2011-01-12, 02:29
Bannlyst
hur har allt gått i och med finans krisen?
Citera
2011-01-13, 16:14
Medlem
För mig känns Slitz som ett alldeles för osofistikerat forum för att de som skriver där i någon vettig grad ska kunna befatta sig med ironi.
Citera
2011-01-13, 21:03
Medlem
Klass sitter inte i pengarna, som mina borgarföräldrar utan ekonomiskt kapital brukar säga. Till att börja med: drick inte champagne på krogen. Om du prompt ska locka med champagne så gör det när du fått hem en tjej i stället. Att dricka champagne på krogen är som att få en helkroppsmassage på en fullsmockad buss. Köp inte in helrör, det är sjukt oklassigt att dricka sprit på det sättet. Gillar man inte sprit utan måste blanda ut det för att få i sig det ska man inte dricka det. Hellre då att du köper riktig finöl och talar dig varm om ditt besök i det belgiska klostret där ölet bryggs. Förutsatt då att du varit där, annars kan du gärna säga att du hemskt gärna vill åka dit.

Var ödmjuk. "Jomen jag flyger gärna med RyanAir, det är lite trångt bara, men faktum är att dom ligger i topp vad gäller ankomster i utsatt tid. Tror inte dom hade en försening under hela 2010!". Prata gärna om att du gillar att jaga, men poängtera att du både kan stycka och tillaga ditt byte själv. Ha på dig en parfym man inte hittar i Åhléns parfymdisk, med diskretion. Den ska bara anas. Fnys åt killar runt dig med kritstrecksrandiga kostymer och säg att dom ser ut som billiga gangsters.

Fast det är klart, golddiggers kanske skiter i klass o bryr sig bara om pengarna. Men om du beter dig som att du verkligen hade pengar, alltså inte bara tjänade bra utan faktiskt kom från en kulturellt och ekonomiskt rik bakgrund, och sedan överraskar med att faktiskt också ha pengar lär du upplevas som betydligt mer intressant än random skitnödig snubbe som viftar med sitt bling o vaskar lådvin. Då kanske du lyckas locka till dig en golddigger med lite klass.
Citera
2011-01-13, 22:57
Medlem
Prins-Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikadanSomDu
Klass sitter inte i pengarna, som mina borgarföräldrar utan ekonomiskt kapital brukar säga. Till att börja med: drick inte champagne på krogen. Om du prompt ska locka med champagne så gör det när du fått hem en tjej i stället. Att dricka champagne på krogen är som att få en helkroppsmassage på en fullsmockad buss. Köp inte in helrör, det är sjukt oklassigt att dricka sprit på det sättet. Gillar man inte sprit utan måste blanda ut det för att få i sig det ska man inte dricka det. Hellre då att du köper riktig finöl och talar dig varm om ditt besök i det belgiska klostret där ölet bryggs. Förutsatt då att du varit där, annars kan du gärna säga att du hemskt gärna vill åka dit.

Var ödmjuk. "Jomen jag flyger gärna med RyanAir, det är lite trångt bara, men faktum är att dom ligger i topp vad gäller ankomster i utsatt tid. Tror inte dom hade en försening under hela 2010!". Prata gärna om att du gillar att jaga, men poängtera att du både kan stycka och tillaga ditt byte själv. Ha på dig en parfym man inte hittar i Åhléns parfymdisk, med diskretion. Den ska bara anas. Fnys åt killar runt dig med kritstrecksrandiga kostymer och säg att dom ser ut som billiga gangsters.

Fast det är klart, golddiggers kanske skiter i klass o bryr sig bara om pengarna. Men om du beter dig som att du verkligen hade pengar, alltså inte bara tjänade bra utan faktiskt kom från en kulturellt och ekonomiskt rik bakgrund, och sedan överraskar med att faktiskt också ha pengar lär du upplevas som betydligt mer intressant än random skitnödig snubbe som viftar med sitt bling o vaskar lådvin. Då kanske du lyckas locka till dig en golddigger med lite klass.

