Citat:
Ursprungligen postat av
rigbo
Preskriptionstiden för dråp är avskaffad. Tidigare var den 15 år men 2010 ändrades det. Det betyder att alla dråp före 1/7 1995 är preskriberade men de efter är inte preskriberade. Dråpet som avgjordes i tingsrätten igår begicks redan 1988 och var preskriberat. Mordet på Per skedde 1996 och är inte preskriberat.
Korrekt.
Ev. dråp/mord i detta fallet skulle med de gamla reglerna preskriberats 2011/2021, men då reglerna ändrades 2010 kan detta inte preskriberas.
Således, om jag nu tolkat det rätt, så är alla mord innan 1/7 1985 och alla dråp innan 1/7 1995 preskriberade, och de mord/dråp efter respektive datum kan ej preskriberas.
Jag kan inte komma ifrån att SOS-ringaren har något med brottet att göra. Och det grundar jag på det faktum att han så övertydligt försöker lägga ut dimridåer om att han inte kommer från Stockholm. Teorin någon la ut om ett "tågspårs-rån", att ringaren hittar BO knivhuggen, tar hans pengar och därefter larmar. Även om teorin inte känns trolig är den inte jättedum.
Skulle ringaren inte haft något med brottet att göra borde han i så fall, senare i nyktert tillstånd, höra av sig till polisen.