
2013-11-30, 18:39
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Låter det sannoligt?
Förvisso kan ju folk i en paniksituation säga konstiga saker men lyssnar ni på samtalet låter han nykter och både klartänkt och snabbtänkt.

Det var till 112. Sverige gick över till 112 från 90000 i juni 1996.

Han började inte med "jag är skitfull". Däremot nämnde han att han var "full som ett svin".
Citera
2013-11-30, 18:50
Medlem
Citat:
Låter det sannoligt?

Jag hade köpt ditt bud om du hade bytt ut ordet "mördaren" med "medgärningsman".

Många ställer sig skeptiska mot scenariot med fler än en (2 st är mitt bud) gärningsman. Med argument som "varför har den ene inte berättat efter alla dessa år, vad skulle han förlora?" Har tanken att "någon av dom kan faktiskt vara död för tillfället" någonsin slagit er? Och skulle således förklara varför det varit tyst i 17 år.
Citera
2013-11-30, 18:50
Medlem
Mördaren och ringaren är RO, det är mitt tips.
Ang LGWP så tror jag på tesen att han för två år sedan la ut ett villospår i Veckans Brott.

Anledningar till att jag tror detta:
LGWP brukar alltid luta sig mot statistik, dvs att någon som känner BO utfört mordet. Nu står LGWP vid valhallagrillen och är tvärsäker på att mördaren får syn på Per och där och då bestämmer sig för att råna/mörda honom. LGWP säger att han ser ut som ett lätt rånoffer, hallå han är nästan 2 m lång!. Inte så troligt scenario. LGWP nämner alltså INGENTING om att det möjligtvis kan vara någon på festen som gjort detta. Vidare i programmet säger han att mördaren är missbrukare, kriminell och känd av polisen (inget av detta stämmer på den nu anhållne). Han säger även i senaste programmet av veckans brott att han är god vän med utredarna, vilket tyder på att de kan ha snackat ihop sig om vilken info LGWP ska ge tittarna/mördaren.
Dessutom ger hela intrycket av LGWP i programmet för två år sedan att han är lite väl säker på sin sak, om själv händelseförloppet framför allt.

Varför vill han då lämna ett villospår?
Detta är svårare att sia om men jag tror det kan bero på att han vill att GM ska känna sig säker. Att han inte ska fly landet till exempel. Troligen hade polisen span på honom redan för två år sedan.

Edit: GW är 2011 fullständigt övertygad att GM är kriminell, nu är han övertygad om att de har rätt man (mannen är inte kriminell).
Senast redigerad av frenesi 2013-11-30 kl. 18:52.
Citera
2013-11-30, 18:55
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frenesi
Mördaren och ringaren är RO, det är mitt tips.
Ang LGWP så tror jag på tesen att han för två år sedan la ut ett villospår i Veckans Brott.

Anledningar till att jag tror detta:
LGWP brukar alltid luta sig mot statistik, dvs att någon som känner BO utfört mordet. Nu står LGWP vid valhallagrillen och är tvärsäker på att mördaren får syn på Per och där och då bestämmer sig för att råna/mörda honom. LGWP säger att han ser ut som ett lätt rånoffer, hallå han är nästan 2 m lång!. Inte så troligt scenario. LGWP nämner alltså INGENTING om att det möjligtvis kan vara någon på festen som gjort detta. Vidare i programmet säger han att mördaren är missbrukare, kriminell och känd av polisen (inget av detta stämmer på den nu anhållne). Han säger även i senaste programmet av veckans brott att han är god vän med utredarna, vilket tyder på att de kan ha snackat ihop sig om vilken info LGWP ska ge tittarna/mördaren.
Dessutom ger hela intrycket av LGWP i programmet för två år sedan att han är lite väl säker på sin sak, om själv händelseförloppet framför allt.