Tror inte tråden handlar om klass öht. Här handlar det om hur man flashar och visar hur rik man är på effektivast sätt. Tror t.o.m att TS ville göra det utan att egentligen ha några pengar vilket gör tråden till en humortråd av rang!
Citera
2011-01-14, 12:29
Bannlyst
Citat:
random skitnödig snubbe som viftar med sitt bling o vaskar lådvin. Då kanske du lyckas locka till dig en golddigger med lite klass.

haha fick en rolig bild i huvudet av någon svettig adoptivkille som "vaskar lådvin" i sin thailändska "lacoste" polo
Citera
2011-01-14, 15:13
Medlem
tantaluss avatar
Citat:

Intressant resonemang som ligger nagonstans i ett for mig alldeles nytt limbo mellan obemedlad bajsnodig medelklass (se https://www.flashback.org/t338562 for en forklaring pa exakt hur underhallande skryt om att ha besokt det belgiska kloster dar olen bryggs ar ), fattig knapadel och old money. Det leder dock val in i den tes jag vill fora att det finns flera satt att "se rik ut" pa:
  • Nyrik ryss: ofta illasittande kostym, mycket dyr klocka, extremt dyr, bling-bling-iced out modellflickvan, dyr champagne pa suspekt klubb
  • Young sheik: ofta nedkladd alternativt ikladd de dar paltorna som saljs av Arif of Mayfair, butiken under Park Lane Hilton och Flavio Briatores Billionaire Couture (ju sallsyntare ormskinn / krokodil / odleskinn, desto fler eurotrashpoang), crowd franska "flickvanner", golddiggertrail av magnum Cristal med bengaliska eldar som lyser upp vagen till deras bord. Kor Bentley Continental GT
  • European jet set: har det je ne sais quoi och savoir vivre som bast beskrivas genom att presentera Arpad "Arkie" Busson. Utstralningen och attityden slar igenom kameralinsen och varje golddigger inom en mils avstand kanner den omisskannliga doften av money and sophisticated fun
  • Rik hip-hop afroamerikan: sarskiljs fran den vanliga varianten framst genom att han omges en posse riktigt bitiga livvakter och hangarounds. Lagg till baggy klader av eget marke och garna en iced out klocka fran Jacob & Co
  • Texasmiljonar: tank JR Ewing (ja, fortfarande till stor del) men med den dar riktiga sydstatsdialekten som giveaway. They don't make them gentlemen anywhere else in the world like they do in the South, ma'am.
  • Stenrik kines: svarare att se men ofta kostym, vit skjorta och slips i diskret farg med en tunn Patek Philippe Grand Complication pa armen
  • Brittisk gentleman: En bild sager mer an tusen ord - har ar en blablodig variant god for nagra hundra miljoner pund: http://img508.imageshack.us/img508/2134/dsc00128i.jpg

Vara svenska varianter ar mindre sjalvklara och ibland dundrar tomma tunnor mest. Jamfor valfri brat pa Stureplan eller bryggseglare i Marsstrand med t.ex. Marcus Wallenberg eller Carl-Johan Bonnier. A andra sidan ar landet sapass litet att de som raknas generellt vet vilka som raknas.

Finns det da en rod trad mellan rikedom och utseende / appearance? I de kulturkretsar som ligger narmare var egen skulle jag vilja saga en speciell sorts sjalvfortroende, sense of entitlement i positiv mening, atminstone i andra generationen eller senare (F. Scott Fitzgerald var fascinerad av formogna manniskor och en stor del av hans forfattarskap gick en ut pa att skildra detta, alternativt forsok att emulera det - The Great Gatsby har bra exempel pa bada delar).

Du satter implicit fingret pa en viktig fraga: varfor forsoka vara former an vad man egentligen ar nar det kommer att komma fram till slut? Jag har inget bra svar pa den fragan utan haller med dig om att lite self deprecation och odmjukhet oavsett de egentliga omstandigheterna blir till ett mjukt, viskande sjalvfortroende i mottagarens oron och funkar battre pa allt an mycket kort sikt.

