2013-11-28, 16:40
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
I normal promenadtakt tar det ca 7 min från Swartlings till telefonautomaten via Brahegatan, via T-banan tar det ca 5 min.
QED

OK, jag har inte möjlighet att provspringa så du får stå oemotsagd tills vidare. Men detta är avhängigt att tunnelbanan verkligen var öppen och att uppringaren visste det, eller hur? Och han sprang isf förbi de telefonautomater som borde funnits nere i tuben.

Hur tänker du dig att personen sprang, nerför rampen intill Swartlings eller tvärs över Valhallavägen och via nedgången på Grev Turegatan?
Citera
2013-11-28, 16:41
Medlem
Quoters avatar
Quoter rapporterar från bok-fronten: det kom ju en bok om ett kriminellt gäng (ev. flera) - Fältöversten av Jonas Malmborg - av Bonniers Förlag.

Kanske att det redan har sagts i tråden, men jag har kikat igenom boken, och hittade inget som hade direkt bäring på diskussionerna här. I slutet av boken stod det dock: en 38-årig man häktades på sannolika skäl för mordet (fiktivt alltså, det visste han ju inte 2012).

Vilken slump att han träffade åldern rätt.
Citera
2013-11-28, 16:43
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
OK, jag har inte möjlighet att provspringa så du får stå oemotsagd tills vidare. Men detta är avhängigt att tunnelbanan verkligen var öppen och att uppringaren visste det, eller hur? Och han sprang isf förbi de telefonautomater som borde funnits nere i tuben.

Hur tänker du dig att personen sprang, nerför rampen intill Swartlings eller tvärs över Valhallavägen och via nedgången på Grev Turegatan?

Rampen, den ligger ju närmast till.
Citera
2013-11-28, 16:58
Medlem
Citat:
Förmodligen men erfaren brottsling har nog Hasse Aro-komplex och undviker sådana. Troligt är dock att T-stationen inte hade öppnat, dock hårfint.

Edit: Nergången till T-banan är precis på samma ställe som man korsar Valhallavägen för att komma till Brahegatan. I tunnelbanan fanns det garanterat telefonautomater.

Ja, den ligger precis där man går över till Brahegatan:http://goo.gl/maps/FLjaQ
där ser man nedgången till vänster och korsningen till Brahegatan till höger.
En tänkbar väg, men en omväg om det var GM som syntes springa på Brahegatan från (Valhallavägen). Uppgången ligger ju ett kvarter bortanför Brahegatan vid parallellgatan Grev Turegatan, streetview: http://goo.gl/maps/jLfwZ

Om vittnesuppgiften stämmer och det var GM som sågs springande så skulle han i så fall sprungit tillbaks från korsningen Valhalla/Grev Ture till korsningen Valhalla/Brahegatan. Enklare då att bara ta sig till fots över Valhallavägen.

Men en GM som inte riktigt vet vart han är på väg och/eller som kanske vill försöka förvilla, kanske ändå tar den vägen, om den nu var öppen.

Vittnesuppgiften/uppgifterna kan ju vara fel också, vi vet ju inte hur trovärdiga uppgifter som har lämnats.
Citera
2013-11-28, 17:03
Bannlyst
På grev Turegatan fanns på den tiden en svartklubb där narkomaner hängde till. Gärningsmannen tror jag är en jämnårig pundare med BO som av en slump ville råna en berusad student . Gärningsmannen är garanterat dömd för grov misshandel sedan tidigare
Citera
2013-11-28, 17:31
Medlem
Bob-Ortons avatar
http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/snickaren-tomas-dodade-sin-karleksrival/

Den här killen kände jag ganska väl och förstår inte hur han kunde mörda. Efter mordet ringer han till sin pappa och han grips.

Om PH:s mördare berättat för någon närstående som inte tycker att de ska berätta för polisen.
Då har han haft någon att prata med och allt känns lättare.
På något vis har det nu kommit fram.
Citera
2013-11-28, 17:51
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
"Med all respekt" Sibyllegatan mynnar inte där Swartlings låg.

Hur som helst syftar han garanterat på Sibyllegatan och inte Sibylla.
Citera
2013-11-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vid mitten av 90-talet var det en period då SL inte körde tunnelbanan nattetid ens på helgerna. Min minnesbild är att det inte var någon nattrafik på vardagar då. Å andra sidan inträffade det här kring den tidpunkt på morgonen då flertalet tunnelbanestationer öppnar på vardagar.

Angående telefonkioskerna så håller uppenbarligen inte min teori om att han stått och tittat på vägskylten. Det verkar också en smula långsökt att tänka sig att han sprungit Sibyllegatan ner och sen springer i riktning tillbaka MOT brottsplatsen. Var på Karlavägen låg nästa telefonkiosk?

Gillar ändå teorin med "Sibylle..." som referens till en korvkiosk. Å andra sidan tycker jag som jag skrev att vägen via Karlavägen och ner mot centrum är den mest logiska för en person som av något skäl vill försvinna från brottsplatsen och inte stöta ihop med några polispatruller på vägen.

En liten reflektion:

Vill bara inflika med att i ett annat olöst mordfall (dubbelmordet i Linköping 2004) så finns det uppgifter som tyder på att GMs flyktväg var ett sk "cirkelmönster". Att han, sas, rörde sig tillbaka i riktning mot brottsplats. Så jag tycker absolut inte man skall utesluta din alt teori. Andra likheter, övervåld, kniv och säkert fler men jag skriver direkt ur minnet. Jag insinuerar inte att det är samma GM men personlighetsdragen hos tänkbar GM kan vara snarlika. Eller så är inringaren som han säger, ett vittne, och då är enda likheten rörelsemönstret. Var bodde inringaren enligt detta scenario?
Senast redigerad av P-o-beln 2013-11-28 kl. 19:55.
Citera
2013-11-28, 19:13
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmysvin
Har ni ett namn på den som sitter häktad på sannolika skäl för mord ?
Ja, och han passar bilden av en pundare som rånar för att ha råd med sitt missbruk ungefär så illa som någon kan passa.
Citera
2013-11-28, 19:49
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Orton
På google maps street view kan man fortfarande se hur det såg ut innan Swartlings blev en byggarbetsplats. Att PH skulle gena över Swartlings för att komma till gångvägen på andra sidan det höga stängslet verkar osannolikt när man ser bilderna från Googlebilen.

Det kan nog vara värt att spara en fildump. Just nu håller hela berget på att försvinna.
Citera
2013-11-28, 20:06
Medlem
Noterar att MGM har V som Vendetta som favo-film på facebook. En liten liten indicie ytterligare. Långt ute i marginalen, men ändå
Senast redigerad av Stokson 2013-11-28 kl. 20:09.
Citera
2013-11-28, 20:06
Medlem
Sen en liten psykologisk detaljanalys av SOS-samtalet för att återkoppla med mitt inlägg ovan samt, av annan debattör, framlagda teori. Som har nämnts tidigare i tråden är inringaren benägen att avsluta samtalet inte minst två gånger. Tillslut kommer han på den, något för stunden, briljanta iden att han skall springa tillbaka och se hur det står till med BO (enkom för att avsluta samtalet på ett artigt sätt). Kan det vara så att han kom på den iden just för att han ändå skulle tillbaka i den riktningen (hem)? Som vi vet är tanke och handling två vitt skilda saker. Och vi vet också att inringaren aldrig sprang tillbaka för att se efter BO. Ni förstår säkert (inte) min poäng.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-11-28 kl. 20:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in