2010-10-25, 22:35
Medlem
19109216s avatar
Överklass kan hantera sina pengar, vilket nyrika inte kan. Grov generalisering.
Citera
2010-10-25, 22:48
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Överklass kan hantera sina pengar, vilket nyrika inte kan. Grov generalisering.
Överklass kan vara fattiga och fortfarande "vara värda mer" än Svensson, vilket nyrika per definition inte kan. Det är för övrigt inte helt ovanligt med fattiga grenar i adeln.
Citera
2010-10-26, 15:01
Medlem
tantaluss avatar
Overklassen defineras genom att den har ett rikt socialt kapital (slakt, anor, natverk, anseende, varderingar, sjalvfortroende, beteenden, koder etc.). Personer som tillhor overklassen kan i tillagg till detta antingen ha ett finansiellt kapital eller inte.

Nyrika - noveaux riches, uppkomlingar, arrivister och parvenyer - defineras genom att de bade har ett finansiellt kapital och (annu) saknar overklassens sociala kapital.

Nagon gang nar jag far tid ska jag skriva ett utforligare inlagg pa temat overklass da det verkar vara sorgligt missforstatt av manga. Varfor de flesta anser att ett socialt kapital ar "battre" an finansiellt kapital + avsaknad av socialt kapital kanske du dock kan lista ut sjalv.
Senast redigerad av tantalus 2010-10-26 kl. 15:10.
Citera
2010-10-27, 15:50
Medlem
Muckans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
I flera trådar ser jag ett förakt mot nyrika... Och nu menar jag inte bara ett förakt mot korkade saker som att slänga bort sina pengar på onödigheter tills man kan räkna sig som "nyfattig" utan uttalanden i stil med dessa:

"Du är ingenting om du inte kan reglerna om vett och etikett bordsskick" - att vara artig är en sak, att hålla sig till en massa korkade traditioner är bara dumt, bara för att någon adelsman för länge sen var vänsterhänt och folk omkring honom apade efter hans vana att hålla gaffeln i vänster hand behöver inte du göra det

"Har man pengar så talar man inte om pengar" - jaha, jag som trodde vi hade yttrandefrihet

"klass kan inte köpas för pengar, antingen så har man det eller så har man det inte" - vad är det som är så klassigt med att äta och prata på ett visst sätt och varför skulle det vara mindre klass att äga en stor aktielägenhet eller ett stort egnahemshus i ett statusområde med swimmingpool, jacuzzibad, lyxig hemmabio?? - såna saker ger ju en definitivit bekvämligheter som de flesta inte har råd att unna sig medan att ha en visst sätt att föra sig inte betyder någonting alls för ens livskvalitet

[...]
Nu vill jag att ni träder fram och säger det ni har att komma med till ert försvar, ni vet vilka ni är så det tjänar ingenting till att gömma er!

To have tablemanners and know the social rules for more than just the local pub/pizza place is something that is required of people that want to get ahead in this world. This goes for ALL types of people whether they are rich or poor. The fact that you see them as antiquated and irrelevant just shows your apparent lack of such skills. Contrary to popular belief, most rules where created due to a practicality. The problem then went away as eating habits changed, but the custom remained.
Another, often overlooked, factor is that good (table) manners are a sign or respect towards the people you are eating with/talking to. If you behave badly, it wil be seen as an insult, which obviously should be avoided.
So, grow up, and learn how to behave yourself.

There is a very simple reason that you don't talk about money. It makes people uncomfortable and has a huge potential to cause embarassement. If you discuss your monetary situation with someone else and it turns out taht they are worse off than you, then that's embarassing. Same thing goes if it's the other way around. So in order to avoid these pitfalls, money is not talked about. Simple as that.

The statement that money can't buy class is very true. This goes for everyone, both rich and newly rich and the poor. However, in many cases it's the newly rich that show off their wealth in a "in your face" style whch is offensive to others.
Citera
2010-10-27, 16:31
Bannlyst
Alla ni som skrivit om hur de nyrika spenderar sina pengar hemskt och beter sig vulgärt på stureplan, dessa personer är väl oftast bara unga och rika? Av egen erfarenhet tror jag nog att flertalet som går runt i flashiga kläder och beter sig "nyrikt" så är de flesta bara unga personer, som växt upp med det, eller?
Citera
2010-10-27, 21:01
Medlem
en tråd med massa fattiga människor som diskuterar om nyrika och överklass. Att säga nyrika eller överklass är si och så är bara dumt, vad vet du om hur rika eller nyrika människor beter sig? beter sig alla likadant. När man läser tråden så märker man direkt att mängden avgudar "överklassen" skaffa er ett liv.

God bless emerika.
Citera
2010-10-27, 21:19
Medlem
Zraights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinan
en tråd med massa fattiga människor som diskuterar om nyrika och överklass. Att säga nyrika eller överklass är si och så är bara dumt, vad vet du om hur rika eller nyrika människor beter sig? beter sig alla likadant. När man läser tråden så märker man direkt att mängden avgudar "överklassen" skaffa er ett liv.

God bless emerika.

Jag pratar inte om just denna trådan nu, men du är medveten om att det finns allt ifrån bidragstagare till multimiljonärer medlemmar på detta forumet? Och då pratar jag inte om att dom har råd att köpa en Italiensk lyxbil, utan ekonomiskt oberoende.
Citera
2010-10-28, 06:56
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinan

God bless emerika.