(For ovrigt ar kritstrecksrandigt perfekt for business; champagne dricks med fordel pa restaurang eller stadad nattklubb modell Annabel's; sjalvklart kan man ta ur, fla, hangmora, stycka och tillaga sitt vilt sjalv, bara det att man oftast later nagon annan gora det; parfymen kops med fordel hos Penhaligon's eller Dr. Harris & Co.; och nar Ryanair ar ensamma om att flyga direkt till weekenddestinationen vore det ju dumt att offra dyrbara timmar pa att byta i Munchen om man anda reser med latt packning)
Citera
2011-01-14, 16:20
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
(se https://www.flashback.org/t338562 for en forklaring pa exakt hur underhallande skryt om att ha besokt det belgiska kloster dar olen bryggs ar )
Skryt över att ha besökt ett bryggeri/destilleri/vingård är i sig rätt konstigt, det finns ingen egentlig skillnad mellan att ha besökt ett Spendrupsbryggeri och något obskyrt champagnehus, men jag vill ändå påstå att ett besök i ett belgiskt ölkloster skulle kunna vara mycket intressant. Tyvärr är nog de allra flesta produktioner flyttade till större bryggerier vid det här laget.

Men ett besök till Westvleteren hade varit rätt intressant, det sägs vara ett av det allra godaste ölet i världen och det säljs bara där det bryggs. Jag har sett det på menyer och blivit runtskickad till olika barer, men representanter från bryggeriet är skitsnabba på att hota med att stämma dem som säljer ölet...
Citera
2011-01-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
(For ovrigt ar kritstrecksrandigt perfekt for business; champagne dricks med fordel pa restaurang eller stadad nattklubb modell Annabel's; sjalvklart kan man ta ur, fla, hangmora, stycka och tillaga sitt vilt sjalv, bara det att man oftast later nagon annan gora det; parfymen kops med fordel hos Penhaligon's eller Dr. Harris & Co.; och nar Ryanair ar ensamma om att flyga direkt till weekenddestinationen vore det ju dumt att offra dyrbara timmar pa att byta i Munchen om man anda reser med latt packning)

Precis min poäng (förutom gällande kritstrecksrandigt o champagne då). Fast jag själv tänder mycket mer på en man som är så passionerad sitt intresse att han flår djuret själv o gärna tar bilder på det. Det handlar väl iofs mer om att jag gillar människor med passion och engagemang än vad det handlar om klass, men av nån anledning verkar det finnas betydligt fler människor med passion o engagemang i min egen övre medelklass än i de undre lagren. "Riktig" överklass som det tjatas så mycket om är i dagsläget helt ointressant eftersom ingen verkar kunna reda ut vad "riktig" överklass är.

I området jag är uppvuxen bodde två adliga familjer: den ena adlig på mödernet, hon hade skaffat tre osnutna ungar med en snubbe som drog nån gång i tidernas begynnelse. Tror hon ägde en affär eller nåt. Den andra adlig på fädernet, helt vanlig medelklass, föräldrarna var väl tjänstemän eller lärare eller nåt sånt där. Vad beträffar den rika överklassen med "old money" har de oftast en lika borgerlig bakgrund som nyrika, skillnaden är att det var deras farfarsfar och inte deras pappa som startade företaget som gjorde familjen rik.

Själv köper jag decanter från The Perfumed Court. Men då handlar det återigen om ett genuint intresse och inte nåt behov av att flasha med en dyr flaska med nåt som lika gärna kunde lukta rengöringsmedel. Samma med det belgiska munkklostret. Jag skulle aldrig besöka ett själv, jag är inte särskilt intresserad av öl, men en man som ÄR intresserad av öl och på riktigt uppskattar ett besök i ett belgiskt kloster (riktig uppskattning märks på tindrande ögon när ämnet förs på tal) är betydligt mer intressant än hans kompis som följde med för att kunna snacka om det med sina golddiggers. Det är väl lite dit jag vill komma. Klass sitter varken i pengar eller bildning eller nåt annat. Klass sitter kanske i att inte försöka utan att göra det man gillar oberoende av klassmarkör, förutsatt att det man gillar ÄR en klassmarkör. Fattar du hur jag menar?
Citera
2011-01-15, 22:57
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Precis min poäng (förutom gällande kritstrecksrandigt o champagne då). Fast jag själv tänder mycket mer på en man som är så passionerad sitt intresse att han flår djuret själv o gärna tar bilder på det. Det handlar väl iofs mer om att jag gillar människor med passion och engagemang än vad det handlar om klass, men av nån anledning verkar det finnas betydligt fler människor med passion o engagemang i min egen övre medelklass än i de undre lagren. "Riktig" överklass som det tjatas så mycket om är i dagsläget helt ointressant eftersom ingen verkar kunna reda ut vad "riktig" överklass är.

