2013-11-30, 17:18
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Vilket motiv är mest troligt enligt dig.
Att herr Oxenstrand var beredd att mörda för några få tusingar?

Jag tror inte heller på oprovcerat rånmord. Om jag ska spekulera så var det någon personlig oförätt, antingen har de en koppling sedan innan eller så hände något på kvällen. Men motivet är egentligen inte särskilt intressant, och när det kommer fram kommer det antagligen vara någon banal anledning. Motiv brukar ofta vara av den arten.
Dessutom vet vi inte ens om RO höll i kniven och om det fanns andra på platsen som kanske var mer drivande.
Citera
2013-11-30, 17:23
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Tycker att sättet inringaren felsäger ...sibylle..., har något finskklingande över sig, speciellt då bokstaven L.
Det är en attitydgrej - vissa låter så när de vill poängtera att de funderar och att de är osäkra på hur det de säger ska uttalas.
Kanske typiskt för Stockholmare.
Citera
2013-11-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Tjena, ny i forumet. Har följt tråden med intresse. Tycker att sättet inringaren felsäger ...sibylle..., har något finskklingande över sig, speciellt då bokstaven L.
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det är en attitydgrej - vissa låter så när de vill poängtera att de funderar och att de är osäkra på hur det de säger ska uttalas.
Kanske typiskt för Stockholmare.

Jag uppfattar att han snubblar över "Sibylle", kanske för att han är påverkad av något, uppfattar det inte som finskklingande.

Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Det är synd att operatören avbryter inringaren minst 2 gånger under samtalet (vid 0:22 och 0:28). Särskilt synd är det när inringaren blir avbruten första gången (0:22) då han precis berättat vad han sett och förmodligen tänkte utveckla det. Men det är lätt att säga med facit i hand nu ifs!
Ja, det är synd. Samtidigt ställer väl operatören relevanta frågor, men visst, med facit i hand ...
Citat:
Noterade en liten detalj i samtalet! Vid 0:21 yttrar inringaren sj-ljudet/sje-ljudet innan han säger: alltså (för att sedan bli avbruten av operatören).
När du säger så, det hörs ett svagt sje-ljud innan "asså". Innan dess sa han:
Citat:
O: Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.

S: Jaha.

O: [sje-ljud] Asså…

S: Var ringer du från för ställe nu?

O: Karlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan.

Undrar vad det var han tänkte säga? "Skyndade hit för att ringa"? Vad kan det ha varit?

SOS-samtal YouTube
Utskrift SOS-samtal

Edit: sj-ljud-spekulationer:
sju minuter sen (för sju minuter sen)
sju minuter i fem
sjukt många hugg (sa man "sjukt" 1996?)
sjukt jobbigt ... (att springa hit?)
skyndade iväg mot ... (om mördaren)
skyndade hit för att ringa (om sig själv)
...
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-30 kl. 18:21.
Citera
2013-11-30, 17:32
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Jag uppfattar att han snubblar över "Sibylle", kanske för att han är påverkad av något,
Eller så är det medvetet, som jag påtalade.
Dessutom brukar man göra ett liten putande med munnen, när man uttrycker det jag beskrev.

Något för folklivsforskare kanske...

En annan detalj. Att han svarar "det är det" tyder på att det är en social kille som är van att snacka och deala om allt möjligt - ingen introvert typ, vilken bara skulle sagt "ja".
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-11-30 kl. 17:45.
Citera
2013-11-30, 17:51
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
När du säger så, det hörs ett svagt sje-ljud innan "asså". Innan dess sa han:

Undrar vad det var han tänkte säga? "Skyndade hit för att ringa"? Vad kan det ha varit?

Kan vara ett sje-ljud men undrar om det inte är ett ljud som har med uppringarens andhämtning att göra? Han är andfådd och har just behärskat andetagen för att säga "full som ett svin..." osv, sen måste han få mer luft och prata igen.
Citera
2013-11-30, 17:52
Medlem
Exakt.
Du tänker rätt men tänk ett varv till.
Nu vill jag vara tydlig med att allt är möjligt.
Men borde herr Oxenstrand kunnat besinna sig om det gällde en händelse som ligger längre bak i tiden?

Om det gällde en kvinna - borde inte hon även om hon var den blondaste av alla svenska sköna blondiner insett sambandet och varskot Polisen?

Du ser ju själv att motivet måste fram för att lösa detta hemska för att inte säga bestialiska brott - han blev ju trots allt överöst av knivhugg.
En galning verk.

-Så vad tror du nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Jag tror inte heller på oprovcerat rånmord. Om jag ska spekulera så var det någon personlig oförätt, antingen har de en koppling sedan innan eller så hände något på kvällen. Men motivet är egentligen inte särskilt intressant, och när det kommer fram kommer det antagligen vara någon banal anledning. Motiv brukar ofta vara av den arten.
Dessutom vet vi inte ens om RO höll i kniven och om det fanns andra på platsen som kanske var mer drivande.
Citera
2013-11-30, 17:55
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Du som är ledsen och ensam
och funderar över vad klockan är
Du som har ingen att gå till
men väntar tåligt för det.

