2013-11-30, 01:26
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Är det någon av er stockholmskännare som vet huruvida Swartlings ridskolas omnejd är en plats som även frekventeras av bögar som kanske suger av varandra i de mörka buskagen? Under 90-talet vill jag minnas att det var en hel del kvällstidningsskriverier om bögeri i stockholmsparker iaf, men hur det var just vid Valhallavägen vore intressant att veta.
Humlegården - 600 meter eller så söder om brottsplatsen - har i alla tider varit känt som ett bögraggningsställe. När jag var liten - 50/60-talen - fanns där poliser som varnade såväl oss barn som våra mammor för "homosexuella element" (jag minns fortfarande hur mamma var skräckslagen och hur jag undrade vad för sorts värmeelement det kunde vara...). Och Sverker Åström har öppenhjärtligt berättat hur han höll på med "cruising" vid Floras Kulle i Humlegården.

På 70-talet var det en slags sport bland en del innerstadsbor att gå till Humlan nattetid och "knacka torsk" = slå ner och ev råna bögar.

Vid Patentverket på Valhallavägen,cirka en km öster om brottsplatsen, var det under långa tider gott om gatuprostituerade som plockades upp av bilburna kunder.

Men vid Swartlings vete tusan. Jag har inte hört talas om något sådant där.

Men viktigast: mordet skedde vid femtiden en måndag morgon när det var några enstaka plusgrader. Det är knappast nån bra tid för vare sig bögar eller fnask?
Citera
2013-11-30, 01:31
Medlem
Vi kanske missförstår varann men den tidigare misstänkta var ett feltänk från Polisens sida.
Vart vi står i dag vet endast polisen...

Citat:
Ursprungligen postat av korean
Jag har gjort det och fattar ändå inte. Men tack för hjälpen.
Citera
2013-11-30, 02:09
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hennes flicknamn är Kernen. Hon är född 1954 och 1970 bor familjen Kernen i Tyresö. Hon är då 16 år och jag tror inte hon är ingift då. Där bor också ett äldre par med finska förnamn, föräldrarna. En pojke född 1963 bor där också.

MGMs moder är utflyttad 1980. Hon är gift med Oxenstrand och bor i Vaxholm. Föräldrar och bror bor fortfarande i Tyresö.

1990 bor familjen Oxenstrand i Vaxholm. Föräldrar och ett syskonpar varav MGM är det ena syskonet.

Kan de ha hetat Keränen och bytt till det mer ofinska Kernen? Kan man se sådant? Det finns nämligen inga andra finnar med det efternamnet. Men att föräldrarna har finska förnamn visar ju att RO faktiskt har finska rötter.

Dessutom fanns det en postare som tyckte sig höra en subtil finns dialekt hos SOS-ringaren. Detta blir ju högintressant när vi nu fått fakta. Jag brukar också kunna höra just finnar som talar svenska, även sådana som är födda här. Men i SOS-samtalet hör jag inte det.
Senast redigerad av Flor-Ida 2013-11-30 kl. 02:18.
Citera
2013-11-30, 04:29
Medlem
Ja tänkte det här med rösten. Gw sa i veckans brott.- den här personen kan man hitta på några veckor....

Liksom hur i helvete jobbar polisen då? Dom har väl inte tillgång till några röster haha
Citera
2013-11-30, 08:50
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Humlegården - 600 meter eller så söder om brottsplatsen - har i alla tider varit känt som ett bögraggningsställe. När jag var liten - 50/60-talen - fanns där poliser som varnade såväl oss barn som våra mammor för "homosexuella element" (jag minns fortfarande hur mamma var skräckslagen och hur jag undrade vad för sorts värmeelement det kunde vara...). Och Sverker Åström har öppenhjärtligt berättat hur han höll på med "cruising" vid Floras Kulle i Humlegården.

På 70-talet var det en slags sport bland en del innerstadsbor att gå till Humlan nattetid och "knacka torsk" = slå ner och ev råna bögar.

Vid Patentverket på Valhallavägen,cirka en km öster om brottsplatsen, var det under långa tider gott om gatuprostituerade som plockades upp av bilburna kunder.

Men vid Swartlings vete tusan. Jag har inte hört talas om något sådant där.

Men viktigast: mordet skedde vid femtiden en måndag morgon när det var några enstaka plusgrader. Det är knappast nån bra tid för vare sig bögar eller fnask?

Du som är ledsen och ensam
och funderar över vad klockan är
Du som har ingen att gå till
men väntar tåligt för det.

Och du som nästan tappat sugen
och är på vippen att ge upp
Kom och lyssna på vårt budskap
och ta kontakt med våran grupp

För det finns inga bättre kamrater
och inga tätare led, du sjunger
Hum hum från Humlegården

Tätheten var högst mot Eriksbergsplan till. Håller med om Swartlings, hörde aldrig talas om det.
Senast redigerad av Orsa 2013-11-30 kl. 08:54.
Citera
2013-11-30, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Finns det inte ytterligare en möjlighet? Att han ska snedda genom området för att ta sig till gångvägen och så ertappar han en inbrottstjuv som just är i färd med att med hjälp av en kniv (som sedan får brytmärken) ta sig in i arbetarboden eller var det är som stod där han mördades. Tjuven har två skäl att attackera PH - att han blivit upptäckt, och för att råna honom.
En annan möjlighet är att en lodis höll på att råna en annan lodis som skriker på hjälp när Per går förbi varvid Per går upp till Swartlings och blir attackerad varefter det först tilltänkta offret springer och ringer. Ringaren tycker att det är skitjobbigt, både för att han hade ropat dit Per och för att han sedan stack därifrån och vill därför inte bli identifierad.
Citera
2013-11-30, 09:05
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Har funderat litet över det där.

På den tiden stängde de flesta ställen nere på stan 03:00. Dom som bodde i innerstan gick hem till sitt medan förortsborna blev syssloslösa till första morgonbussen/tåget gick.

Var det inte så att det kunde bli litet stökigt runt t.ex. Östra Station den där timmen?

Kan vi slå fast att det var en Tentapub? Nollegasque (mer exklusiv samling för Lantmäteri) har skymtat i pressen men det var väl för sent för det. Om det var en Tentapub är det någon som minns hur många som var där, åtskilliga hundratal brukade vara vanligt.
Citera
2013-11-30, 09:34
Medlem
Efter att ha läst på om fallet så framstår det klart att PH tagit sig till Swartlings ridskola självmant det är nog alla eniga om dock här skiljer sig alla teorier om hur och varför och den jag tror är att PH begav sig dit med en man (Mgm?) han träffat på festen alternativt på vägen därifrån för lite bögsex eller liknande sexuellt avvikande beteenden som spårade ur totalt? Kan PH haft en mörk sida med parkbögerier i hemlighet?
Citera
2013-11-30, 10:18
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnfrakt
Efter att ha läst på om fallet så framstår det klart att PH tagit sig till Swartlings ridskola självmant det är nog alla eniga om dock här skiljer sig alla teorier om hur och varför och den jag tror är att PH begav sig dit med en man (Mgm?) han träffat på festen alternativt på vägen därifrån för lite bögsex eller liknande sexuellt avvikande beteenden som spårade ur totalt? Kan PH haft en mörk sida med parkbögerier i hemlighet?

Med jämna mellanrum kommer det in någon i tråden som vid dra lite i bögmordsspåret men jag tror inte någon direkt nappar på det. Varken PO eller MGM verkar ha haft någon homosexuell läggning och Området runt Swartlings var inte hellt känt som något bögcruisingställe, åtminstone inget som jag hörde någon om under 90-talet. Och om det nu var så att de bara ville kela lite, varför stå ute kl 5 i några plusgrader istället för att gå hem till PO som ju hade studentbostad och varför hade RO med sig en kniv? Nej det håller inte.
Citera
2013-11-30, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Med jämna mellanrum kommer det in någon i tråden som vid dra lite i bögmordsspåret men jag tror inte någon direkt nappar på det. Varken PO eller MGM verkar ha haft någon homosexuell läggning och Området runt Swartlings var inte hellt känt som något bögcruisingställe, åtminstone inget som jag hörde någon om under 90-talet. Och om det nu var så att de bara ville kela lite, varför stå ute kl 5 i några plusgrader istället för att gå hem till PO som ju hade studentbostad och varför hade RO med sig en kniv? Nej det håller inte.