I området jag är uppvuxen bodde två adliga familjer: den ena adlig på mödernet, hon hade skaffat tre osnutna ungar med en snubbe som drog nån gång i tidernas begynnelse. Tror hon ägde en affär eller nåt. Den andra adlig på fädernet, helt vanlig medelklass, föräldrarna var väl tjänstemän eller lärare eller nåt sånt där. Vad beträffar den rika överklassen med "old money" har de oftast en lika borgerlig bakgrund som nyrika, skillnaden är att det var deras farfarsfar och inte deras pappa som startade företaget som gjorde familjen rik.

Själv köper jag decanter från The Perfumed Court. Men då handlar det återigen om ett genuint intresse och inte nåt behov av att flasha med en dyr flaska med nåt som lika gärna kunde lukta rengöringsmedel. Samma med det belgiska munkklostret. Jag skulle aldrig besöka ett själv, jag är inte särskilt intresserad av öl, men en man som ÄR intresserad av öl och på riktigt uppskattar ett besök i ett belgiskt kloster (riktig uppskattning märks på tindrande ögon när ämnet förs på tal) är betydligt mer intressant än hans kompis som följde med för att kunna snacka om det med sina golddiggers. Det är väl lite dit jag vill komma. Klass sitter varken i pengar eller bildning eller nåt annat. Klass sitter kanske i att inte försöka utan att göra det man gillar oberoende av klassmarkör, förutsatt att det man gillar ÄR en klassmarkör. Fattar du hur jag menar?

Hall till godo!

http://img228.imageshack.us/img228/9075/tantalusrabock1b.jpg
http://img97.imageshack.us/img97/5818/tantalusrabock2b.jpg

For ovrigt har jag skrivit ett antal inlagg om klass. Sok i Tacky medelklassfenomen-traden och du skall finna!
Citera
2011-01-16, 15:49
Medlem
Back to topic.

Om man ska visa att man är rik ska man inte visa det. Enligt mig så blir det bara oerhört fel då, folk som drar på sig en rosa skjorta med blå Ralpg Lauren V-hals över matchat med ett par fashionabla jeans blir allt som oftast förlöjligade bara.

Matcha kläderna med stället du ska till. Ska du till en öl bar så är det väl onödigt att dra på sig sin finaste svid? Då räcker det gott och väl med en enkel skjorta och ett par jeans. Om du hänger på Spy Bar i sthlm kanske det är läge att dra på sig något mer "flashigt", då det känns lite som en tacky-tacky bar imo.

Jag kallar mig själv inte rik men jag gillar däremot att klä mig stiligt och enkelt. Inga överdrivna logos på bröstet eller fake-gucci skor. Kör ofta på jeans, skjorta och rundhalsad-kabelstickad tröja på det. Kan bli jävligt snyggt om du har bra passform på kläderna - som också det är en viktig bit. om du har en svindyr kostym så spelar det ingen roll då du ser ut som en säck potatis i den. Du måste kunna bära upp det du har på dig.

Beställ (som tidigare nämnt) inte helrör eller skomp, blir ett alldeles för uppenbart försök. Beställ gärna drinkar eller ett glas vin och för dig snyggt. Var inte dräggig och jobbig. Du kommer inte långt med det.

Jag tror i grund och botten att allt handlar om personligheten, spelar i regel ingen roll vad du bär eller hur du ser ut, så länge du kan föra dig i de "finare" salongerna så löser det sig nog snyggt ska du se.

GLHF
Citera
2011-01-16, 17:29
Medlem
Denoms avatar
Hur ser ni på bilmärket Maserati? Jag har gått i tankarna på att införskaffa mig en GranTurismo S men vill inte riskera att blandas ihop med folk som försöker vara något de inte är utan bara ha en stilren bil med lite drag i.
Citera
2011-01-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur ser ni på bilmärket Maserati? Jag har gått i tankarna på att införskaffa mig en GranTurismo S men vill inte riskera att blandas ihop med folk som försöker vara något de inte är utan bara ha en stilren bil med lite drag i.

Maserati är ju en oerhört fin bil som, enligt mig, inte skriker så mycket. Den är inte så jätte utberedd än känns det som. Hellre en neutral Maserati än en Porsche. Men vad är det de sjunger - jag gråter hellre i en porsche än i en saab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in