Och du som nästan tappat sugen
och är på vippen att ge upp
Kom och lyssna på vårt budskap
och ta kontakt med våran grupp

För det finns inga bättre kamrater
och inga tätare led, du sjunger
Hum hum från Humlegården

Tätheten var högst mot Eriksbergsplan till. Håller med om Swartlings, hörde aldrig talas om det.
What? Vad i hela friden var det där för ramsa?
Citera
2013-11-30, 17:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Hittade en till artikel på allehanda.se 2011-04-19:

Undrar vad det är med röstsamtalet som får länskriminalaren att säga i april 2011 att möjligheten har ökat beträffande att hitta inringaren? Svårt att förklara sig? Ja, det finns ju flera saker i det som sägs som kan vara svåra att förklara, men finns det även något annat? Har man t ex kommit på att samtalet inte kom från den telefonkiosken? Att inringaren ljög? Fast varför har man inte sagt det tidigare, i t ex Veckans Brott 2011-03-01? Eller är en sån sak något polisen skulle mörka? Det verkar väl i och för sig konstigt om polisen skulle ha lyckats klarlägga en sån sak 15 år efter mordet, det borde väl i så fall ha klarlagts redan 1996.

Allehanda skrev även 2004 om mordet, artikeln är länkad redan i tråden. I några inlägg fokuserades sen på datorbeslaget som hade gjorts angående den man som delgavs misstanke 2001. Men där står även om DNA-tester, allehanda.se 2004-08-02:

Som det redan har spekulerats om i tråden kanske det är en körning av nya förfinade DNA-tester som motiverade den fyra veckor långa häktningen.
Jo, fast 2004 skickades alla LCN-analysfall till Storbritannien. Dem fixar SKL idag. Observera att jag mest har spånat om vad det skulle kunna finnas för anledning att göra det ena eller andra. Idag är DNA-profileringen en ytterst protokollstyrd verksamhet där man har mycket exakta och certifierade protokoll för det man gör, och det som man inte har så exakta och certifierade protokoll för, gör man inte alls. Det betyder att jag har mindre användning av min vetenskapserfarenhet för att bedöma hur de handlar nu, och det var ett antal år sedan jag hade min sista direkta kontakt med dem.
Citera
2013-11-30, 17:58
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Kan vi slå fast att det var en Tentapub? Nollegasque (mer exklusiv samling för Lantmäteri) har skymtat i pressen men det var väl för sent för det. Om det var en Tentapub är det någon som minns hur många som var där, åtskilliga hundratal brukade vara vanligt.
PH var på tentapub eller liknande på KTH, ja.

Och kanske även någon som retat sig på PH.

Men sen kan denna någon ha stött ihop med andra personer på busshållplatsen. Personer som varit nere på stan.
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-11-30 kl. 18:01.
Citera
2013-11-30, 18:01
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
What? Vad i hela friden var det där för ramsa?

Nämen! Originalet är ju en gammal 70-talsproggis.

http://www.youtube.com/watch?v=-GdsWRqYdnA
Citera
2013-11-30, 18:03
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nja i inslaget i Efterlyst eller om det var VB från den gångna veckan så säger en polis att det är konstaterat att det är den närmsta telefonkisken som samtalet ringdes ifrån (den norra), samtidigt som dom visar en bild på telefokioskerna vid Karlavägen/Nybrogatan.

Angående häktningens längd så är det en svårknäckt nöt, normalt häktas man 2 veckor i taget sen häktas man om. Men eftersom domstolen gick med på det så har dom något handfast att gå på som dom vet tar tid, alltså så skulle en omhäktning bara krångla till det.

Det kan röra sig om försök att knäcka en eller flerakrypterade volymer på datorer.
Att skicka iväg och invänta analyser till ett annat land.
Omfattande förhör.
Att det är ytterligare ett brott och en FU som skall koordineras.

Men.dom.får inte 4 veckor utan att dom har riktigt bra skäl.

Ingen som har någon fundering om varför BO var på festen så pass länge men ändå bara drack 2 öl, kände han sig hotad?

/Provokatör
Enligt uppgifter tidigare i tråden kom han till festen strax före midnatt, direkt från älgjakt i norrland.

Kanske för trött för att palla att dra i sig mer?
Citera
2013-11-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, fast 2004 skickades alla LCN-analysfall till Storbritannien. Dem fixar SKL idag. Observera att jag mest har spånat om vad det skulle kunna finnas för anledning att göra det ena eller andra. Idag är DNA-profileringen en ytterst protokollstyrd verksamhet där man har mycket exakta och certifierade protokoll för det man gör, och det som man inte har så exakta och certifierade protokoll för, gör man inte alls. Det betyder att jag har mindre användning av min vetenskapserfarenhet för att bedöma hur de handlar nu, och det var ett antal år sedan jag hade min sista direkta kontakt med dem.
Ja, tidsåtgången för DNA-analyser kan ju se helt annorlunda ut idag. Jag försökte bara spåna lite utifrån det lilla vi vet.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Kan vara ett sje-ljud men undrar om det inte är ett ljud som har med uppringarens andhämtning att göra? Han är andfådd och har just behärskat andetagen för att säga "full som ett svin..." osv, sen måste han få mer luft och prata igen.

Jag har lyssnat sju gånger nu i bättre hörlurar och jag tycker det stämmer som ColaKex skrev, det låter som ett sj-ljud.

I så fall: han ändrar sig väldigt snabbt till att i stället säga "asså".

"Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka."

Meningen innan tog han väl upp fyra saker: att han var full som ett svin, att han gick förbi, att han såg ett rån, och sen (signalement) att det var en snubbe med grå jacka.

Kan han ha velat spinna vidare på något av den sista meningen innan han blev avbruten?

om sig själv och transporteringarna: "jag gick förbi" .... "skyndade hit"
om mördarens signalement: "grå jacka" ... "skyndade bort mot..."
om sitt nykterhetstillstånd: "full som ett svin"... "sjukt full" (fortfarande: sa man "sjukt" 1996?)

Eller var det något han sa i den inledande meningen (sen avbröt operatören med frågor)?
"Ja hej, det ligger en knivskuren snubbe på… Valhallavägen tror jag det heter, Swartlings ridskola."

Jag försökte spåna lite här ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in