2013-11-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Detta brott förblev ouppklarat tills cold case-gruppen gjorde ett omtag.

Min teori är att brottet stod och stampade därför att teorin om rånmord var helt fel. Jag tror att de tittat på brottet med rimligare ögon: Relationer, svartsjuka.

Det fanns ingen som helst mening med att förfölja en ung man en lång sträcka i mitten av 1990-talet, för att råna. Det fanns inga stora värden att få, skulle man råna, blev det ett kvickt rån. Platsen är avskild och man möter inte någon där. Det är också klart att Per hade tjej, och inte var homosexuell.
Han hade varit på fest, och ska man backa bandet, som man gör vid felsökning, ska man börja där.

Jag tror att polisen kammat igenom alla som hördes i början, deras kontaktnät har genomsökts och det blev till sist träff på RO. Kufen. Tjejen som Per dansade med sist har antagligen hörts, och hon har fått redogöra för sina kontakter. Case closed.

Tänk att Pers föräldrar fått lida av ovisshet i alla år för att polisen dragit fel slutsats, inklusive Leif GW.

RO skaffade sig en mycket ung tjej, från en annan kultur, en kontrollfreak tror jag. Asiatiska tjejer landar tyvärr ofta med skadat-gods-avdelningen. Kanske har RO något handikapp eller störning, så besinningslöst och kallt. Han har levt som en kung i alla år, rivalen fick inget liv. Hårt straff på det, om Sverige kan förmå sådant!
Att utgå från rånmord är ju troligt iom att PHs plånbok var tom. Och att kartlägga BOs kontakter är bland det första en mordutredare gör. Hittar man t.ex ett svartsjukespår utesluter man ju inte det pga av att man misstänkte rånmord vid ett första anblick.

Stämmer det att PH hade ca 2000kr på fickan så kan ju s.a.s någon fått nys om det vid korvmojen, alt tidigare, och då är det väl inte alls otroligt att denna någon (eller flera) blivit intresserad av PH. Som ensam påväg hem kl 04:30 var han ett lovligt byte, trots sin kroppsbyggnad. Var gm dessutom en småkriminell pundare (ev student, dom är inte kända för att ha det fett) minskar ju inte riskerna direkt. Folk har blivit mördade för betydligt mindre..

Och det här med PH skulle dansat med någon tjej: hur säker är källan?
Häromdan skrev nån något om att RO skulle umgåtts med PHs tidigare flickvän ett år efter dådet: hur säker är den källan?
Och det sista du skriver tycker jag du ska vara lite försiktig med. RO är inte dömd för något, såvitt jag vet.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-11-24 kl. 22:19.
Citera
2013-11-24, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Blir mer och mer övertygad om att det är GM som ringer SOS

de har tagit rätt snubbe.

Det tror jag också. RO som mördar, ringer och håller sig undan.
Citera
2013-11-24, 22:13
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jag instämmer helt med ovanstående.

Jag är ju från området, känner folk från många delar av Storstockholm och i de flesta åldrar. Och jag kan inte placera personen vare sig geografiskt eller åldersmässigt enbart pga uttalet.

Däremot tycker jag att det stora antal platser som nämns tyder på viss vana vid området. Och omnämnandet av Swartlings tyder på mycket stor vana. Inte en jäkel förutom närboende och de som ridit eller gått i någon av skolorna intill brukar veta vad Swartlings är. Och vet man inte det säger man förmodligen att man är "vid stadion" eller "vid stadions tunnelbanestation".

Ja, jag är också från kvarteren vid Valhallavägen och håller med om allt du skriver, möjligen skulle jag vilja påstå att Swartlings var lite mer namnkunnigt. Gissar att om uppringaren varit obekant med området men sett skylten vid grinden hade han sagt "nån ridskola eller nåt".

Nog var denna person på sin mammas gata sas.

Till ditt tidigare inlägg, Häggström visade livstecken när han hittades men avled på sjukhus. Minnet sviker mig men rimligen Karolinska.
Citera
2013-11-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Har förutsätter du dock att [39-åringen] identifierats som just uppringaren. Det är inte självklart, om det rör sig om en annan identifikation - t ex att [39-åringen] har erkänt för ett vittna tillsammans med någon uppgift om mordet som inte är allmänt känd.

