Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Nja, inte om det bara är nyanser. Då är det en fråga om stil, inte om fel.
Och vad exakt är ett språkligt fel? Menar du att jag har använt "språkfel" på ett felaktigt sätt? Hur gick det till i så fall? Eller är det ett stilfel, som tydligen varken har att göra med språk eller fel, och som följaktligen inte är ett språkfel.
I fallet
risk/
chans måste det vara fråga om en nyansskillnad. Den som skriver
risk när det är fråga om ett gynnsamt utfall, kommer förr eller senare få veta att den har gjort fel. Är ett sådant påpekande felaktigt enligt dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Fast det beror på vad som avses med ett gott intryck. Överdrivet filande på nyanser kan ibland få motsatt effekt.
Till exempel är jag medveten om den lilla skillnaden mellan
ner och
ned. Det hade varit värre om jag inte känt till denna skillnad och alltid skrivit den ena, även när den andra passar bättre.
Genom att skriva att "överdrivet filande ibland kan få motsatt effekt" garderar du dig. Den motsatta effekten förutsätter att filandet är dåligt utfört. Om man är fullt medveten om alla sorters nyansskillnader, har jag svårt att förstå varför denna motsatta effekt skulle kunna vara ett problem. Men visst, jag förstår vad du menar, även om en sådan problematik inte är särskilt hithörande.