Är det någon som har tänkt på att överklassens sociolekt ofta kan vara väldigt ointuitiv?? Om man ser på filmer så talar överklassen akademiskt, avancerat och artigt men i själva verket kan överklassen använda diverse lite smått naivt låtande uttryck, t.ex.??
På 1950-talet gjordes en undersökning där man upptäckte att den engelska överklassen använde en massa ord som lät bra mycket mindre förfinade än de som (övre)medelklassen använde sig av:
http://en.wikipedia.org/wiki/U_and_non-U_English
Orden till vänster är de som "U English" (Upper-class English) använder sig av:
Bike or Bicycle - Cycle
Dinner Jacket - Dress Suit
Knave - Jack (cards)
Vegetables - Greens
Ice - Ice Cream
Scent - Perfume
They've a very nice house. - They have (got) a lovely home.
Ill (in bed) - Sick (in bed)
I was sick on the boat. - I was ill on the boat.
Looking-glass - Mirror
Chimneypiece - Mantelpiece
Graveyard - Cemetery
Spectacles - Glasses
False Teeth - Dentures
Die - Pass on
Mad - Mental
Jam - Preserve
Napkin - Serviette
Sofa - Settee or Couch
Lavatory or Loo - Toilet
Rich - Wealthy
What? - Pardon?
Good health - Cheers
Lunch - Dinner (for midday meal)
Pudding - Sweet
Drawing-room - Lounge
Writing-paper - Note-paper
How d'you do? - Pleased to meet you
(School)master, mistress - Teacher
Detta är i min mening en väldigt intressant fråga som egentligen förtjänar en egen tråd i Flashbacks forum för språk, men jag kan ju alltid testa att ställa frågan ("finns det någon svensk motsvarighet till U English??") här först och försöka där sen ifall ingen ger mig något vettigt svar (hoppas att detta inte räknas som korstpostande)...
Ett annat exempel på konstigheter i överklassens språkbruk måste kungar som talar franska istället för det språk som råder i landet... Frederick den Store lär ha tyckt att franska lät finare än tyska, vilket han faktiskt tyckte lät
barbariskt... Gustaf III av Sverige skall ha varit så frankofil att han ropade att han var sårad och förbjöd operabesökarna att lämna lokalen på franska då han blev skjuten! Ja, och så lär Rickard III Lejonhjärta hellre ha talat franska än engelska han med... Sådant tycker jag är väldigt underligt... Visst, Rickard III tillhörde väl kanske något franskt kungahus men det gör ju Sveriges nuvarande monark också, utan att hellre tala franska än svenska... Och huset Windsor som i skrivandes stund "styr" England är väl tyskt utan att de talar tyska vid hovet... Men Gustaf III/Rickard III/Frederik I var alltså alla frankofiler av stora mått... Man kan förstås tänka sig att franska var "de lärdes språk" på den tiden men så var det ju inte... Teologer, medicinare, jurister, naturfilosofer, etc var ju faktiskt mer förtjusta i latin och kanske i viss mån grekiska, men så detta är nog snarare ett exempel på att "de ädle" inte talar likadant som "de lärde"... Jag tror t.o.m. jag läst något citat gällande kungar/högadliga som skulle reste på en turné genom Europa för att lära sig hovhyfs för ett par sekel sen.... Då skulle de lära sig tala på hovets sätt och vis och detta var "inte som en doctus"...
Förresten! På tal om mördade härskares påstådda sista ord och latinets påstådda status som "de lärdes språk" så lär Julius Caesar INTE ha sagt "Et tu, Brutus" ("du också, Brutus")... Han lär faktiskt ha talat grekiska och inte latin eftersom han ansåg att grekiska var det lärda språket medan latin var mer barbariskt... Om inte ens självaste Julius Caesar ansåg latin vara de lärdes språk, hur kan man då argumentera för saken?? Själv tycker jag också grekiska känns mer bildat än latin, samtidigt som latin känns bra mycket mindre barbariskt än franska... Jag tror faktiskt att överklassen också är väl medveten om att de låter barbariska då de pratar franska och det finns ju även en stereotyp som associerar fransktalande överklassmänniskor med diverse barbariska företéelser som dueller, otro, konkubiner, hedersvåld inom familjer, korruption, lättja, etc, etc - och dessa laster idealiseras t.o.m.! Är man en dekadent, adlig frankofil är det är FINT att vara lat och ha en konkubin! Så jag tror att överklassen VILL associeras med sådana saker... Trohet till Gud, till hustru/man samt till vetenskapen är sådant som grekiska och latin förknippas med och jag tror överklasskulturen har ett komplex som innebär att överklassarna måste hävda sin suveränitet från äktenskapliga, vetenskapliga och religiösa trohetsplikter... Vad tror ni andra?!
Slutligen skulle jag vilja ta upp överklassens smeknamn... Jag är själv inte bekant med detta fenomen i verkligheten, givetvis vet jag att överklassare kan ha lustiga namn men det kan ju folk av alla klasser ha; däremot har jag sett det diskuterat på Flashback och jag har även sett exempel på detta i skönlitterära böcker... I boken
Snabba Cash är det en sliskig stekare som heter Nippe eller Noppe och känner kungen och i samma bokserie fanns det även en överklasskvinna som heter Tintin - samma som den manlige seriefiguren... Varför har överklassen sådana namn?? Min personliga teori är att även detta symboliserar suveränitet... Överklassens klass är så självklar att man kan lalla runt i söta små bebisnamn medan en nyrik streber visar sin osäkerhet genom att döpa sin förste son till något "svenskt, rättstavat och klassiskt" som Konrad och sin dotter till något "rättstavat, svenskt och så långt ifrån en porrpseudonym som möjligt" i stil med "Edna"... Överklassaren kan däremot köra med vad som helst som "låter festligt" - Totte, Lalla, Bambi, etc... Precis som överklassens avståndstagande från grekiska/latin till förmån för frankofilt hovbarbari och småbarnsligt språkbruk vill man som överklassare ge sina barn privilegiet att gå genom livet blåögdt... Kan det vara så att en naiv inställning till namn, språk och vanor hör till det allra lyxigaste ett barn kan få med modersmöjlken?? Enbart det barn med den allrba mest självklara självkänslan och det bäst självskrivna självförtroendet kan döpas som en mobbningsmåltavla och enbart ett föräldrapar i ett grannskap där NOLL rån/våldtäkter/etc per år äger rum kan vara så galet att de STOLTSERAR med att de "uppfostrar" sina barn till världsfrånvänd naivitet!
Vad tror ni andra om min teori?? Finns det någon sanning i min misstanke om att överklassen lär ut sårbarhet och blåögdhet till sina barn för att visa för världen att deras gullungar har den ovanliga lyxen att faktiskt stå över de konsekvenser som drabbar vanliga dödliga??
"Min grabb heter Knase och talar som en blandning mellan en gubbe, en fransk fjolla och en seriefigur... "Fy fasiken!" och "Fy farao!" är hans favoritsvordomar! Han går klädd i rosa hängselbyxor... Han är 13 år och han har redan legat med fler tjejer än du kommer att göra under hela din livstid! MUAHAHAHAHAHAHAHAH!"