Tänk ett steg längre, dom var påväg till PH`s bostad för onormal sexuell aktivitet men på vägen dit vill mgm eller PH ha ett munjobb på vägen och smiter in där för det som urartar i mord på en bög?
Citera
2013-11-30, 12:05
Medlem
Hittade en till artikel på allehanda.se 2011-04-19:
Citat:
"Det är Stockholmskriminalens så kallade cold case-grupp som hanterar fallet, en av de gamla utredningarna som man plockat upp och tittat på ur nya perspektiv.
Mycket fokus ligger på just samtalet till larmcentralen. Möjligheterna att hitta den här personen har ökat, säger Bertil Sahlin vid Stockholms länskriminalavdelning och cold case-gruppen.
Han antyder att om personen återfinns kan det bli svårigheter för honom att förklara sig. Bertil Sahlin vill inte lova resultat, men tror att det kan hända något inom den närmaste tiden."

Undrar vad det är med röstsamtalet som får länskriminalaren att säga i april 2011 att möjligheten har ökat beträffande att hitta inringaren? Svårt att förklara sig? Ja, det finns ju flera saker i det som sägs som kan vara svåra att förklara, men finns det även något annat? Har man t ex kommit på att samtalet inte kom från den telefonkiosken? Att inringaren ljög? Fast varför har man inte sagt det tidigare, i t ex Veckans Brott 2011-03-01? Eller är en sån sak något polisen skulle mörka? Det verkar väl i och för sig konstigt om polisen skulle ha lyckats klarlägga en sån sak 15 år efter mordet, det borde väl i så fall ha klarlagts redan 1996.

Allehanda skrev även 2004 om mordet, artikeln är länkad redan i tråden. I några inlägg fokuserades sen på datorbeslaget som hade gjorts angående den man som delgavs misstanke 2001. Men där står även om DNA-tester, allehanda.se 2004-08-02:
Citat:
Länskriminalen i Stockholm har inrättat en speciell grupp för analys och utredning av gamla ouppklarade mordfall. Mordet på Per Häggström tillhör de fall som gruppen arbetar med.

För några dagar sedan har gruppen skickat iväg material med koppling till utredningen till Statens kriminaltekniska laboratorium för analys. Det är material som ska undergå nya förfinade DNA-tester för att om möjligt bringa klarhet i fallet.

- Det tar minst en månad innan vi kan vänta ett svar, säger Agneta Kallur i utredningsgruppen.

Som det redan har spekulerats om i tråden kanske det är en körning av nya förfinade DNA-tester som motiverade den fyra veckor långa häktningen.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-30 kl. 12:10.
Citera
2013-11-30, 12:43
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Hittade en till artikel på allehanda.se 2011-04-19:

Undrar vad det är med röstsamtalet som får länskriminalaren att säga i april 2011 att möjligheten har ökat beträffande att hitta inringaren? Svårt att förklara sig? Ja, det finns ju flera saker i det som sägs som kan vara svåra att förklara, men finns det även något annat? Har man t ex kommit på att samtalet inte kom från den telefonkiosken? Att inringaren ljög? Fast varför har man inte sagt det tidigare, i t ex Veckans Brott 2011-03-01? Eller är en sån sak något polisen skulle mörka? Det verkar väl i och för sig konstigt om polisen skulle ha lyckats klarlägga en sån sak 15 år efter mordet, det borde väl i så fall ha klarlagts redan 1996.

Allehanda skrev även 2004 om mordet, artikeln är länkad redan i tråden. I några inlägg fokuserades sen på datorbeslaget som hade gjorts angående den man som delgavs misstanke 2001. Men där står även om DNA-tester, allehanda.se 2004-08-02:

Som det redan har spekulerats om i tråden kanske det är en körning av nya förfinade DNA-tester som motiverade den fyra veckor långa häktningen.

Nja i inslaget i Efterlyst eller om det var VB från den gångna veckan så säger en polis att det är konstaterat att det är den närmsta telefonkisken som samtalet ringdes ifrån (den norra), samtidigt som dom visar en bild på telefokioskerna vid Karlavägen/Nybrogatan.

Angående häktningens längd så är det en svårknäckt nöt, normalt häktas man 2 veckor i taget sen häktas man om. Men eftersom domstolen gick med på det så har dom något handfast att gå på som dom vet tar tid, alltså så skulle en omhäktning bara krångla till det.

Det kan röra sig om försök att knäcka en eller flerakrypterade volymer på datorer.
Att skicka iväg och invänta analyser till ett annat land.
Omfattande förhör.
Att det är ytterligare ett brott och en FU som skall koordineras.

Men.dom.får inte 4 veckor utan att dom har riktigt bra skäl.

Ingen som har någon fundering om varför BO var på festen så pass länge men ändå bara drack 2 öl, kände han sig hotad?

/Provokatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in