2013-11-30, 16:20
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
psykoanalys, alltså arvet efter Freud, vilket är en psykoterapiform som är helt utan vetenskaplig grund
Kan man ju diskutera, om psykoanalysen är en vetenskap eller inte, men den är åtminstone enormt mycket vetenskapligare och mer stringent än vad läkarna, terapeuterna och poliserna var i det här fallet. Och det finns psykoanalytiska begrepp som kunde vara användbara här - projektioner, överföring och motöverföring, till exempel. Narcissism kanske.
Citera
2013-11-30, 16:23
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det där är ju en alldeles riktig invändning. Däremot tog Norell avstamp i psykodynamisk teori, vad jag förstår och använde sig av dem på ett sätt som egentligen inte är möjligt att göra.
Nej det verkar ju vara så att hon använde den på ett tokigt sätt - jag har som sagt inte läst boken, och inte riktigt fått klart för mig vad som var hönan och ägget alla gånger: att SB märkte att hans terapeuter blev jätteglada när han mindes ruskigheter skulle i sig vara ett brott mot etiken tror jag, men i vilken utsträckning talade de om för honom vad han skulle minnas?
Citera
2013-11-30, 16:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostface
Gubb-Jan och Lambertz bild bygger på att SB skulle känt till saker som bara mördaren kunnat känna till, i huvudsak återkommer man till den berömda "vägbommen" som är helt irrelevant eftersom ingen kropp hittats och inga bevis för att ett mord begåtts där vägbommen fanns finns att hitta. Alla övriga punkter är också krossade. Sen lägger dom också stor vikt vid likhunden Sampo, som egentligen inte är en likhund utan en amatörtränad "arkeologihund" (vad det nu är). Sampo har ingen dokumenterad utbildning, har inte ett enda uppklarat brott i sin CV och har inte i hittat någonting överhuvudtaget i fallet Johan Asplund. Rent trams således.

Josefsson, Råstam och GW bygger sin bild på 100-tals omständigheter som bevisligen talar emot SB som gärningsman.

Att ge tokstollarna Gubb-Jan och Lambertz legitimitet genom att insinuera att det finns fog för deras stollerier i det här skedet är ju bara efterblivet. Eller? Jag är osäker, haha.

Det måste ju vara ett av Lambertz mål? Att låta påskina att det bara är olika tolkningar av osäkra förhållanden. Den stora allmänheten som (liksom jag själv) inte läst på om fallen kan fås att tro att 'alla har nog lite rätt och lite fel'.
Citera
2013-11-30, 16:24
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ja det där är ju en alldeles riktig invändning. Däremot tog Norell avstamp i psykodynamisk teori, vad jag förstår och använde sig av dem på ett sätt som egentligen inte är möjligt att göra.

Om jag fattat det rätt så blev hon utesluten ur den svenska psykoanalytiska föreningen och bildade en "förening i holistisk psykoterapi/analys". Om jag förstått det rätt har hon sen plockat bitar här och där
bla detta med "förträngda minnen" som hon ansåg var anledningen till att människor "återupprepade gamla trauman" omedvetet....tills de mindes sina trauman.

Eric Fromm och hans dotter bröt kontakten med Norell och det gjorde också en del svenska psykoterapeuter, de som hade med henne att göra.Andra ställde sej utanför.Och hennes grupper som bildades av eller omkring henne gick alla sönder tills det bara var Säter kvar.Och där fanns hon kvar in i det sista

Detta sagt om Norells inverkan på Quick-härvan

http://hejlskov.se/

En psykolog yttrar sej visavi YS ansvarsåsikt
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-11-30 kl. 16:31.
Citera
2013-11-30, 16:28
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kimbo7 skrev

Ah. Hahaha... Det måste väl vara ett brott mot läkaretiken? Eller får man experimentera så med sina patienter? Det här tycker jag i sig borde motivera ett skadestånd till SB - beroende lite grann på hur regelverket ser ut på de psykiatriska klinikerna förstås, men gjorde läkarna nåt så supergalet redan i början, som dessutom (ifall de nu verkligen misstänkte mord) skulle försvåra polisens arbete...
Lekte de privatdetektiver?

Det är väl klart att man inte får experimentera. Problemet här är väl att det inte kommit in någon anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. En sådan anmälan hade ju kunnat gjorts av SB och hans advokater när han inte tyckte det var så kul att leka mördare längre. I förlängningen kunde ju det lett till att deras legitimationer dragits in.
Citera
2013-11-30, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Nej det verkar ju vara så att hon använde den på ett tokigt sätt - jag har som sagt inte läst boken, och inte riktigt fått klart för mig vad som var hönan och ägget alla gånger: att SB märkte att hans terapeuter blev jätteglada när han mindes ruskigheter skulle i sig vara ett brott mot etiken tror jag, men i vilken utsträckning talade de om för honom vad han skulle minnas?
I det fallet är nog din gissning lika god som min och någon djupare sanning kommer vi nog inte att få, tyvärr.

