Citat:
Ursprungligen postat av
WaltzingMatilda
Du har utmärkta argument, SibirienKalle. Eloge!
Får jag kasta in några funderingar; gällande bussen till att börja med. Bo bar på en väska modell hockeytrunk. Vad som fanns i den har inte framkommit men rimligen var den tung och bo var förmodligen trött, gissningsvis hade han varit vaken ca 20 timmar vid tiden för överfallet.
Kanske var det ändå lockande att slippa bära väskan även om det bara var ca 400 m? Åtminstone om han sluppit vänta på bussen? Nu missade han den - förutsatt att dessa uppgifter stämmer - och valde ändå att gå (ska man leka djävulens advokat på allvar kan man naturligtvis påstå att han anat oråd av någon anledning och försökte ta bussen förbi någon som t ex hotat att vänta på honom).
Och så varför bo påträffades inne på Swartlings - jag tror varken på genande eller lätta på trycketteorin. Hade han jagats/jagat någon/velat kontrollera något som verkade underligt hade han släppt väskan.
Det måste funnits en anledning till att han blev angripen just där han blev, en plats som kunde nås på 10-15 sekunder från Valhallavägen och ändå var väl insynsskyddad vid denna tidpunkt.
Så, med risk för att vara tjatig, samtalet igen. Jag har svårt att förstå varför uppringaren ville skynda på att bo hittades om han var säker på att bo var död.
Om uppringaren ville försöka rädda bos liv måste han antingen varit chockad och inte kunnat ta in att han därmed kunde bli utpekad - eller visste han att bo inte kunde identifiera honom.
LGWP har flera gånger påpekat att "bo är mycket dålig och kan ej höras, avlider". Kanske hann han ändå säga något?
Tack! Dock har jag bara försökt beskriva det enklaste scenariot utifrån det vi med säkerhet vet.
Jo, om han hade tung väska kanske bussen lockade. Det är en möjlighet.
Sen tycker jag man kan resonera så här: om PH kände sig jagad eller hotad hade han möjlighet att antingen slå sig ihop med vänner på väg,frän festen, eller ta taxi hem. Istället sägs han ha stått ensam,och studerat tidtabellen. Det ger inte intrycket av att han upplevde något hot.
Förresten: sågs han stå vid busshållplatsen utanför Engelbrektsskolan eller dåvarande hållplatsen vid Lilljans-plan? Den vid Lilljansplan ligger bara 25 meter från Valhallagrillen medan den vid Engelbrektsskolan ligger 50-75 meter från Vaxholmsbussarna.