2013-11-23, 19:42
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Preskriptionstiden för dråp är avskaffad. Tidigare var den 15 år men 2010 ändrades det. Det betyder att alla dråp före 1/7 1995 är preskriberade men de efter är inte preskriberade. Dråpet som avgjordes i tingsrätten igår begicks redan 1988 och var preskriberat. Mordet på Per skedde 1996 och är inte preskriberat.
Korrekt.

Ev. dråp/mord i detta fallet skulle med de gamla reglerna preskriberats 2011/2021, men då reglerna ändrades 2010 kan detta inte preskriberas.

Således, om jag nu tolkat det rätt, så är alla mord innan 1/7 1985 och alla dråp innan 1/7 1995 preskriberade, och de mord/dråp efter respektive datum kan ej preskriberas.

Jag kan inte komma ifrån att SOS-ringaren har något med brottet att göra. Och det grundar jag på det faktum att han så övertydligt försöker lägga ut dimridåer om att han inte kommer från Stockholm. Teorin någon la ut om ett "tågspårs-rån", att ringaren hittar BO knivhuggen, tar hans pengar och därefter larmar. Även om teorin inte känns trolig är den inte jättedum.

Skulle ringaren inte haft något med brottet att göra borde han i så fall, senare i nyktert tillstånd, höra av sig till polisen.
Senast redigerad av _Jago_ 2013-11-23 kl. 19:52.
Citera
2013-11-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Mjo, SOS-ringar-nissen känns typ 5 år äldre än 22... men att någon annan än SOS-ringaren skulle vara GM känns i princip uteslutet. Så att ja... jag vet inte riktigt vad man ska säga just nu om fallet? Det känns suddigt, för oss. För farbror polis är det nog lite klarare.

Varför är det uteslutet?

Om det stämmer att inringaren var full som ett svin, så full att han inte visste sitt eget telefonnummer (om han nu inte var GM och medvetet dolde det) finner jag det högst troligt att människan fan raglat ifrån P med vetskap om att hjälp är på väg, ramlat ned i en säng, sovit ruset av sig och vaknat med en redig minneslucka, så redig att hela händelsen var borta. Att en person på 90-talet glömt sitt eget hemtelefonnummer låter smått unikt, man hade ju på den tiden samma nummer ofta i 20-tals år och det var typ memorerat i sten i hjärnan och man kunde rabbla det i sömnen.
Citera
2013-11-23, 19:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_

Således, om jag nu tolkat det rätt, så är alla mord innan 1/7 1985 och alla dråp innan 1/7 1995 preskriberade, och de mord/dråp efter respektive datum kan ej preskriberas.

Med tillägget att GM inte kan dömas om han vid tillfället var under 21 år, och det skedde för mer än 15 år sedan. Så, om GM var under 21 blir det ingen dom. Aktuellt i exempelvis Malinmordet i Husum och Fryshusmordet, men förmodligen inte i det här fallet.
Citera
2013-11-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Problemet är att din uppskattning helt saknar referenser och därför är så grov att den helt saknar relevans.
Du har rätt, jag gick lite väl långt i min analys. Tar tillbaka det där med att han skulle haft bra grundkondition. Samtidigt tar jag givetvis på mig en liten dumstrut. Skulle uppskatta hans kondition som normal vid tillfället.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-11-23 kl. 19:59.
Citera
2013-11-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Med tillägget att GM inte kan dömas om han vid tillfället var under 21 år, och det skedde för mer än 15 år sedan. Så, om GM var under 21 blir det ingen dom. Aktuellt i exempelvis Malinmordet i Husum och Fryshusmordet, men förmodligen inte i det här fallet.
Alldeles riktigt, men den situationen kan vi med största sannolikhet utesluta i det här fallet.
Citera
2013-11-23, 20:01
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Det kan ju faktiskt vara så att den som ringer är stockholmare men inte rör sig så mycket i stan/Östermalm och att det är någon i bakgrunden av samtalet som ger honom de geografiska uppgifterna.

En annan grej som jag kom att tänka på nu. För inte sååå länge sen var cold case-polisen i ärendet (Bertil Salin) intervjuad i radio (sparade inte länk), han snackade om lite cold cases och så där. Han tog ett exempel (men det kändes som att det var riktigt) om ett rånmord med 2 snubbar, en äldre än den andre, som gått snett. Kan ju förklara varför den anhållne inte känns som en typisk mördare - han ringde bara.

