Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarEnLiten
Jag menar att det är Säters ansvar för att se till att vården av SB fungerar. Att bara säga att han vägrar delta och inte försöka göra något åt det duger inte.
(min fetning)
Jag replikerar: Både Ja och Nej
Medicinskt/Rättspsykiatriskt så är "direktansvaret" Säters och då sjukhusets chefsöverläkares.
Men
moraliskt och
tillsynsmässigt så ligger ansvaret på Socialstyrelsen/IVO!
Med en dåres envishet återkommer jag till den enligt mig springande punkten:
Varför i h-e lät dåvarande Socialstyrelsen de ansvariga läkarna på Säter bara få hålla på att experimentera med dessa totalstolliga 'undanträngda-minnen'-teorierna?
Varför brydde man sig inte om att
regelbundet kontrollera och värdera den terapi/behandling som SB under åratal fick/underkastades?
Sverige hade -vad man i alla fall
då trodde!- "Världens Värste Seriemördarkannibal Med Alla Mord Bortträngda Ur Minnet" i sitt förvar och denne förvarades på Säter. (SB hade till slut pratat om ett 50-tal mord...)
Men Socialstyrelsen ville inte störa och fråga: "Hur går det för er?"
Det hade för h-e räckt om Socialstyrelsen sett SB:s medicinlistor med tilldelningen av s k 'vid-behovs'-mediciner för att
precis alla larmklockor borde ha ringt!
Vi får inte glömma att Sverige är ett mycket, mycket litet land.
Man gör klokt i att inte alltför närgånget granska eller att kritisera fel personer om man vill göra karriär.
Bättre då att som Socialstyrelsen hela tiden gjort -och fortfarande gör, fast den delen nu omdöpt till IVO:
Vänd SB ryggen!
Skäms Sverige!