Var och en av oss får väl bli salig på vår egen tro . . . .

Min tro är att Bergwall triggades ganska snabbt av den uppmärksamhet han fick då han började "erkänna" en massa grova brott. Sedan rullade snöbollen på.

Det är alltså min tro och inget jag kan verifiera. Det här undandrar ju heller inte, vare sig terapeuter eller poliser, något ansvar. De borde ha kollat rimligheten i det de fick från Bergwall. Tycker jag alltså.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-11-30 kl. 16:35.
Citera
2013-11-30, 16:34
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är väl klart att man inte får experimentera. Problemet här är väl att det inte kommit in någon anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. En sådan anmälan hade ju kunnat gjorts av SB och hans advokater när han inte tyckte det var så kul att leka mördare längre. I förlängningen kunde ju det lett till att deras legitimationer dragits in.

Min tro är att hans advokat inte ville anmäla saken eftersom han gjorde allt ja´han kunde för att SB skulle bli fälld.Det var ju vad SB då TQ själv ville ansåg han och därför kunde han som advokat inte söka sanningen... Efter CB hade vad jag vet SB ingen advokat???????
Citera
2013-11-30, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Om jag fattat det rätt så blev hon utesluten ur den svenska psykoanalytiska föreningen och bildade en "förening i holistisk psykoterapi/analys". Om jag förstått det rätt har hon sen plockat bitar här och där
bla detta med "förträngda minnen" som hon ansåg var anledningen till att människor "återupprepade gamla trauman" omedvetet....tills de mindes sina trauman.

Eric Fromm och hans dotter bröt kontakten med Norell och det gjorde också en del svenska psykoterapeuter, de som hade med henne att göra.Andra ställde sej utanför.Och hennes grupper som bildades av eller omkring henne gick alla sönder tills det bara var Säter kvar.Och där fanns hon kvar in i det sista

Detta sagt om Norells inverkan på Quick-härvan

http://hejlskov.se/

En psykolog yttrar sej visavi YS ansvarsåsikt

Ja det där är ju alldeles riktigt, Stina-Lina. Hon var isolerad från main-stream-psykodynamikerna.
Citera
2013-11-30, 16:41
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
I det fallet är nog din gissning lika god som min och någon djupare sanning kommer vi nog inte att få, tyvärr.

Var och en av oss får väl bli salig på vår egen tro . . . .

Min tro är att Bergwall triggades ganska snabbt av den uppmärksamhet han fick då han började "erkänna" en massa grova brott. Sedan rullade snöbollen på.

Det är alltså min tro och inget jag kan verifiera. Det här undandrar ju heller inte, vare sig terapeuter eller poliser, något ansvar. De borde ha kollat rimligheten i det de fick från Bergwall. Tycker jag alltså.

Tja. Inom psykoanalysen finns det nåt som kallas realitetsprövning. Och det handlar inte om att äta upp fingrar...
Citera
2013-11-30, 16:42
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
DikT skrev

Förvisso, men det finns ju ett antal sakar som objektiv sätt är sanning.
T.ex:
- Det finns noll bevis mot TQ.
- GL ljuger när han säger att det är "teknisk bevisning" när en hund markerar på en plats där inget hittas
- Förhörsledarna har försett TQ med uppgifter via ledande frågor
- osv osv

Vore intressant med NÅGOT som talar för TQ:s skuld som är fakta. Kan du gett ett exempel?

Det har väl framkommit i tråden innan? Att den huvudsakliga bevisningen byggde på SB:s "erkännanden", när han drog tillbaka dom, så återstår väl det i stort sett ingenting, eller? Jag är osäker, haha.
Citera
2013-11-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Tja. Inom psykoanalysen finns det nåt som kallas realitetsprövning. Och det handlar inte om att äta upp fingrar...
Ja just det . . .
Citera
2013-11-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det har väl framkommit i tråden innan? Att den huvudsakliga bevisningen byggde på SB:s "erkännanden", när han drog tillbaka dom, så återstår väl det i stort sett ingenting, eller? Jag är osäker, haha.
Nja det var väl så att det som misstogs för teknisk bevisning visade sig senare inte vara av så vidare värst kvalitet. Jag är säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in