Det är först nu som jag kopplar ihop hans snack med Per-mordet. Det gör ju det hela ännu mer spännande, för det lät som han trodde att "några" fall, typ det som han tog som exempel, skulle lösas.
Citera
2013-11-23, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Du har rätt, jag gick lite väl långt i min analys. Tar tillbaka det där med att han skulle haft bra grundkondition. Samtidigt tar jag givetvis på mig en liten dumstrut. Skulle uppskatta hans kondition som normal vid tillfället.
Dumstrut är inte nödvändigt, du tolkade omständigheterna lite för fritt bara. Vi är överens om att det knappast är nåt fetto som ringt, normalvikt och normalkondition verkar rimligt utefter förutsättningarna.
Citera
2013-11-23, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Varför är det uteslutet?

Om det stämmer att inringaren var full som ett svin, så full att han inte visste sitt eget telefonnummer (om han nu inte var GM och medvetet dolde det) finner jag det högst troligt att människan fan raglat ifrån P med vetskap om att hjälp är på väg, ramlat ned i en säng, sovit ruset av sig och vaknat med en redig minneslucka, så redig att hela händelsen var borta. Att en person på 90-talet glömt sitt eget hemtelefonnummer låter smått unikt, man hade ju på den tiden samma nummer ofta i 20-tals år och det var typ memorerat i sten i hjärnan och man kunde rabbla det i sömnen.

Han ringde inte från sitt hemnummer, han ringde från en telefonkiosk vilket framgår om man läser utskriften av samtalet eller lyssnar på ljudfilen.

http://www.youtube.com/watch?v=RptWW-3fgbs
http://coldcasesweden.wordpress.com/2012/03/01/sos-samtal-per-haggstrom/
Citat:
S: Var ringer du ifrån för ställe nu?
O: Karlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan.
S: Är det en telefonkiosk eller är det…?
O: Det är det.
Citera
2013-11-23, 20:07
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Varför är det uteslutet?

Jag har i alla år haft den magkänslan, men jag kanske är beredd att ändra mig nu (se mitt senaste inlägg!)

Citat:

Sitt eget hemtelenummer? SOS-nissen undrar ju vilket telefonnummer det är till kiosken (fast han vet ju inte då att det är en telekiosk).
Citera
2013-11-23, 20:14
Medlem
Tillägg: Nu tänkte jag tolka fritt ytterligare och min magkänsla säger mig att personen som ringer in är/var en passiv person som "hakade på". Ej drivande, lite töntig, att han inte skulle haft modet att utföra ett sådant rån helt själv. Därav min enkla analys. Men jag kan givetvis ha fel. Har ju hänt förut...

Jag vill inte på något sätt glorifiera rån.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-11-23 kl. 20:33.
Citera
2013-11-23, 20:18
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Sitt eget hemtelenummer? SOS-nissen undrar ju vilket telefonnummer det är till kiosken (fast han vet ju inte då att det är en telekiosk).
Brukar inte telefonkiosker ha ett telefonnummer?Numret ska väl finnas skyltat i telefonkiosken.
Sen trodde jag SOS såg nummret ,är det inte så?
Citera
2013-11-23, 20:18
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Häggströms anhörigas sorg och hur de mår idag vet du ingenting om, enligt min mening är din inledande mening empatilös och rentav oförskämd.
Nej vet gör jag inte. Det gör förmodligen ingen i den här tråden. Men man måste vara rätt dum i huvudet om man inte tror att sorg bearbetas. Det förtar inte allvarligheten eller straffvärdet för brottet, det är ett enkelt konstaterande. Så lägg av med känsloargumenten.
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Inte heller vet du om gms - den i tråden utpekade eller annan person - anhöriga är vita som snö. Kanske vet de mycket väl vad gm gjort och har tigit i åratal?
De är vita som snö juridiskt sett även om de anat eller känt till det hela. I min bok är de vita som snö även om de känt till det, få människor skulle ange sin nära anhörig till polisen för ett våldsdåd som kan vara gjort i ungdomlig hets och fylla. Och dessutom vet vi (med betoning på dig) inte ett skit om huruvida RO är skyldig och ännu mindre om hans familj vetat något.

Vilken flopp det här skulle kunna visa sig bli om RO var kompis med GM och var den som ringde SOS för att försöka rädda PH men ändå inte ange sin kompis.
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Brukar inte telefonkiosker ha ett telefonnummer?Numret ska väl finnas skyltat i telefonkiosken.
Sen trodde jag SOS såg nummret ,är det inte så?
Telefonkioskerna hade inte alltid telefonnummer. Jag har för mig att vid den här tiden så kunde larmoperatören se varifrån vederbörande ringde men han vill ställa några kontrollfrågor helt enkelt. Jag har för mig att än idag så frågar larmoperatören numret till den som ringer. Trots att dagens larmoperatören även kan se skyddade telefonnummer.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-23 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in