En hel del faktiskt. Dessutom har jag tillagnat mig grundlaggande kunskaper i grammatik och stavning, vilket kanske inte ar en klassmarkor per se (men motsatsen ar det, vilket du exemplifierar pa ett tydligt satt).
Citera
2010-10-29, 00:03
Bannlyst
Det är alltid roligt att analysera olika livssituationer, men ordet "nyrik" är inte bokstavligt menat grabbar. Att vara "nyrik" är ett beteende som har formats tackvare ett behov av att hävda sig. Nyrika människor är människor som försöker leva upp till överklassens normer och spelregler men som helt enkelt misslyckas. Att bete sig som ni så vackert formulerar er "överklassigt" är inget annat en ren och skör uppfostran. Att kunna bete sig i grupp, att kunna följa "dresscodes", att ha välvårdade skor, att kunna presentera sig ordentligt, att veta vilken knapp på kavajen som skall vara knäppt. Det är hyfs och uppfostran och har inget med pengar att göra. Så formuleringen är pinsam. Pengar pratar man aldrig om, det skapar bråk, oro och pinsamheter. Att ta för givet att folk har pengar och vice versa är äckligt. Har du pengar så njut och gör köp du kommer att kunna behaga dig med, köp inte saker för att folk skall se det, då är du cp och förtjänar inte att ha ett öre i plånboken. När Pengar formar människan, så är man nyrik. När människan formar pengar då är man uppfostrad.
Citera
2010-10-29, 18:36
Medlem
mikxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bäverryttaren
Det är alltid roligt att analysera olika livssituationer, men ordet "nyrik" är inte bokstavligt menat grabbar. Att vara "nyrik" är ett beteende som har formats tackvare ett behov av att hävda sig. Nyrika människor är människor som försöker leva upp till överklassens normer och spelregler men som helt enkelt misslyckas. Att bete sig som ni så vackert formulerar er "överklassigt" är inget annat en ren och skör uppfostran. Att kunna bete sig i grupp, att kunna följa "dresscodes", att ha välvårdade skor, att kunna presentera sig ordentligt, att veta vilken knapp på kavajen som skall vara knäppt. Det är hyfs och uppfostran och har inget med pengar att göra. Så formuleringen är pinsam. Pengar pratar man aldrig om, det skapar bråk, oro och pinsamheter. Att ta för givet att folk har pengar och vice versa är äckligt. Har du pengar så njut och gör köp du kommer att kunna behaga dig med, köp inte saker för att folk skall se det, då är du cp och förtjänar inte att ha ett öre i plånboken. När Pengar formar människan, så är man nyrik. När människan formar pengar då är man uppfostrad.

Jag känner dock ett antal personer som är nyrika, vilka ger blanka fan i allt vad klass/still och överklass överhuvudtaget har att göra med. Det kan med andra ord, vara bokstavligt talat, som man är nyrik.

Tror du har blandat ihop saker och ting lite. Visst finns det nyrika som försöker härma överklassen. Det gör många ur denna grupp. Men det kan man göra oavsett vilken grupp man kommer från.

Håller dock med dig om att det handlar (oerhört!)mycket om att kunna bete sig inför andra - Helt enkelt uppföra sig mycket bra. Och likaså, att folk här lägger extremt hög fokus vid pengar.
Citera
2010-10-29, 18:42
Medlem
Chopinowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Nagon gang nar jag far tid ska jag skriva ett utforligare inlagg pa temat overklass da det verkar vara sorgligt missforstatt av manga. Varfor de flesta anser att ett socialt kapital ar "battre" an finansiellt kapital + avsaknad av socialt kapital kanske du dock kan lista ut sjalv.
Väl skrivet! Det var baske mig den mest korrekta beskrivningen jag sett.
Citera
2010-10-29, 20:16
Avslutad
Överklass är väl egentligen inarbetad Adel och kungligheter, där familjerna har funnits i generationer och aldrig behövt göra ett jota egentligen. Existerar egentligen bara här i norden samt i några andra länder i Europa. Det handlar egentligen bara om speciella namn och adliga titlar som vissa familjer har patent på etc.

Därför är det ju rätt konstigt egentligen att en överklassfamilj som kungafamiljen umgås med exempelvis H&M familjen och deras medlemmar. De är inte överklass, de har bara ruskigt mycket pengar, så mycket pengar att det påverkar sveriges ekonomi om dem skriver sig utomlands och inte taxerar en jävla krona här. Ett stor avbräck för staten. Kungen är ju ingenting sett till ekonomi i sammanhanget, det är en jävla looser i jämförelse med tex Stefan Persson.

Därför känns det ju lite konstigt att överklassen behöver festa med de rika som inte har fina titlar. I England kan man ju bli adlad, och då kommer man in i överklassen. Överklass handlar överhuvudtaget inte om pengar egentligen, det finns gammal adel som är på gränsen till ruinens brant men som ändå kan kalla sig överklass. Frågan är hur kul det är när kronofogden kommer och plockar ägodelar på godset.

Jag är hellre lika rik som Ingvar Kamprad än har ett tiotal miljoner på kontot och samtidigt tillhör överklassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in