2013-08-09, 08:35
  #1045
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingboto
Någon som har mer tips? Jag såg en intervju med Jan Guillou. Han påstod exempelvis att flera små koder inom överklassen är ex. hälsa på alla utan problem, höga strumpor, skryt inte exempelvis.

Inte prata politik, religion eller pengar. Vara socialt skicklig och inte har några som helst problem att umgås över klassgränserna. Inte köpa skrytprylar, utan vara modest (det gäller allt från bilar till hus och kläder (köp t.ex. inte en RL-polo med en enorm hästloggo på)). Ha på sig skor inomhus. Syssla med segling, tennis och jakt på fritiden, möjligen golf. Uppskatta kultur som opera, teatern, klassisk litteratur. Inga skandaler, bråka inte, bli inte för full o.s.v. Ha ett stort självförtroende och bra självkänsla, men var inte på något sätt skrytig eller arrogant.
Citera
2013-08-10, 20:18
  #1046
Medlem
Kingbotos avatar
Hur ung bör man vara när man börjar med jakt då? Skall man ha hållit på sedan 10 års åldern eller börjar man normalt vid 20/30/40? Känns spontant att man kanske inte bör vara för ung, då tänker jag mest på överklass personer när de brukar normalt sett börja?
Citera
2013-08-10, 21:23
  #1047
Medlem
InvalidSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingboto
Hur ung bör man vara när man börjar med jakt då? Skall man ha hållit på sedan 10 års åldern eller börjar man normalt vid 20/30/40? Känns spontant att man kanske inte bör vara för ung, då tänker jag mest på överklass personer när de brukar normalt sett börja?

Nu ska jag inte säga att jag har god vare sig vapenvana eller jaktvana (ej heller att jag är del av överklassen), men jag är klart intresserad av militär och vapen och har en del kunskap. 20 tror jag är en ganska bra och lämplig ålder att lära sig jakt. Då är man gammal nog att förstå och bedöma det som händer. Att ha vana av att vara ute i skogen bör man ha.
Citera
2013-08-10, 21:28
  #1048
Medlem
jonnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingboto
Hur ung bör man vara när man börjar med jakt då? Skall man ha hållit på sedan 10 års åldern eller börjar man normalt vid 20/30/40? Känns spontant att man kanske inte bör vara för ung, då tänker jag mest på överklass personer när de brukar normalt sett börja?

Att ta jägarexamen utan att egentligen behöva det, t.ex att du äger mark eller ofta blir bjuden på jakt, ses lite som en uppkomlingsgrej. Alltså om vi snackar godsjakt, inte älgjakt med Per-Olov i Norrbotten. Ungefär som att skaffa grönt kort för 20 år sedan. Det är lite som att börja ta tennis-lektioner i 25-årsåldern för att kunna spela med chefen, vilket låter lite töntigt tycker jag.

Men de flesta människor är ju inte riktigt så dömande utan tycker nog det bara är trevligt att ha en till kompis att jaga med och se då till att ta examen så tidigt som möjligt. De flesta som jagar har deltagit i familje-jakter sedan barnsben och lärt sig den vägen. Därför är det såklart "snyggare" att ha haft sin exam en längre tid och lite erfarenhet att stå på såklart.

Allra bäst är det ju om det din fars, eller t.om farfars vapen du jagar med, eller liknande klenod. Men det får man väl räkna som överkurs.
Citera
2013-08-10, 21:43
  #1049
Medlem
ElSilencios avatar
Finns inga andra koder än denna : Skäm inte ut dig inför andra än de absolut närmaste. Vilka de är bestäms gemensamt i familjen på ett naturligt sätt.

Följer man den regeln ger det automatiskt en del förändringar i sin livsstil.

Sunt bondförnuft för en Bonde :-)
Citera
2013-08-12, 00:01
  #1050
Medlem
Kingbotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSilencio
Finns inga andra koder än denna : Skäm inte ut dig inför andra än de absolut närmaste. Vilka de är bestäms gemensamt i familjen på ett naturligt sätt.

Följer man den regeln ger det automatiskt en del förändringar i sin livsstil.

Sunt bondförnuft för en Bonde :-)
Intressant synpunkt


Angående jakten så har jag synnerligen många i min familj som har jägarexamen. Har dock aldrig blivit av för min del, jag kommer nämligen från uppåt i landet där det ses som vanligt, så tror ingen höjer ögonbrynen om jag skaffar examen.

Vad för utbildningar, universitet, jobb sysslar överklassen med då? Nu syftar jag på genuin överklass och inte, Erik 20 år som är högskoleingenjör och sedan blir rik företagsledare och arbetat sig uppåt. Vanliga utbildningar/jobb som överklass människor utbildar sig till och sysslar med.