Citat:
Riktigt. Kanske har jag för bråttom. Jag har dock litet svårt att se vilka andra omständigheter som skulle kunna motivera sannolika skäl, om man nu inte har dna:

- vittnen på Valhallavägen kan inte ha sett vem som höll i kniven.

- ett obekräftat erkännande till någon bekant bör väl knappast motivera sannolika skäl?

Återstår väl bara två möjligheter:

- Antingen var de två personer på plats. Och det är den andra som angivit [39-åringen] som GM.

- Rösten på telefonsamtalet har identifierats.

Det borde väl vara tre möjligheter (kanske fler?):
  • Två personer på plats - den andra har angivit 39-åringen som GM
  • SOS-inringaren har identifierats (som 39-åringen)
  • 39-åringen har bekänt för någon vän, terapeut + någon ytterligare uppgift som inte varit känd tidigare som Hamilkar skrev, kanske DNA på kniven som polisen tidigare inte har kunnat knyta till någon person förrän man hade fått uppgiften om erkännande
Citera
2013-11-24, 22:16
Avslutad
Jag tycker det är så spännande om Leif GW har rätt. Det känns som att han alltid har det. I detta fall känns det ju dock otroligt, som många noterat. Men tänk ändå!

Och vilken seger för cold case-gruppen, om mördaren fälls. Då betalar sig ju avskaffandet av preskriptionstiden nästan direkt.
Citera
2013-11-24, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Personen från SOS-samtalet är identifierad, det vet jag. Däremot vet jag inte säkert RO är ringaren, men förmodligen. Han togs ju in för nåt år sen och hördes, var borta från jobbet i samband med det.

Kniven bör vara full av dna från GM. BO hade stickskador över allt på kroppen. Sannolikheten att GM har skadat sig själv med morakniven är under en sån attack hög.

Skulle inte förvåna mig om det är någon tipsare som orsakat de senaste dagarnas aktivitet.

GWs teori om det här fallet kommer nog i stort stämma bra.

Personen från sos-samtalet är inte identifierad. Du påstår att RO togs in för något år sedan och var borta från jobbet. Du upprepar endast påståenden du läst från mycket opålitliga källor.

Du vet inte något alls utan bygger detta på mycket lös grund.
Citera
2013-11-24, 22:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Betyder det att det finns mer bevis för att få till längre häktning eller är det bara utredningstekniska skäl som är grunden till den längre tiden? I vissa fall är det ju från första häktning klart att det inte kommer bli åtal inom två eller fyra veckor, varför häktar inte domstolen den på sannolika skäl misstänkte längre tid med en gång i samtliga dessa fall?
Bra fråga. Det är som sagt sällsynt att domstolen klämmer till med mer än två veckor utan att försvaret är med på noterna. Som jag förstår det krävs samma sannolika skäl för att få till en häktningstid på mer än 14 dagar som för en vanlig tvåveckorshäktning. Vad RB 24 kap. §18 säger är att det ska vara uppenbart att det krävs mer tid - dvs det ska vara teoretiskt omöjligt att komma fram till färdigt åtal på kortare tid. Det är därför jag undrar om det rör sig om någon typ av analyser som tar längre tid än 14 daga att färdigställa från ax till limpa. Men jag kan inte komma på vad det skulle vara.
Citera
2013-11-24, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ja, det v.ar ett rent trollspår.
M.S är 39 år.Han har ju varit misstänkt för detta i flera år.
Citera
Medlem
Armstrongs avatar
Asså att ringaren säger "full som ett svin, jag gick förbi..." låter ju helt sjukt.
Hehe, behöver man verkligen upplysa SOS om att man är full som ett svin? Märkligt samtal.
Citera
Medlem
Bob-Ortons avatar
Har kollat på Veckans brott dår Leif GW analyserar samtalet til sos. Han analys pekar på en narkoman. Min fundering är om analysen medvetet pekar åt fel håll för att den nu misstänkte ska känna sig trygg med att de inte är honom de flåsar i nacken på.
Citera
2013-11-24, 22:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammacino
Vad jag menade var att det bevisligen inte är MS som är häktad. Dessutom har jag alltid uppfattat misstankarna mot MS som renaste okunnigt slidderbladder, i och med att polisen har MS DNA, och följaktligen hade kunnat plocka in honom mycket länge om hans DNA hade matchat DNA:t på kniven.

