Citat:
Ursprungligen postat av
SibirienKalle
Humlegården - 600 meter eller så söder om brottsplatsen - har i alla tider varit känt som ett bögraggningsställe. När jag var liten - 50/60-talen - fanns där poliser som varnade såväl oss barn som våra mammor för "homosexuella element" (jag minns fortfarande hur mamma var skräckslagen och hur jag undrade vad för sorts värmeelement det kunde vara...). Och Sverker Åström har öppenhjärtligt berättat hur han höll på med "cruising" vid Floras Kulle i Humlegården.
På 70-talet var det en slags sport bland en del innerstadsbor att gå till Humlan nattetid och "knacka torsk" = slå ner och ev råna bögar.
Vid Patentverket på Valhallavägen,cirka en km öster om brottsplatsen, var det under långa tider gott om gatuprostituerade som plockades upp av bilburna kunder.
Men vid Swartlings vete tusan. Jag har inte hört talas om något sådant där.
Men viktigast: mordet skedde vid femtiden en måndag morgon när det var några enstaka plusgrader. Det är knappast nån bra tid för vare sig bögar eller fnask?
Du som är ledsen och ensam
och funderar över vad klockan är
Du som har ingen att gå till
men väntar tåligt för det.
Och du som nästan tappat sugen
och är på vippen att ge upp
Kom och lyssna på vårt budskap
och ta kontakt med våran grupp
För det finns inga bättre kamrater
och inga tätare led, du sjunger
Hum hum från Humlegården
Tätheten var högst mot Eriksbergsplan till. Håller med om Swartlings, hörde aldrig talas om det.