// King
Citera
2013-08-12, 00:35
  #1051
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingboto
Vad för utbildningar, universitet, jobb sysslar överklassen med då? Nu syftar jag på genuin överklass och inte, Erik 20 år som är högskoleingenjör och sedan blir rik företagsledare och arbetat sig uppåt. Vanliga utbildningar/jobb som överklass människor utbildar sig till och sysslar med.

// King
Om du ser på Maslows behovspyramid så ser du att det allra översta steget är "självförverkligande"... Alltså, har du säkerhet/sällskap/status på det torra strävar du efter att göra det du vill... Med andra ord tycker jag det är rätt överklassigt att börja plugga exempelvis konsthistoria där den enda chansen att få jobb är att bli en av de få sökande som lyckas ta sig in på en doktorandutbildning!

Att plugga till ingengör/läkare/jurist/Handelshögskolan-ekonom bara för att de ger mest pengar status tycker jag är ett exempel på att vara mindre ekonomiskt oberoende än om du pluggar något smalt och nördigt du brinner för... Men, man kan ju förstås brinna för ekonomi, medicin, juridik, etc också!
Citera
2013-08-13, 13:47
  #1052
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Om du ser på Maslows behovspyramid så ser du att det allra översta steget är "självförverkligande"... Alltså, har du säkerhet/sällskap/status på det torra strävar du efter att göra det du vill... Med andra ord tycker jag det är rätt överklassigt att börja plugga exempelvis konsthistoria där den enda chansen att få jobb är att bli en av de få sökande som lyckas ta sig in på en doktorandutbildning!

Att plugga till ingengör/läkare/jurist/Handelshögskolan-ekonom bara för att de ger mest pengar status tycker jag är ett exempel på att vara mindre ekonomiskt oberoende än om du pluggar något smalt och nördigt du brinner för... Men, man kan ju förstås brinna för ekonomi, medicin, juridik, etc också!

Tror det är väldigt vanligt framförallt bland överklasskvinnor att studera konsthistoria eller liknande.

Många kommer från industriledarfamiljer, då förväntas man ta ett större ansvar för affärerna med åldern. Därför är det många som läser ekonomi/juridik/ingenjör. Detta görs på handels eller i utomlands t.ex. i Frankrike.
Citera
2013-08-13, 15:05
  #1053
Medlem
Alltså grejen med överklassfolk och karriär, är ofta att ungarna har fördelen att födas in i ett brett kontaktnät. Farsan, morsan, grannen eller whatever känner alltid någon som behöver hjälp någonstans. Kanske en bankdirektör som låter Lina, 18 år jobba extra som bankbiträde. Eller kanske någon är delägare i en advokatbyrå och lite hastigt och lustigt får hon jobb som advokatsekreterare, tack vare någon gammal gentjänst till hennes farsa.

De får relevanta extrajobb och praktiker som vanliga akademiker-Svensson hade gått på glödande kol för att få. Tror att en KY-ekonom med överklassbakgrund (generellt) har bättre förutsättningar än en person som har en ek.kand (från exempelvis Lund) med arbetarbakgrund.
Citera
2013-08-13, 15:39
  #1054
Medlem
Basfrostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Alltså grejen med överklassfolk och karriär, är ofta att ungarna har fördelen att födas in i ett brett kontaktnät. Farsan, morsan, grannen eller whatever känner alltid någon som behöver hjälp någonstans. Kanske en bankdirektör som låter Lina, 18 år jobba extra som bankbiträde. Eller kanske någon är delägare i en advokatbyrå och lite hastigt och lustigt får hon jobb som advokatsekreterare, tack vare någon gammal gentjänst till hennes farsa.

De får relevanta extrajobb och praktiker som vanliga akademiker-Svensson hade gått på glödande kol för att få. Tror att en KY-ekonom med överklassbakgrund (generellt) har bättre förutsättningar än en person som har en ek.kand (från exempelvis Lund) med arbetarbakgrund.
Sant. På pricken exakt.
Citera
2013-10-23, 20:48
  #1055
Medlem
Basfrostens avatar
Vad är den allmänna definitionen av överklass, egentligen?
Citera
2013-10-24, 18:07
  #1056
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Vad är den allmänna definitionen av överklass, egentligen?

En rekursiv definition: en individ tillhor overklassen om han eller hon ses som tillhorande overklassen av andra som tillhor overklassen.

En pendang till detta ar att den som ar osaker kring huruvida han eller hon tillhor overklassen troligen inte gor det. Insecurity is the hallmark of the aspiring classes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in