Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarEnLiten
Jag kom att tänka på att det var länge sedan jag läste något om Gubb-Jan Stigson. Är det någon som vet något om hans förehavanden på sistone. I och med SÅC har han kommit lite i skymundan som storpajasen i sammanhanget.
JGS's skvallertråd börjar med en länk till en artikel av Råstam där han skämmer ut GJS. Där referas också till ett mord 1994 SB skulle ha tagit på sig, under den frigång han hade. Nu vet vi att han snarare än att mörda, åkte ner till Stockholm för att läsa på i gamla tidningar, för att framstå som trovärdig mördare.
Men vad var det för mord det här handlade om? Jag vet faktiskt inget alls något om det. Om det nu var ett mord till att börja med förstås.
Det var mordet på Thomas Blomgren 1964. Då det var preskriberat så erkände han det för ett test. Det intressanta är att vid den tiden så konfirmerade han sig. Den höll på i två dagar och det var så udda att den gjorde förstasidan. På samma förstasida stod det även om mordet på Blomgren, så det var nog då Bergwall fick den dåliga idén.
För att det skulle stämma så skulle han inte bara ha kunnat färdats 1000 km utan att någon hade saknat honom. Han skulle även ha kunnat stryka omkring i folkets park i Växjö utan att någon av grabbarna grus hade reagerat på hans dialekt. (Ja, Sverige var helt enkelt lite mer insnöat och våldsamt då. Att slåss med utsocknes ingick helt enkelt.)
Citat:
Ursprungligen postat av
E.Merckx
Jag vet inte om han är skyldig, som jag tidigare skrivit i tråden: "Det är bara den kriminella pedofilen som vet om han har begått några mord, ingen annan."

En del andra tror fortfarande att han är skyldig som till exempel polisen i Drammen som fortfarande tror att han är skyldig till mordet på Therese Johannesen.
Läs domarna, läs vad han själv skriver i sin bok "Kvarblivelse", läs vad han själv säger i journalisten Janne Mattssons intervjubok med honom och bilda dig en egen uppfattning. Enligt min mening är han totalt rubbad.

Janne Mattsson var också en som trodde att han var skyldig.
Så du kan inte bilda dig en egen uppfattning? Försök, vetja!
För diskussionens skull kan vi väl säga att det bara är Åsa Romson som vet om hon är kannibal. (Vi kan väl bortse från eventuella medhjälpare eller vittnen, ja?

) Betyder det att man kan påstå att hon är det? Nej, det går det inte. För så länge det inte finns några som helst bevis eller ens antydningar om det så går det inte att vara "agnostisk" som du är. Du garderar dig helt enkelt. Att bara säga saker som du utan att ta ställning är att göra sig märkvärdig. Gubb Jan Stigson tog ställning. För det fick han yttrandeförbud av Dala-demokraten. Alltså finns det någon slags heder i hans vansinne.
Du behöver heller inte ta ställning till olika fakta. För dig räcker det med ett väldigt enkelt FAKTUM. Han begick brott innan 1990. Alltså är han en seriemördare. Hjärnan i friläge och bara rulla ner för backen.
Och detta handlar varken om dig eller Bergwall. Den större frågan är myten om de förträngda minnena. Jag rekommenderar att du läser Dan Josefssons bok Mannen som slutade ljuga. Konceptet förträngda minnen visades vara falskt redan under mitten av 90-talet. Men den sista morddomen föll så sent som 2001.
För vad du och alla andra säger när ni hänger upp allt på Bergwalls bevisade brottslighet är detta: Så länge någon har gjort tillräckligt motbjudande saker så är det rätt att låta
minst 4 mördare gå fria för alltid och låta svenskt och norskt rättsväsende slösa bort ofantliga summor pengar. Detta så att sådana som du kan intala er att någon slags kosmisk rättvisa har skipats. Men den ekvationen kan bara gå ihop med att det är mer värt att du får känna dig viktig än att 5 st familjer kan få någon slags avslut. För lynching är alltid fel, även om personen i fråga har en historia.