Citat:
Ursprungligen postat av
Elementary
Det märks att du saknar både kunskap och personlig erfarenhet (åtminstone reflekterad sådan) av människor som lider av Schizofreni.
Jag får hålla med om att det var trettitvå år sedan jag gick psykkursen på läkarutbildningen, och att jag därefter inte har haft att göra med psykiatrin. Men jag brukar komma ihåg saker rätt bra.
Citat:
En eventuell psykos som häktad behöver inte vara förstagångspsykos (genombrott). Han kan ha haft sitt genombrott i unga år, men lyckats (med olika medel) hantera det. Han kan också haft episoder av psykoser eller prepsykoser som han lyckats dölja från arbete om omvärld om han haft stöttande familjemedlemmar.
Jag uttalade mig bara om vad som var typisk debutålder. Synpunkter på den beskrivningen? Har man sedan låst sig vid en viss favorithypotes om ett brott, kan man naturligtvis alltid hitta psykiatriska fall som stämmer med den egna favorithypotesen.
Citat:
Schizofreni och psykoser kommer i många olika former. Det finns gott om människor som lider av schizofreni och som ändå kan fungera bra i arbetslivet med hjälp av medicin/terapi. Det är inte alla som klar av sig nakna och springer skrikande på gatorna.
Nej, naturligtvis inte. Men hur mycket har detta att göra med det föreliggande fallet?
Citat:
Även om jag känner en person som fick en psykos som resulterade i att han sprang (pga för mig okända vanföreställningar) naken på gatan och skrek i ren skräck. Det kom som en chock för mig att han var svårt psykiskt sjuk. Han var en social, trevlig, mkt intelligent person (en naturbegåvning i schack) som inte visat några som helst tendenser till psykisk störning. Möjligen var han något udda (kunde bli smått manisk), men jag tillskrev det hans höga intelligens.
Det är inte heller extremt osannolikt att Oxenstrand av en ren slump led av en prepsykos när polisen kontaktade honom. En sådan kan nämligen vara i år innan psykosen väl bryter ut (som ett resultat av yttre stress).
Det är extremt osannolikt att just en ögonskenligen välfungerande person som RO lider av en prepsykos som bryter ut akut just när polisen kontaktar honom
om han är oskyldig till det mord som utreds. Om han är skyldig finns det för det första en hållpunkt på abnormt beteende sedan långt tidigare, och för det andra blir ju kontakten med polisen väsentligt mer stressfylld. Men är han skyldig är ju frågan om RO:s psykiska mående nu av rätt sekundär betydelse för trådens förhandenvarande huvuddiskussion.
Citat:
Så åter igen, det vi har är den lilla sinnesundersökningen som visar att Oxenstrand troligen (eller hur den exakta ordalydelsen nu var) lider av en allvarlig psykisk störning samt att han kan ha lidit av denna vid tidpunkten för brottet. En sådan ordalydelse tyder på att läkaren anser att han lider av schizofreni då en sådan sjukdom (som du själv påpekar) oftast debuterar i unga år. Därav kan läkaren göra det troligt att han lidit av denna sjukdom även vid tidpunkten för brottet. Det kan ju vara så att mordet var ett resultat av en vanföreställning som Oxenstrand led av, men SOS-samtalet talar förstås emot det.
Här bygger du upp en höna av en fjäder. Frågeställningen för en P7:a är om allvarlig psykisk störning
kan misstänkas. Och
kan misstänkas är den absolut lägsta misstankegraden, den som man inte får frihetsberöva eller just vidta några tvångsmedel alls på. Det är mycket vanligt att P7: or drar slutsatsen att allvarlig psykisk störning
kan misstänkas, och att en RPU således utförs. Men de
allra flesta RPU leder till slutsatsen att allvarlig psykisk störning
inte föreligger.