Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-30, 02:35
  #1
Medlem
gakushis avatar
Godkväll, detta blir min första post i den här delen av forumet tror jag.

Jag skulle vilja veta hur andra definierar "överklass" - i ordets vidare bemärkelse. Jag tycker själv det finns flera olika sätt definiera överklass. Behövs det en massa pengar, måste man vara snygg, krävs det att man klär sig moderiktigt, kanske intelligens eller s.k bildning räcker? Måste man vara född i rätt familj? Är det en fråga om attityd bara, inställning till livet och andra människor?

Jag har blivit "anklagad" för att vara överklass ibland, så då måste jag ju reda ut allting bakom detta.
Citera
2005-05-30, 02:52
  #2
Medlem
Nemesis1s avatar
Ordet har bara en ekonomisk innebörd i mina öron iaf... Man har mycket pengar och möjligheter att tjäna mer pengar...

Mode och utseende har det inte med att göra om du frågar mig...
Citera
2005-05-30, 02:54
  #3
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Frågeställningen är infantil. Om man måste fråga vad överklass är för någonting så tillhör man definitivt inte gruppen.

/CW
Citera
2005-05-30, 12:18
  #4
Medlem
Var ditt inlägg verkligen genomtänkt?

Anyway, här har du svaret saxat från susning.

"Överklass kallas ibland de personer eller släkter som tillhör det fåtal procent av befolkningen som har det bäst ställt ekonomiskt.
Personer ur överklassen har typiskt tillräckligt stora förmögenheter för att inte behöva arbeta för att överleva (räntan på deras kapital motsvarar räcker för att upprätthålla existensminimum).

I utpräglade överklassammanhang förekommer ibland vissa etikettsregler som för utomstående kan förefalla mer konstlade än situatiuonen kräver. En del av förklaringen till detta står att finna i att överklassens gynnade situation tenderat att vrida dess medlemmar åt det konservativa hållet (undantag finns naturligtvis), en del i att det är lättare för medlemmarna att skilja en person av "gammal god familj" från en person som själv skaffat sig pengarna (en så kallad uppkomling).

Man kan även, genom börd, tillhöra överklassen, utan att för den skull inneha någon förmögenhet."
Citera
2005-05-30, 14:25
  #5
Medlem
gakushis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Willhelm
Frågeställningen är infantil. Om man måste fråga vad överklass är för någonting så tillhör man definitivt inte gruppen.

/CW

Det kan inte vara så att du anser dig tillhöra denna exklusiva skara och är rädd för konkurrens?

Citat:
Ursprungligen postat av Pass
Var ditt inlägg verkligen genomtänkt?

Anyway, här har du svaret saxat från susning.

"..."

På vilket sätt skulle det inte vara genomtänkt? För att jag inte nödvändigtvis håller med om att ordet "överklass" bara betyder att man är rik? Notera "överklass i ordets vidare bemärkelse".

På vilket sätt skulle det vara bra eller dåligt att tillhöra överklassen, förutom det rent ekonomiska? Någon som anser sig tillhöra eliten här kan ju svara på frågan.

Jag har en god vän till mig en av det kvinnliga könet, som inte tillhör överklassen rent ekonomiskt för tillfället, däremot kan man säga hennes pojkvän gör det. Det hon har är ett mycket vackert utseende och jag tycker mig ha sett att det oftare förekommer "snygga" människor bland de rika, än bland medelsvensson. Forskning har kommit fram till samma sak, så min iakttagelse är kanske riktig?
Citera
2005-05-30, 17:51
  #6
Medlem
virre_01s avatar
Tillhör du adeln så tillhör du överklassen. Om du bara har gott om pengar så är du bara fejk.
Citera
2005-05-30, 17:56
  #7
Medlem
gakushis avatar
Det är ju den klassiska betydelsen av övervklass från medeltiden och fram tills för 100-200 år sedan. Lever denna form av överklass fortfarande?
Citera
2005-05-30, 18:29
  #8
Medlem
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha svar på.

Vi lever inte i ett feodalsamhälle längre, men icke desto mindre så växer överklassen upp med mer pengar och större möjligheter än vanligt folk.
Makten var ju lagstiftad och begränsad till färre personer förr.

Ponera en överklassfamilj med lite cash.
Efter en generation av lite pengar så tvingas överklassfamiljen att bli medelklass eller lågklass och därmed kommer överklasstämpeln tvättas bort.
Överklassens livsstil kräver pesetas:-)

Edit: Överklassindividerna måste ju anses överklass av någon, svårt att bli betrodd som övekrlass när man ligger i skiten.
Citera
2005-05-30, 18:46
  #9
Medlem
gakushis avatar
Jag vill ha svar på vad andra definierar som överklass, om man ska gå på definitionen att andra betraktar en som överklass så skulle ju jag vara det, men lite högre "krav" måste det väl vara
Citera
2005-05-30, 18:47
  #10
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Överklass betyder att man är lite finare, lite bättre.
Citera
2005-05-30, 18:50
  #11
Medlem
gakushis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheSnake
Överklass betyder att man är lite finare, lite bättre.

Vad är det då som gör en man eller kvinna lite finare och lite bättre?
Kan man vara ekonomiskt bankrutt nästan och ändå vara "överklass"? Om man har massor av pengar men klär sig som en EPA-traktorägande tonårskille?

Måste man ha en viss smak vad gäller musik också? Konstintresserad?
Citera
2005-05-30, 18:55
  #12
Medlem
äsch, "överklass" är ett missriktat skällsord eftersom det är illa menat men den som hör det blir bara så jävla glad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback