Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Så de "bönder" som flyttar in till t ex Stockholm och London och gör allt i sin makt för att försöka vara rätt och perfekta (jag vågar nästan lova att personerna i "vindsvåningsreportaget" är inflyttade Stockholmare) är aldrig renodlad arbetsklass? Visst kan man resonera som så att de gjort en vertikal klassresa och bytt referensgrupp, men kommer man egentligen någonsin ifrån sitt ursprung?
Tänk dig nittonåringen från Varberg som läst skvallertidningar hela sin uppväxt och klär sig som modereportagen (du vet vilka jag talar om), de flyttar till storsta'n, arbetar bort dialekten och hamnar genast i "innegängen" och syns flitigt på stureplan.se...
Med renodlad arbetarklass menar jag manniskor med arbetarklassbakgrund som lever ett arbetarklassliv. Klassresenarer ar en annan femma - de tenderar ofta att uppfora sig som nervos medelklass, vilket oftast ar vad de till slut blir iallafall.
Att en hel del av dem som ses pa stureplan.se och andra mingelsidor ar bos och pack ar knappast nagon nyhet. Visst har de gjort och fortsatter gora en resa, fran smastad eller forort till storstad samt fran foraldrahemmets arbetarklass- och medelklassbakgrund till nagon form av bratkultur. Huruvida man nagonsin kan komma ifran sitt ursprung ar en mycket intressant fraga. Jag tror att den stora majoriteten av manskligheten inte kan komma sarskilt langt fran utgangspunkten (enstaka undantag finns alltid). Man kan kla sig annorlunda, forstalla sig, fake-it-till-you-make-it men nagonstans langt darinne finns ens historia och ursprung kvar. Det ar inte for inte som engelsmannen anser att "it takes three generations to make a gentleman".
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Vad beror då saker som alkoholism, ätstörningar och så vidare på, om inte en ångest över att hela tiden behöva "vara rätt"? Som jag nämnt tidigare har jag mycket liten insyn i överklassen, men man kan ju ta min vän som inte fick välja flickvän själv som exempel... Jag lyssnade på en intressant dokumentär på P1 för ett tag sedan som heter någonting i stil med "bara pigor är lyckliga" som gav en intressant bild av hur "äkta" känslor till stor del, enligt intervjuobjektet som tillhörde överklassen då, trycktes undan för att man skulle visa "rätt" humör vid rätt tillfälle, hur den fattiga delen av släkten hade panik över att upprätthålla fasaden och så vidare.
Att overklassen generellt är mer säkra i sig själv än medelklassen har jag inga problem att tro på, då "ni" är fostrade på ett helt annat sätt än "vi". Jag vet t ex inte om jag någonsin kommer känna mig bekväm på finare restauranger då jag, tyvärr, alltid har en oro för att "göra fel" i bakhuvudet. Inte för att jag vill vara finare än jag är, utan för att jag inte vill sticka ut. På samma sätt som jag kände mig helt fel när jag bad om bestick när jag åt pizza i USA alltså

Denna "oro" minskar visserligen för varje år som går (eller för varje besök jag gör, osäker på om det handlar om vana eller mental mognad). Men poängen är att jag ställer mig frågande till att man skulle känna sig immun mot att behöva vara rätt, se rätt ut, göra rätt och så vidare bara för att man tillhör överklassen.
Det finns roliga forestallningar inom alla klasser! Med en grov generalisering skulle jag saga att arbetarklassen ar forbannade pa narmaste chefen (en medelklasskille) och "kapitalet" men egentligen kommer bra overens med patron, medelklassen tycker att arbetarklassen ar WT och stravar efter forkovring och forfining mot overklassen (som de troligen aldrig kommer att na), trots att de tycker att overklassen bestar av bortskamda goddagspiltar och till sist overklassen foraktar den ovre medelklassens falska uppkomlingar men tycker att hederliga arbetare ar rediga manniskor och avundas i hemlighet deras okomplicerade tillvaro. Den roda traden ar att klasshatet pa det personliga planet (alltsa inte i politisk retorik) alltid ar skarpare ju mindre skillnaderna ar.
Min poang var inte att det saknas krav att leva upp till inom overklassen utan snarare att den som redan befinner sig dar inte behover kanna oro over sin klasstillhorighet i sig (de ar fodda in i overklassen och kanner till skillad fran den aspirerande medelklassen sallan ett behov av att forandra detta). De kan koderna, vet hur man for sig och ar framforallt redan accepterade av andra i overklassen - de hor hemma. Den ekonomiska aspekten ar inget nytt - tank pa hur aldste sonen brukade fa arva allt, yngre soner fick bli riddare / gora karriar och dottrarna fick gifta sig val. Fattigare overklass har samma utgangslage idag och det ar sjalvklart att pa nagra generationers sikt maste pengar finnas for att kunna uppratthalla livsstilen.
Sedan finns det sa klart andra krav inom overklassen pa att vara "lyckad", smal (framforallt for kvinnor), glad men beharskad &cet. som kan upplevas som pressande av dem som inte klarar av att leva upp till dessa, vilket du mycket riktigt papekade. Skillnaden mellan den aspirerande medelklassens angest och den underperformande overklassens angest ar att den aspirerande medelklassen inte vet spelreglerna och inte kanner att de hor hemma pa samma satt medan den underperformande overklassen (i brist pa battre ord) mycket val vet vad som galler, bara att de har svart att na malen.
Om du ar i en socialt jobbig situation, slapp oron, gor inte for mycket vasen av dig, var charmig utan att vara paflugen och anvand vanlig god uppfostran sa brukar saker och ting losa sig till det basta! Da kan du forhoppningsvis fa ut maximal njutning av varje situation, vare sig det ar en trestjarnig avsmakningsmeny eller Domino's-pizza