Varför vill han då lämna ett villospår?
Detta är svårare att sia om men jag tror det kan bero på att han vill att GM ska känna sig säker. Att han inte ska fly landet till exempel. Troligen hade polisen span på honom redan för två år sedan.

Edit: GW är 2011 fullständigt övertygad att GM är kriminell, nu är han övertygad om att de har rätt man (mannen är inte kriminell).

Troligtvis är det så, ja. Bra analys.

Detta gör att man aldrig kan lita på GW igen.
Citera
2013-11-30, 18:56
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
What? Vad i hela friden var det där för ramsa?

Jag skämtar lite med dom som alltid hamnar på bögspåret och struntar i kontexten.
Även denna text skulle ju kunna bli en bög-låt om man inte vet att det är en hasch-låt.
Citera
2013-11-30, 18:58
Medlem
Klartänkt men varför skulle dom varit 2?
En långsjal per gubbe?
Eller skulle någon annan låtit honom huggas till döds av ett ursinnigt raseri utan att avbryta?
Du ser ju själv att det hamnar långt ner på listan
Även om det inte kan uteslutas.
Därav min 99,9% teori.

Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Jag hade köpt ditt bud om du hade bytt ut ordet "mördaren" med "medgärningsman".

Många ställer sig skeptiska mot scenariot med fler än en (2 st är mitt bud) gärningsman. Med argument som "varför har den ene inte berättat efter alla dessa år, vad skulle han förlora?" Har tanken att "någon av dom kan faktiskt vara död för tillfället" någonsin slagit er? Och skulle således förklara varför det varit tyst i 17 år.
Citera
2013-11-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Troligtvis är det så, ja. Bra analys.

Detta gör att man aldrig kan lita på GW igen.
Klart att du kan lita på GW. Det beror ju alldeles på vad han säger...
Citera
2013-11-30, 19:03
Medlem
Citat:
Klartänkt men varför skulle dom varit 2?
En långsjal per gubbe?
Eller skulle någon annan låtit honom huggas till döds av ett ursinnigt raseri utan att avbryta?
Du ser ju själv att det hamnar långt ner på listan
Även om det inte kan uteslutas.
Därav min 99,9% teori.

Svar: ja
Citera
2013-11-30, 19:23
Medlem
Ok.
Men varför ringde han då och ljög?
Varför exponerade sin egen röst för igenkänning när inte gjort något?

Hade det vart några hjärndöda människor ifrån mellanöstern hade jag kunnat köpa ditt argument.
Men nu är det en snubbe från KTH - Dom är inte korkade.
Tro mig - jag känner många.

Det här fallet bryter mot alla mönster vad det gäller rånmord.
Och skulle han fått med sig en kille till med 15-20 killkompisar på Facebook?
Knappast någon ledargestalt som drar ner andra i fördärvet.
Han verkar ju inte heller vara någon fanboy som gör vadsom för någon.

Klart allt är möjligt - Men sannoligt - Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Svar: ja
Citera
2013-11-30, 19:36
Medlem
Citat:
Ok.
Men varför ringde han då och ljög?
Varför exponerade sin egen röst för igenkänning när inte gjort något?

Hade det vart några hjärndöda människor ifrån mellanöstern hade jag kunnat köpa ditt argument.
Men nu är det en snubbe från KTH - Dom är inte korkade.

Den som är häktad pluggade på Stockholms universitet (huvudsakligen), studieintyget från SU visar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
här.
277 godkända högskolepoäng från SU, framförallt i ekonomi men även IT. Det går inte att utesluta att SU hade upphandlat någon kurs eller lokal för IT-studierna av KTH. Det går väl inte heller att utesluta att 39-åringen även genomförde någon enstaka kurs i KTH:s egen regi, det syns inte på studieintyget från SU. Men framförallt var han alltså student vid SU. Ville bara säga det, så det inte blir någon missuppfattning i tråden om att även 39-åringen var KTH-student.

Men smart kan man ju vara även som SU-student
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in