Edit: Dessutom är MS 38 år, född 1975.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-11-24 kl. 22:29.
Citera
2013-11-24, 22:22
Medlem
flakmopedistens avatar
Av ROs studier att döma så har han inte haft ett uppehåll eller missad tenta under tiden för mordet, se här.
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Det borde väl vara tre möjligheter (kanske fler?):
  • Två personer på plats - den andra har angivit 39-åringen som GM
  • SOS-inringaren har identifierats (som 39-åringen)
  • 39-åringen har bekänt för någon vän, terapeut + någon ytterligare uppgift som inte varit känd tidigare som Hamilkar skrev, kanske DNA på kniven som polisen tidigare inte har kunnat knyta till någon person förrän man hade fått uppgiften om erkännande
Citat:
Riktigt. Kanske har jag för bråttom. Jag har dock litet svårt att se vilka andra omständigheter som skulle kunna motivera sannolika skäl, om man nu inte har dna:

- vittnen på Valhallavägen kan inte ha sett vem som höll i kniven.

- ett obekräftat erkännande till någon bekant bör väl knappast motivera sannolika skäl?

Återstår väl bara två möjligheter:

- Antingen var de två personer på plats. Och det är den andra som angivit RO som GM.

- Rösten på telefonsamtalet har identifierats.
Citat:
Har förutsätter du dock att RO identifierats som just uppringaren. Det är inte självklart, om det rör sig om en annan identifikation - t ex att RO har erkänt för ett vittna tillsammans med någon uppgift om mordet som inte är allmänt känd.
*host*
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Det ska dock påpekas att beviskraven inte förändras bara för att det gått lång tid. För att få till en fällande dom så måste åklagaren ha något av följande (jag förenklar grovt här):

* Erkännande till polisen (eller vid tex telefonavlyssning)
* Vittne (detta kan ju också vara en medgärningsman eller någon han erkänt för)
* Teknisk bevisning i form av DNA (häri kan det även kompletteras med tex handskada på RO)

Enbart att rösten är väldigt lik räcker inte. Det räcker inte ens om man skulle få ett helt osannolikt genombrott inom forensiska vetenskapen och kunna identifiera någons röst helt säkert på ett sjutton år gammalt brusigt telefonsamtal. Av det enkla skälet att den misstänkte helt enkelt kan bortförklara det.

Skoavtryck kan uteslutas då marken inte var sådan och det gått så lång tid efteråt att GMs skor vid dådet sedan länge är kastade. Telefonpositionering kan vi också antagligen glömma eftersom GM antagligen inte hade en mobil och de flesta telefoner var fortfarande NMT vilket inte ger samma möjligheter till positionsbestämning, särskilt inte i efterhand.

Mitt tips är att det faktiskt finns DNA på kniven och/eller knivslidan. All erfarenhet talar för att vid våldsamma knivmord så skadas oftast gärningsmannen själv. PH hade dessutom värjningsskador varför man kan ha säkrat hudavskrap och annat under PHs naglar.
Citat:
Ursprungligen postat av mammacino
Han har väl aldrig varit formellt misstänkt utan endast nämnd i vissa artiklar som tänkbar samt misstänkt av flashbacks privatspanare?
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Personen från sos-samtalet är inte identifierad. Du påstår att RO togs in för något år sedan och var borta från jobbet. Du upprepar endast påståenden du läst från mycket opålitliga källor.

Du vet inte något alls utan bygger detta på mycket lös grund.
Användaren korean bygger förvisso luftslott och bidrar inte med något vettigt men det är ingenting jämfört med dina fantasier, hur smakar vintermössan?
Citat:
Ursprungligen postat av Armstrong
Asså att ringaren säger "full som ett svin, jag gick förbi..." låter ju helt sjukt.
Hehe, behöver man verkligen upplysa SOS om att man är full som ett svin? Märkligt samtal.
Jag vill inte verka konspiratoriskt lagd och tror inte på denna teori...men kan en gm vara så infernalisk att denne faktiskt planerat mordet noga och i händelse av att denne tror sig blivit iakttagen faktiskt försöker gardera sig på alla sätt vid eventuella rättsliga konsekvenser? Det är en allmän missuppfattning att man tror att man får mildare straff om man begått brott berusad.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-24 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in